تبلیغات الکترونیکی و اینترنتی

 

 

تفاوت بازار الکترونیکی و بازار فیزیکی در این است که در فضای بازار فیزیکی خریدار و فروشنده همدیگر را می بینند و ارتباطشان تقریبا به صورت بلاواسطه و مستقیم است. مکان مشخصی برای این معامله باید وجود داشته باشد. زمان محدودی هم دارد. میزان کالای پیشنهادی به مشتری هم محدود است. سواد و دانش نیز در خرید های جزئی نقش موثری بازی نمی کند.(قسمت آخر از این نظر حائز اهمیت می باشد که برای یک خرید اینترنتی در وهله اول آشنایی با فضای اینترنت ضروری است.)

 

اما در فضای بازار الکترونیکی به پدیده اقتصادی اشاره دارد که کالا و خریدار و فروشنده هر سه در یک حلقه ای قرار دارند و به طریق مشخصی به صورت الکترونیکی و مجازی با هم تماس و مبادله دارند.

 

در فضای بازار مجازی المان ها و ترکیبات به صورت الکترونیکی و دیجیتال واز طریق شبکه است. مثلا وقتب یک کالای نرم افزاری در یک بازار فیزیکی ارائه می شود فروشنده نهایتا به معرفی کالای خود می پردازد و آن را از طریق شبکه به مشتری منتقل می کند و مشتری هم از طریق شبکه اطلاعات را دریافت می کند. اما نحوه سفارش-توزیع و پرداخت به صورت سنتی و فیزیکی است.(فقط تبلیغ روی شبکه انجام گرفته است) ولی در بازار مجازی روی شبکه ای بودن تمام فعالیت های داد و ستد تجاری تاکید دارد. امتیاز اصلی در شبکه ای بودن دیجیتالی بودن است. تجهیزات ارتباطی همه وسیله هستند نه هدف.

 

اما در روابط عمومی دیجیتالی که پایه و اساس آن یک بینش دیجیتالی است منتظر نمی ماند که ببیند مشتری چه می خواهد بلکه همه چیز را پیشاپیش برایش فراهم می کند و برای هر نیازش پاسخی دارد به جنس و سن مخاطب هم اهمیت می دهد. برای نیاز یک شخص کاتالوگ خدمات و سرویس هایش را به صورت انیمیشن وتحت برنامه ارائه می دهد وبرای کسی که بخواهد مدارک مورد نیاز خود را پرینت کند آن را به صورت کپی و متن می آورد. پس در این حالت در قید و بند مکان و زمان نیستیم و اطلاعات باید به صورت 24 ساعته روی سایت باشد. ارتباطی دو سویه حاکم است و مخاطب در جمع نیست بلکه فرد است و ما با مشتری محوری مواجه هستیم و باید پاسخ گوی تک تک اعضای کاربران بود.

 

تهیه و تنظیم: جلال الدین احمدپوران، کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، گرایش کسب و کار

 

/ 0 نظر / 2 بازدید