منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان

مهم‌ترین تحولات بازار خودرو در سه سال اخیر

بازسازی بازار جهانی در سال 2010

 

در مقالات مختلفی که در بیشتر نشریات دنیا به چاپ رسیده، از ورشکستگی خودروسازان آمریکایی و به دنبال آن تضعیف بازار خودرو در سراسر دنیا به خصوص در کشورهای صنعتی، به عنوان مهمترین تحولات صنعت خودروسازی نام برده شده است.

این در حالی است که دیک اسلانسکی رییس مرکز مطالعات ارک (arc) که مطالعه روی تحولات بزرگ اقتصادی در کشورهای مختلف را بر عهده دارد، مهمترین تحول در صنعت خودروسازی را بازسازی این صنعت در سال 2010 میلادی و بعد از رکود بزرگ دو سال گذشته می‌داند.


وی در این مورد می‌گوید: شرکت‌های خودروسازی موفق شدند تا خود را بازسازی کنند و دوباره به فعالیت اقتصادی باز گردند. این مساله سبب شد تا فروش خودرو در آمریکا رشد کند و انتظار می‌رود این روند تا انتهای سال جاری میلادی هم ادامه داشته باشد.

دیک اسلانسکی می‌افزاید: در سال 2010 میلادی دو شرکت جی ام و کرایسلر با استفاده از کمک‌های مالی دولت از ورشکستگی خارج شدند و شرکت فورد با استفاده از منابع مالی بخش خصوصی به بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده پرداخت. البته سرمایه‌گذاری روی بازارهای در حال توسعه هم از همین سال آغاز شد و هم اکنون دو کشور چین و روسیه بزرگترین بازارهای در حال توسعه در دنیا محسوب می‌شوند.

در سال 2010 میلادی برای اولین بار طی بیست سال گذشته سهم کشورهای در حال توسعه در بازار خودروی دنیا به مرز 51 درصد رسید، یعنی بیش از نصف بازار خودروی دنیا به بازارهای در حال توسعه اختصاص یافت. این در حالی است که در سال 2005 میلادی سهم کشورهای در حال توسعه در بازار خودروی دنیا کمتر از 30 درصد بود.

اسلانسکی در مورد بازسازی شرکت‌های خودروسازی آمریکایی بعد از رکود سال 2007 میلادی می‌گوید: در سال 2010 میلادی نه تنها خودروسازان شاهد افزایش فروش خود در بازار بودند بلکه برای کاهش هزینه‌ها اقدام به حذف برخی از برندهای مطرح و شناخته شده خود از چرخه تولید کردند.

به عنوان مثال جنرال موتورز برندهای پونتیاک و ساتورن و‌هامر و ساب را تعطیل کرد و فورد از طریق تعطیل کردن برخی از کارخانه‌ها و خطوط تولید خود در سراسر آمریکا شمار مدل‌های خود را از 180 مدل به20 مدل تقلیل داد. رییس مرکز بین‌المللی مطالعات خودرو پیش‌بینی می‌کند تا ده سال آینده بازار خودروهای نو در دنیا به مرز 100 میلیون دستگاه می‌رسد که بخش اعظم این تقاضا به کشورهای در حال توسعه واقع در آسیا و اقیانوسیه اختصاص دارد.

همچنین پیش‌بینی‌هایی در مورد فروش بیش از 50 میلیون دستگاه خودرو در چین تا سال 2020 میلادی ارائه شده است و برخی از کارشناسان معتقدند تا سال 2020 میلادی رکورد فروش در هند و برزیل هم شکسته می‌شود.

به هر حال در صورت تحقق هر یک از دو پیش‌بینی ارائه شده نیاز برای تولید خودروهای جدید و متناسب با نیاز کشورهای در حال توسعه کلیدی‌ترین ابزار در جهت باقی ماندن در بازار است، بازاری که تا به امروز به کشورهای صنعتی تعلق داشت و حال سهم کشورهای در حال توسعه در آن زیادتر شده است. اسلانسکی می‌گوید: پیش‌بینی فروش بیش از 100 میلیون دستگاه خودروی جدید تا سال 2020 میلادی بود که سبب شد شرکت‌های خودروسازی بزرگ سرمایه‌گذاری خود در بازارهای در حال توسعه را افزایش دهند.

به عنوان مثال فورد 350 میلیون دلار و جنرال موتورز 230 میلیون دلار در کارخانه‌های کشور چین سرمایه‌گذاری کردند و تلاش برای تصاحب سهم بیشتری از بازار روسیه توسط این دو برند آمریکایی ادامه دارد. رشد تقاضا برای انواع خودرو در کشورهای هند و اندونزی هم خیل بزرگی از سرمایه‌گذاران در صنعت خودروسازی را به این دو بازار روانه کرده است. هند و اندونزی از پرجمعیت‌ترین کشورهای آسیا هستند و هر ساله میلیونها نفر بر جمعیتی که متقاضی خرید خودرو هستند اضافه می‌شود. اسلانسکی در این مورد می‌گوید: رقم 100 میلیون دستگاه خودرو تا ده سال اینده رقم وسوسه‌کننده‌ای است به خصوص که بیش از 51 درصد از آنها به کشورهای در حال توسعه اختصاص دارد. شاید همین مساله سبب شد تا سیر بازسازی صنعت خودروسازی در دنیا بیش از دیگر صنایع باشد و این صنعت زودتر از اقتصاد دنیا و حتی دیگر صنایع از رکود خارج شده است.

مصرف کنندگان چه می‌خواهند

هم اکنون مهمترین مشکل صنعت خودروسازی عرضه خودرویی است که مصرف‌کنندگان متقاضی آن باشند. تغییر بزرگ صنعت خودروسازی و تولید خودروهای الکتریکی به جای خودروهایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، در روزهای اخیر بسیار مورد توجه بود.

اما آیا مصرف‌کنندگان به راستی خواستار خرید خودروهای الکتریکی هستند یا اینکه خودروهای بنزینی را ترجیح می‌دهند؟ مطالعات نشان می‌دهد خودروهای الکتریکی نسل جدید خودروهای مورد استفاده در دنیا هستند ولی هزینه تمام شده برای تولید آنها به خصوص هزینه تولید باتری‌های لیتیوم یونی بسیار زیاد است و مردم در دنیای امروزی نمی‌توانند این هزینه را پرداخت کنند. بنابراین تا یک دهه آینده همچنان خودروهای بنزینی مورد استفاده بشر خواهند بود و به همین دلیل خودروهای کم مصرف نقش بزرگی در بازار ایفا می‌کنند و تقاضا برای خودروهای هیبریدی و کم مصرف زیاد تر از خودروهای الکتریکی است. توجه به نیاز بازار مصرف کلیدی‌ترین مساله در هر بازاری است و بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین نه تنها بازار کشورهای صنعتی و بازار آمریکا بلکه تمامی بازارهای در حال توسعه دنیا نیز شاهد تغییر بزرگی هستند که نشان‌دهنده تفاوت در سلیقه مردم است. شرکت‌های خودروسازی هم برای پاسخگویی به همین تغییر در سلیقه، اقدام به تعطیل کردن برخی برندها و حتی انتقال کارخانه‌های خود به کشورهای در حال توسعه و در نهایت کاهش قیمت محصولاتشان کرده‌اند.

 

منبع : دنیای اقتصاد



موضوع مطلب : بازار خودرو
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت