منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان
۱۳٩٠/٤/٦ :: ۱٢:٠٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

اجاره اتومبیل، به صورت ساعتی

مترجم: پریسا حبیبی

بخش اول

امروزه با پیشرفت فناوری‌ها وکاربرد پدیده‌هایی چون اینترنت پرسرعت، موبایل‌های ماهواره‌ای و راهیاب‌های ماهواره‌ای شما قادر هستید تا از راه‌های جدید، ارزش‌هایی را برای مشتریان خود ایجاد کنید.

در این مقاله «اسکات گریفت»مدیرعامل شرکت «زیپ کار» به شرح چگونگی تاثیرات تکنولوژی در رشد این شرکت و ایجاد نوآوری در آن می‌پردازد.

تا چند وقت پیش برای هرکس که به اتومبیل احتیاج داشت انتخابی جز خرید یا اجاره روزانه آن وجود نداشت که با انتخاب هر یک از این گزینه‌ها اتومبیل شما احتمالا مدت طولانی در پارکینگ یا در خیابان‌ها بی‌استفاده می‌ماند. البته باید گفت، این مدل‌ها آسایش و رفاه زیادی را برای شما فراهم خواهند کرد، ولی به دلیل هزینه‌های زیاد آنها، خیلی کارآمد نیستند.


امروزه با ورود فناوری‌های جدید، گزینه دیگری به نام اشتراک گذاری خودرو پدید آمده است. به جای خرید یا اجاره تمام وقت اتومبیل، مشتریان تنها برای ساعات مشخصی که به اتومبیل احتیاج دارند، آن را اجاره می‌کنند و هزینه آن را برای همان مدت زمان اجاره پرداخت می‌کنند. بنابراین خودرو را تنها زمانی که به آن احتیاج دارید استفاده می‌کنید و زمانی که دیگر به آن احتیاجی ندارید آن را در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهید.

شرکت «زیپ کار» بزرگ‌ترین ارائه دهنده خودرو‌های اشتراکی در جهان است. مشتریان ما را مصرف‌کنندگان، کسب‌وکارها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل تشکیل می‌دهند. ما هزاران وسیله نقلیه را به صورت سلف سرویس در پارکینگ‌های بزرگی در شهر‌های مختلف کشورهای آمریکا، کانادا و انگلیس برای اعضای خود قرار داده‌ایم. اعضای ما از مرز325000 نفر گذشته و روزانه بر تعداد اعضای ما که این خودرو‌ها را به صورت ساعتی یا روزانه اجاره می‌کنند، افزوده می‌شود. مبلغ اجاره‌ای که هر بار پرداخت می‌شود، هزینه سوخت، بیمه، اجاره پارکینگ، هزینه نگهداری و خدمات امداد جاده‌ای در طول شبانه روز را شامل می‌شود. بنابراین مردمی ‌که برای رفع نیاز وسیله نقلیه خود از این شیوه استفاده می‌کنند، می‌توانند پول خود را پس‌انداز کرده، سبب کاهش تراکم خودرو‌ها و کمبود پارکینگ شوند. همچنین از این طریق از افزایش گازهای گل‌خانه‌ای و دی اکسیدکربن در محیط جلوگیری می‌شود.

هدف ما این است که تملک خودرو را امری اختیاری کنیم که در این صورت، کسانی که از اتومبیل استفاده می‌کنند لزوما صاحب آن نیستند. به این ترتیب صاحبان خودرو در جهان کم‌تر شده و افراد تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن خودرو پیدا می‌کنند. برای رسیدن به این پدیده اجتماعی بنیادی ما باید به اشتراک گذاشتن خودرو را مقرون به صرفه‌تر و راحت‌تر از داشتن خودرو شخصی کنیم، اما ما بدون داشتن تکنولوژی‌های پیشرفته به راحتی قادر به انجام این کار نخواهیم بود.

رسیدن به هدفمان که همان حذف کامل مالکیت خودرو در مناطق عمده شهری است، بستگی به محل ارائه خدمات، سهولت استفاده از این خدمات و تعداد نمایندگی‌های شرکت دارد. ما می‌دانیم که اگر افراد بتوانند پیاده در کمتر از ده دقیقه به یکی از نمایندگی‌های شرکت «زیپ کار» در نزدیکی محل زندگی‌شان دسترسی داشته باشند، با احتمال بیشتری از سرویس‌های ما استفاده خواهند کرد. اما تنها در دسترس بودن شعب شرکت «زیپ کار» باعث موفقیت نخواهد شد و این شرکت باید بتواند آسایشی در حد داشتن خودرو شخصی و با هزینه کمتر برای مشترکین خود فراهم کند. با کمک فناوری‌های جدید نه تنها اجرای همه این خدمات امکان‌پذیر خواهد شد، بلکه به مدل کسب وکار سازگار با محیط زیست و بادوام نیز دست خواهیم یافت.

البته محبوبیت به اشتراک‌گذاری اولین خودرو‌ها در اواخر دهه 90 که همراه با تکنولوژی‌های بیسیم، قابلیت اتصال به اینترنت پرسرعت و دستگاه‌های تلفن همراه آغاز شده بود، تصادفی نبود و در آن دوره نیز این خدمات به طرز چشمگیری مورد اقبال و اعتماد مردم قرار گرفت.

حال در اینجا چند مورد از نیازمندی‌هایی که سیستم ما با آن روبه‌رو است را شرح می‌دهیم:

1. کاربر ما باید بتواند به راحتی وسیله نقلیه مورد نظر خود را برای یک روز و یک زمان مشخص رزرو کند.

2.سیستم ما نیاز به داشتن اطلاعات خودرو اجاره شده و مدت زمان اجاره آن دارد.

3. سیستم ما باید قادر باشد رزرو انجام شده را بر خودرو مورد نظر اعمال کند به طوری که دسترسی مشتری مورد نظر به خودرو امکان‌پذیر شود.

4. خودرو باید قادر به تشخیص کارت «زیپ کار»

هر یک از مشتریان باشد و درب وسایل نقلیه ما باید بعد از تصدیق عضویت افراد در شرکت «زیپ کار» باز شوند.

5. سیستم ما نیاز به داشتن یک پایگاه داده برای بررسی صحت پرداخت عوارض بزرگراه‌ها و هزینه پارکینگ برای خودرو‌های اجاره شده شرکت دارد.

6. ما باید به هرخودرو برای هر سفر به میزان یک چهارم باک خودرو، سوخت دهیم، تا دیگر لازم نباشد افراد برای سفرهای کوتاه مدت

هزینه‌ای از جیب خود بپردازند و در صف پمپ بنزین بمانند.

7. خودرو‌های ما باید دارای سیستمی‌باشند تا میزان زمان استفاده شده و مسافت طی شده در هر سفر را گزارش دهند.

8.سیستم باید به درستی صورتحساب هر سفر را محاسبه کند و قابلیت شارژ کارت اعتباری اعضا را داشته باشد.

9. مجموعه کامل اطلاعات خودرو‌ها واعضا باید به روز تهیه و نگهداری شود تا سرویس خدمات مشتری قادر به جوابگویی نیازهای بیست و چهار ساعته در طول شبانه روز باشد.

10. تیم مدیریت ناوگان حمل‌ونقل نیاز به زمان‌بندی دقیق برای انجام نظافت، تعمیرات و نگهداری منظم دارد، به طوری که انجام این کارها در زمان شلوغی فعالیت ناوگان اختلالی در کار ایجاد نکنند.

این نیازها نقش موثر فناوری در این کسب‌وکار را اثبات می‌کند. اگر این شرکت از تکنولوژی‌های روز برخوردار نبود، چگونه می‌توانست خودرو‌های خود را ردیابی کند؟ سیستم چگونه اطلاعاتی در زمینه میزان زمان و مسافت طی شده به دست می‌آورد؟ و چگونه تیم‌های ناوگان حمل‌ونقل و سرویس خدمات به مشتری وظایفشان را انجام می‌دادند؟

در جواب باید گفت، بدون تکنولوژی نیاز به نظارت از بالا در همه بخش‌ها و گزارش‌های فردی هر یک از اعضا احساس می‌شود. البته ما با این مشکلات آشنا هستیم، چرا که برخی از شرکت‌های پیشرو در زمینه اشتراک‌گذاری خودرو کار خود را بدون کاربرد فناوری‌ها آغاز کرده بودند. ممکن است با استفاده از این روش سیستم کار کند، اما غیرممکن است که در بلندمدت بتواند موفق عمل کند. زیرا اولا هیچ راهی برای اندازه‌گیری مقیاس کسب وکار وجود ندارد، دوما فضای بسیار زیادی برای تقلب و سوءاستفاده وجود دارد و در آخر باید گفت، با این امکانات نمی‌توان خدماتی برای افراد ایجاد کرد که نسبت به داشتن یک خودرو شخصی برای افراد رفاه بیشتری ایجاد کند.

هر شرکتی برای موفقیت در بلند مدت باید تکنولوژی خود را با توجه به پیشرفت‌های بازار به روز کند. ما در شرکت «زیپ کار» میلیون‌ها دلار صرف توسعه و بهبود بسترهای نرم‌افزاری سیستم‌های خود می‌کنیم.

تحقیقات ما نشان می‌دهند اعضای

«زیپ کار» مهارت‌های بسیار زیادی از لحاظ فنی و تکنولوژی دارند. طبق گزارش‌های داده‌شده بسیاری از آنها از رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و دیگر خدمات وابزارهای دیجیتال استفاده می‌کنند. من به عنوان عضوی از این شرکت معتقدم که شرکت «زیپ کار» باید راهکارهای نوآورانه خود را به طور مستمر و مطابق با مسیر زندگی اعضای خود پیش ببرد. به عنوان مثال ارسال پیامک‌های تلفنی فرصت بسیار مناسبی برای افزایش راحتی اعضا است. در سال‌های اخیر ما اقداماتی را برای برقراری خدمات فرستادن پیامک دوطرفه بین اعضا و شرکت فراهم کرده‌ایم. به این ترتیب کاربران ما می‌توانند خیلی راحت تر با شرکت ارتباط برقرار کنند و سفارشات خود را برای رزرو و ایجاد تغییرات را سریع تر انجام دهند. هنگامی ‌که پایان زمان رزرو خودرو نزدیک است، از سیستم‌های شرکت ما پیامکی با این پرسش ساده (آیا می‌خواهید مدت رزرو خود را تمدید کنید؟) به کاربران فرستاده می‌شود و در صورت نیاز آنها به راحتی و با فشاردادن یک دکمه موبایل، قرارداد خود را تمدید می‌کنند. علاوه براین محبوبیت آی‌فون و توسعه نرم افزارهای اپل به ما اجازه داد تا شرکت «زیپ کار» را در برنامه‌های کاربردی اپل معرفی کنیم. این کار باعث شد تنها در چند روز اول نزدیک به 100000 نفر این برنامه را در گوشی‌های خود دانلود کنند. این برنامه با کمک نرم‌افزار رهیاب آی‌فون در کمتر از چند دقیقه لیستی از نزدیک‌ترین نمایندگی‌ها و بانک اطلاعاتی خودروهای شرکت «زیپ کار» را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از این پس کاربران می‌توانند با استفاده از تلفن همراه خود اطلاعات بیشتری در زمینه انواع خودرو به‌دست آورند و همچنین با استفاده از این امتیاز به راحتی خودرو دلخواه خود را از طریق تلفن همراه رزرو کنند. کاربران همچنین می‌توانند با گوشی‌های آی‌فون خود درب‌های این خودرو‌ها را باز و بسته کنند.

منبع:‌HBR

منبع : دنیای اقتصاد



موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت