نمونه یک طرح تجاری

•                    6- سازمان و عملیات کسب و کار                            26

•                    7- منابع انسانی                                                28

•                    8- چارچوب قانونی و عوامل اجتماعی و محیطی          30

•                    9- برنامه ریزی مالی                                          32

•                    2- خلاصه مدیریتی

•        این طرح تجاری به منظور فراهم آوردن پول به مبلغ  5میلیارد ریال برای تکمیل؛راه اندازی؛ساخت؛بازاریابی و فروش محصول تهیه شده است.

•             شرکت تولیدی(ایکس)با مسئولیت محدود یک شرکت جدید است که کلید تنظیم روشنائی را در دست ساخت دارد.این محصول می تواند در دو حالت

•                    اتوماتیک یا دستی عمل نماید.

•             شرکت ایکس در پایان سال اول تولید انبوه؛سودآور خواهد بود و انتظار می رود که تا پایان سال چهارم میزان فروش به بیش از 50 میلیارد ریال برسد که حدود 2 میلیارد ریال آن سود خالص خواهد بود.

•             بازارهای اصلی  این محصول کشورهای عربی خاورمیانه ومخصوصا کشور امارات و شهر دبی خواهد بود.در بررسی های بعمل آمده در این بازارها مشخص شده است که در حال حاضر هیچ محصولی در بازار با این محصول از نظر ظاهر؛سودآوری و قیمت عرضه؛قابل مقایسه نیست.

•             تولید انبوه محصولات سه ماه پس از فراهم شدن سرمایه اولیه(5 میلیارد ریال)آغاز خواهد شد و اولین بچ های تولیدی 1000 عددی در شش ماه اول خواهد بود.

 

این شرکت به گونه ای بنیان گذاشته شده است که در صورت نیاز هر یک از سهامداران در هر زمان ارزش ریالی سهامشان را عودت دهند(البته با فاصله زمانی 45 روزه).

     با توجه به مطالب ارائه شده در قسمت مخاطرات تجاری(احتمالی)که در همین طرح تجاری توضیح داده شده است.شرکت هیچگونه تضمینی را ارائه نمی دهد.

     لازم به یادآوری است که این شرکت برنامه های دیگری را نیز برای بدست آوردن نیازمندی های مالی در نظر خواهد گرفت.

 

•                    3- پیشینه و سابقه فعالیت

3-1- مشخصات شرکت

شرکت تولیدی(ایکس وای زد)در سال 1385 در کشور ایران به شماره ........ به ثبت رسیده است.

مدیریت عامل شرکت آقای ایکس می باشد و سهامداران اصلی این شرکت و درصد سهام تعیین شده به شرح ذیل می باشند.

آقای وای با 5 درصد سهام

آقای ایکس با 20 درصد سهام

آقای بی با 5 درصد سهام

 

 

سایر کارکنان شرکت با 5 درصد سهام

سهام آزاد به میزان 65 درصد

فضای شرکت بصورت استیجاری است که طبق توافقنامه بمدت 5 سال در اختیار شرکت می باشد و آدرس آن بشرح ذیل

می باشد.

کشور : ایران

•                    استان : خوزستان

•                    اهواز - ............................

•                    کد پستی :

تلفن/همراه :

فاکس :

پست الکترونیکی :

 

 

•                    3-2- دور نمای شرکت

•                    3-2-1- چشم انداز

•          ما در خدمت خواسته ها و نیاز های شما در جهت بهینه مصرف انزی خواهیم بود و به امید روزی هستیم که هر ایرانی برای مصرف بهینه انرژی خودش یک برنامه مطابق با تولیدات ما داشته باشد.

•                    3-2-2- ماموریت

•           ما در صدد ارائه محصولاتی مطابق خواسته های بهینه کردن مصرف انرژی برای شما با قیمتی بسیار پتئین تر از دیگر محصولات و کارائی و کیفیتی بسیار برتر برای شما و رشد اقتصاد ملی می باشیم.

 

•                    3-2- 3-اهداف

•                    - تولید 13000 قطعه تا پایان سال مالی(1388)

•                    -تولید(25000 ، 30000 ، 32000)قطعه تا پایان سال مالی سه سال آینده بترتیب مندرج در این بند

•                    - استخدام 2 بازار یاب تا پایان سال مالی 2 سال دیگر برای فروش به خرده فروشان

•                    - ایجاد چهار نمایندگی تا پایان سال مالی چهار سال دیگر برای توریع در کل ایران بصورت عمده

•                    -ایجاد یازده نمایندگی تا پایان سال مای چهار سال دیگر در کشور امارات متحده عربی و در شهر دبی

•                    -انجام تبلیغات در کشورهای ایران و دوبی از سال 1387 به بعد بصورت دائم

 

•                    3-2-4- استراتژی

•                    - مطالعه بازار های داخلی از طریق مساقرت به شهرهای تهران و استان های جنوبی جهت ایجاد نمایندگی

•                    - مسافرت به کشور امارات و برقرای تماس با مسئولین دولتی و خصوصی جهت ایجاد نمایندگی

•                    - مذاکره با ادارات که در ارتباط با بهینه سازی مصرف انرژی هستند.

•                    - مذاکره با شرکت های وارد کننده محصولات شبیه شرکت تا مقداری از سبد واردات آنها به تولیدات ما تعلق گیرد

•                    - تبلیغات در کشورهای(ایران و امارات)از طریق روزنامه و تلویزیون و بیلبورد

 

•                    3-2-5- برنامه ها

•                    - استخدام 2 بازار یاب تا 30/9/1387 جهت فروش بعد از تولید آزمایشی

•          - ایجاد یک نمایندگی در اصفهان تا 20/1/1388 و 2 نمایندگی در تهران تا 31/6/1389 و یک نمایندگی در خوزستان تا 31/6/1390جهت فروش به عمده فروشان

•          - ایجاد یک نمایندگی در دبی تا 31/3/1388 و 4 نمایندگی دیگر تا 31/6/1389 و سه نمایندگی دیگر تا 31/6/1390 و سه نمایندگی دیگر تا سال 31/6/1391جهت فروش در کشور امارات

•                    - انجام تبلیغات در روزنامه های (ایران و دوبی) از مورخه

•                    30/11/87 و ادامه بصورت دائم

•                    -انجام تبلیغات در تلوبزیون ایران و بیلبورد در (تهران و اهواز و دبی)از مورخه 31/5/1388 و ادامه بصورت دائم

 

•                    4- محصولات و خدمات

•                    4-1- محصول

•        تنظیم کننده روشنائی یک سوئیچ الکترونیکی اتوماتیک برای کنترل نور چراغ ها می باشد که ابعاد آن حدودا یک سانتی متر مربع است.برای نصب این سوئیچ الکترونیکی هیچگونه تغییری در ماهیت چراغ ها نیاز نیست.تنظیم کننده روشنائی شامل سنسور نوری است که میزان نور محیط را را مشخص می نماید و یک جریان الکتریکی که نقش حساسی در تنظیم نور چراغ دارد.کنترل تنظیمات به راحتی بر روی صفحه کوچکی قابل دسترسی است.یک سوئیچ کوچک دستی نیز روی آن تعبیه شده  که در صورت نیاز میتوان ازآن برای جلوگیری از اتوماتیک استفاده کرد.این محصول برای میزان های متفاوت نور چراغ قابل تنظیم است.

 

•                    4-2- توسعه محصول

•        برنامه توسعه محصول شامل بهبود طراحی به منظور تکمیل و بهینه سازی آن و کاهش هزینه های تولید می شود.

•        در سال اول تولید محصول؛اطلاعات لازم در مورد نیازهای مشتری جمع آوری می گردد.در ضمن خط تولید نیز تحت کنترل بوده و اصلاحاتی که منجر به کاهش هزینه ها بشود نیز مشخص و اولویت بندی می گردد.

•                    در سال دوم؛بر اساس اولویت های تعیین شده جهت بهبود محصول فعالیت های زیر صورت می پذیرد.

•        1- بهینه سازی طراحی محصول به منظور رفع نیازهای مشتری و یا کاهش هزینه ها از طریق مطالعه و بررسی دقیق محصول؛که 320 نفر/ساعت برای آن در نظر گرفته شده است.

•        2- ساختن 3 نمونه مهندسی به منظور آزمایش و ارزیابی عملکرد محصول؛برای این مرحله نیز 120 نفر/ساعت پیش بینی شده است.

 

•        3- برای آزمایش های لازم بر روی نمونه های ساخته شده 110 نفر/ساعت محاسبه شده است.لازم به توضیح است که این آزمایشات در سه نوع شرایط جوی مختلف صورت خواهد پذیرفت.

•        4- بررسی نتائج آزمایشات و اصلاح طراحی و نمونه ها و تکرار آزمایش های مجدد در صورت نیاز به مدت 90 نفر/ساعت صورت خواهد پذیرفت این مرحله با توجه به نوع اصلاحات ممکن است تا 140 نفر/ساعت افزایش یابد.

•                    5- تهیه اطلاعات مهندسی کنترل شده و محاسبه هزینه های تولید به مدت 450 نفر/ساعت انجام خواهد شد.

•        تجهیزات آزمایشی جهت آزمون ها شامل وسائل اندازه گیری نور؛وسائل تعیین میزان حساسیت نسبت به نور و منابع روشنائی کنترل شده می شود که تمام این تجهیزات بعلاوه تجهیزات عمومی موجود می باشند.

•        با توجه به مدت زمان های محاسبه شده در سال دوم؛با در نظر گرفتن نیروی انسانی موجود(یک کارشناس طراحی)فقط موارد اصلاحی اولویت اول و دوم قابل انجام خواهد بود.برای سال سوم و چهارم یک کارشناس طراحی دیگر و یک تکنیسین جهت وسعت دادن فعالیت ها استخدام خواهند شد.

 

•                    4-3- تولید

•        کلید تنظیم روشنائی با رعایت استاندارد های الکترونیکی بین المللی تولید خواهد شد.قطعات تشکیل دهنده محصول شامل یک برد کوچک الکترونیکی و المان های الکترونیکی می شود که درون یک قاب پلاستیکی مونتاژ می گردد.

•        در سطح شرکت هیچ قطعه ای تولید نخواهد شد.تمامی قطعات توسط پیمانکاران فرعی ساخته شده و به شرکت منتقل می گردد و سپس مونتاژ قطعات در سطح شرکت انجام می شود؛که نیازمندیهای آن به شرح زیر خواهد بود.در سال اول هفت نفر پرسنل تولیدی خواهند بود که از سال دوم ده نفر و سال سوم و چهارم تعداد پرسنل به دوازده نفر خواهد رسید.

•        -جهت کنترل و آزمایش محصولات(مواد اولیه ورودی – حین تولید – محصول نهائی)در سال اول به سه نفر و در سال های بعد به پنج نفر تکنیسن نیاز خواهیم داشت.

•                    -تقریبا دو هزار متر مربع فضا؛جهت انبار مواد اولیه؛خط مونتاژ و انبار محصول مورد نیاز می باشد.

•        - به تجهیز نیمه اتوماتیک خاصی جهت تست محصولات نیاز می باشد که در نیمه اول سال دوم خریداری خواهد شد.قبل از خریداری این تجهیزات؛کنترل غیر اتوماتیک بوده و تمامی محصولات قبل از ورود به انبار محصول دوازده ساعت تحت آزمایش قرار می گیرند.که بعد از خریداری تجهیز؛این زمان به سه ساعت کاهش می یابد.

•        - سه ماه پس از فراهم شدن سرمایه اولیه؛خط مونتاژ راه اندازی شده و سه ماه بعد محصولات آماده عرضه به بازار خواهند بود.

 

 

 

•                    4-4- هزینه و قیمت گذاری

•                    4-4-1- هزینه محصول

•                    جدول زیر هزینه های تولید محصول بر مبنای تولید 1000 قطعه خواهد بود.

 

 

•                    4-4-2- قیمت محصول و سودمندی

•        با توجه به هزینه های محاسبه شده؛قیمت تمام شده  محصول حدودا 35000 ریال می باشد که با در نظر گرفتن نرخ فروش عمده محصول (60000 ریال)و نرخ خرده فروش(70000)می توان گفت که سود حاصل از فروش هر محصول 35000 ریال در خرده فروشی و 25000 ریال برای شرکت در عمده فروشی می باشد که حدودا 42 درصد قیمت عمده فروشی سود خالص

•                    می باشد.

•        در سال اول عرضه محصول(کوتاه مدت)هیچ گونه افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت.با توجه به پیش بینی فروش سال  اول(13000 محصول)؛سود خالص حدود 325000000 ریال پیش بینی می گردد.

•        در صورتیکه در سال های آینده قیمت تمام شده محصول افزایش یابد؛دیگاه شرکت باز هم بر اساس سودمندی 25000 ریال در هر محصول در نظر گرفته شده است.

 

•        جدول زیر نشان دهنده سود مندی شرکت طی چهار سال آینده با توجه به پیش بینی فروش خواهد بود.

•        نکته ای که بایستی به آن توجه داشت.تاثیر از دست رفتن بازارها در ایران و دبی بر اساس برآورد های موجود در مخاطرات تجاری می باشد؛این محاسبات در جدول زیر بیان شده است.

•                   


احتمال انحراف از سود پیش بینی شده در سطح بازار های ایران حداکثر 1475000000 ریال و در سطح بازارهای دبی 2562500000 ریال تخمین زده می شود که جمعا 4037500000 ریال طی چهار سال آینده  شامل می شود.جدول زیر نشان دهنده جمع بندی کمی چهار سال آینده شرکت می باشد.


•                    5- بازار؛مشتزیان؛رقبا

•                    5-1- ویژگی های بازار

•        مکانیزم جمع آوری اطلاعات در دستورالعمل اطلاعات بازار تشریح شده است ولی با توجه به فرم هائی که بصورت ماهیانه اطلاعات بازار را از منابع تعیین شده  جمع آوری می کنند,مدیر واحد فروش در فواصل زمانی شش ماهه تحلیل خود را به مدیریت عامل شرکت ارائه می کند.اطلاعات بصورت کلی از طریق منابع زیر بدست می آید.

•                    - شبکه های توزیع محصول در ایران و دبی

•                    - تولید کنندگان خودرو

•                    - تولید کنندگان ماشین آلات صنعتی

•                    - شبکه اینترنت

•        نیازهای مشتریان(بخصوص مشتریان نهائی)در رابطه با امکانات محصول, نحوه خدمات مربوط به آن و نحوه استفاده از آن نیز از پارامترهای جمع آوری اطلاعات می باشد که در دستورالعمل اطلاعات بازار بیان شده است.

 

•        این نیازها اگر به تکنولوژی محصول مرتبط باشد از طریق مدیریت عامل برای واحد تحقیق وتوسعه ارسال می گردد و در صورتیکه مربوط به نوع خدمات باشد مدیریت عامل تصمیم گیری های لازم را انجام خواهد داد و اقدامات مربوط به آن از طریق واحد فروش انجام خواهد شد.

•        مکانیزم دیگری در هر مرحله از توسعه محصول(تغییرات محصول)صورت می پذیرد,بدین صورت که با توجه به طیف مشتریان نهائی,یک نمونه از محصول تغییر یافته به همراه یک فرم نظر سنجی به مشتریان مشخص شده ارائه می شود و پس از یک ماه استفاده از محصول,فرم ها جمع آوری شده و مدیر واحد فروش به جمع بندی آنها می پردازد و گزارشی از نتائج آن را به مدیریت عامل ارائه می دهد و در صورت لزوم اطلاعات مورد نظر قبل از عرضه محصول توسعه یافته صورت می پذیرد.انجام اینگونه فعالیت ها در راستای کسب رضایت مشتری صورت می پذیرد و با این شیوه امیدواریم که در آ ینده مشتریانی وفادار داشته باشیم.

 

•                    5-2- اندازه بازار

حدود بیست هزار محصول تقریبا مشابه در دو سال اخیر در بازار های مطرح شده فروخته شده است و انتظار می رود که تقاضای بازار در چهار سال آینده 40 در صد افزایش یابد.

     پتانسیل فروش کلی در سطح دبی در طول چهار سال آینده بیست هزار محصول می باشد که بالغ بر چهارده میلیارد ریال خواهد بود.و نیز این پتانسیل در ایران در طول چهار سال آینده هشتاد هزار محصول می باشد که بالغ بر پنجاه و شش میلیارد ریال تخمین زده می شود.

 

•                    5-3- مشتریان

بازار های اولیه در کشورهای عربی به ویژه دبی در حال حاضر بیشترین پتانسیل فروش را در زمان نسبتا کوتاهی فراهم می کند.کاربران تجاری و صنعتی همگی مشتریان آینده این محصول هستند.مشتریان اولیه در بخش تجاری و صنعتی پیمانکاران برق کار؛ ساختمان های تجاری؛تولید کنندگان ماشین آلات صنعتی و شرکت های مهندسی و معماری می باشند.

     با توجه به ارزش کاربردی تنظیم کننده نور چراغ و اینکه محصول دیگری که کیفیت و قیمت اندک این محصول را داشته باشد,وجود ندارد.به نظر می رسد با تقاضای فراوانی مواجه شود و در حال حاضر توافقنامه هائی با چند شرکت معتبر در دبی امضا شده است که بصورت نمونه درخواست 1500 محصول دریافت شده است.

     بنظر می رسد که شر کت های مهندسی و معماری متعدد و بزرگ شهرادری ها,تولید کنندگان خود رو از مشتریان اصلی این محصول خواهند بود.

خواست اصلی مشتری در این بازارها,این استکه محصول برای میزان های متفاوت نور قابل تنظیم باشد و دوام مناسبی داشته باشد.

 

•                    5-4- رقابت

سه رقیب شناخته شده در ایران وجود دارد که محصولاتشان مشابه است.

الف)شرکت AAA

این شرکت یک تولید کننده کوچک است که در نیمه غربی ایران فعال می باشد.این محصول برای کاربرد های مختلف سازگار کامل ندارد.این شرکت شبکه ای جهت توزیع ندارد و محصول را مستقیما به مصرف کننده نهائی می فروشد.قیمت فروش محصول این شرکت یکصد و بیست هزار ریال میبا شد و تقریبا 20 در صد بازار های فعلی را تصاحب کرده است.

ب)شرکت BBB

این شرکت در جنوب غربی ایران فعال است و یک قطعه ارزان و ساده ای که فقط قدرت کنترل لامپ های رومیزی و دیواری را دارد,تولید می کند.بهای این قطعه یکصد و پانزده هزار ریال است و در بازارهای ایران و دبی توزیع می شود.آزمایشات انجام شده روی این محصول نشان می دهد که قطعه زمانی که تغییر زیادی در میزان نور ایجاد شود حساسیت نشان می دهد(از نورخیلی زیاد به نورخیلی کم)

 

 به دلیل عملکرد محدود این محصول بعنوان یک تهدید تلقی نمی شود و در حال حاضر حدود سی درصد از بازار فعلی را به خود اختصاص داده است.

) شرکت CCC

این شرکت در نیمه شرقی ایران فعال است و محصولی مشابه را تولید می نماید.محصول را مستقیما به مصرف کننده عرضه می نماید و قیمت محصول آن نیز یک یکصد و چهارده هزار ریال است و حدود 40 در صد سهام بازار را دارا می باشد.

مزایای محصول در مقایسه با رقبا

     قیمت محصول پائین ترین قیمت رقبا می باشد که این به دلیل طراحی بهتر و استفاده از تکنولوژی برتر می باشد.

     محصول شرکت به دلیل هزینه پائین,قابلیت اطمینان بالا,سازگاری برای کاربرد های دیگر,کم حجم بودن و دوام آن برتری تجاری نسبت به محصولات رقبا دارد.

محصول شرکت از طریق توزیع کنندگان برجسته و شبکه ای از فروشندگان, فروخته خواهد شد و برای احتیاجات صنعتی,تجاری و مصرفی قابل استفاده خواهد بود.

 

•                    5-5- فروش برنامه ریزی شده

•                    پیش بینی فروش

•        پیش بینی فروش محصولات با توجه به تحقیقاتی که در بازار بعمل آمده است و محدودیتی که در سال اول وجود دارد(محصولات شش ماه پس از سرمایه گذاری اولیه آماده عرضه به بازار می شود)در چهار سال آینده به شرح زیر خواهد بود.

•                    سال اول حدود              13000 محصول

• &nbsp

/ 1 نظر / 22 بازدید
مدیران ایران

با سلام از این آدرس می توانید شش مورد کاوی مدیریتی را به رایگان دانلود کنید : http://www.1business.ir/index.php?ACT=page&page_id=11