منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان
۱۳۸٩/۱٠/٢۱ :: ٩:٥۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

 

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

 تجارت الکترونیکی و فناوری اطلاعات ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند بطوریکه می توان تجارت الکترونیکی را کاربرد فناوری اطلاعات در امور بازرگانی تلقی کرد . برای درک بهتر پیوند بین این دو مفهوم ابتدا روند تکاملی صنعت فناوری اطلاعات و سپس تاثیرات فناوری اطلاعات بر تجارت الکترونیکی بررسی می شود .

 

موشلا روند تکامل فناوری اطلاعات را به چهار مرحله تقسیم کرده است که این 4 مرحله بدین قرارند :

 


 

 

1. مرحله سیستم محور (1981-1964): در این مرحله مخاطبان اصلی فناوری اطلاعات شرکت ها بودند زیرا هزینه ها آنقدر بالا بود که افراد توان استفاده از آن را نداشتند . فناوری اصلی این مرحله ترانزیستور بود .

 

2. مرحله PC محور ( 1981-1994) : مرحله PC محور ، مرحله ای بود که در آن رایانه های شخصی ابداع شدند و به دلیل هزینه اندک آن ها نسبت به رایانه های بسیار حجیم و گران قیمت قبلی افراد نیز توان خرید آن را داشتند ولی بدلیل تخصصی بودن کار با رایانه و جدید بودن نسبی علوم رایانه ، متخصصان از PC ها استفاده می کردند و افراد عامی به ندرت قادر به استفاده از آن بودند . در این مرحله فناوری اصلی ریزپزدازننده ها بودند .

 

3. مرحله شبکه محور (1994-2005) : در این مرحله که با شروع عصراینترنت همراه بود و از سال 1994 شروع شد مخاطبان اصلی مصرف کنندگان بودند . دراین مرحه عرض باند ارتباطی که حجم اطلاعات منتقل شده را تعیین می کند فناوری اصلی بود .

 

4. مرحله محتوا محور (2005-2010) : در این مرحله مخاطبین اصلی تمامی افراد در سرتااسر جهان بودند و فناوری اصلی در این دوره نرم افزارها بودند .

 

حال پس از بیان سیر تکامل فناوری اطلاعات می توان تاثیر آن را بر تجارت الکترونیکی در چهار دسته تقسیم بندی نمود :

 

1. تاثیر ارتباطی : پیشرفت و تکامل فناوری اطلاعات امکان انتقال اطلاعات بیشتری را فراهم می سازد و در تنیجه انواع هزینه های مبادله کاهش می یابد و خریدار و فروشنده با چند کلیک می توانند انبوهی از اطلاعات را از شبکه اینترنت دریافت و به راحتی با یکدیگر رابطه برقرار کنند .

 

2. تاثیر انسجام الکترونیکی: با استفاده از فناوری اطلاعات امکان برقراری ارتباط نزدیک تر بین خریدار و فروشنده ممکن شده ، فاصله فیزیکی بین آن ها از بین می رود و خریدار و فروشنده با یکدیگر یکپارچه می شوند .

 

3. تاثیر واسطه گری الکترونیکی : فناوری اطلاعات یک بازار الکترونیکی ایجاد می کند که در آن خریدار و فروشنده یکدیگر را یافته ، بر سرانجام مبادله با هم به توافق می رسند .

 

4. تاثیر شبکه سازی استراتژیک الکترونیکی : فناوری اطلاعات امکان طراحی و به کارگیری استراتژیک ارتباطات و شبکه ها را برای شرکت هایی که در جهت رسیدن به اهداف مشترک و استراتژیک و دستیابی به مزیت استراتژیک با هم همکاری می کنند فراهم می سازد .

 

تهیه و تنظیم: ندا برجی

 



موضوع مطلب : اطلاعات بازاریابی
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت