منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان
۱۳۸٩/٩/۱٦ :: ٩:۱۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 صنعت بسته بندی ؛ بورس فراموش شده

 یک محصول غذایی از اولین مراحل تولید و سپس در روند انتقال وجابجایی به واسطه ها و سپس فروشگاهها تا رسیدن به مرحله پایانی یعنی جای گرفتن در سبد خرید مصرف کننده و حتی در طول دوره مصرف با مخاطبان بسیاری مواجه خواهد شد.

 وقتی یک محصول درارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با مخاطب قراربگیرد، در دستان او باشد و یا تنها درمسیر نگاه اواطلاعات ، انتقال اطلاعات ازمحصول به مخاطب بلافاصله آغاز می شود. هر مخاطب با توجه به این که چه نوع ارتباطی با محصول دارد، به آن محصول توجه می کند و به دنبال اطلاعات لازم و مورد نیازخود متوجه می شود.

 


 

هنر بسته بندی قدمتی به درازای عمر نسل بشر دارد. از زمانی که انسان غارنشین باقیمانده گوشت شکار را برای نگهداری درزمانی طولانی تردربرگ های درختان می پیچید، بسته بندی معنا گرفت. بسته بندی چراغ قرمزی است در برابر توقف عابران جلوی ویترین خرده فروشی ها و به حق آن را به عنوان فروشنده خاموش می شناسند.بسته بندی چهره کالاست چون مشتری از طریق بسته بندی محصول را شناسایی می کند. بسته بندی پیام تولیدکننده را به خریدار می رساند و بین آنها ارتباط برقرار نموده و اطلاع رسانی می کند.

بسته بندی به محصول شخصیت می دهد ومحافظت ازکالا را دربرابر ضربه ، رطوبت، شرایط اقلیمی، بوها، ارتعاش، میکروارگانیسم ، فشار، متلاشی شدن وحشرات به عهده دارد.   تعدادی از تئوریسین های بازاریابی از بسته بندی به عنوان پنجمین متغیر قابل کنترل در بازار (در کنار محصول، قیمت، مکان و ترفیع) یاد می کنند.امروزه بسته بندی به عنوان یک صنعت دردنیا معرفی ومطرح می شود و برای آن انواع مختلفی برمی شمرند.در بعضی موارد بسته بندی پس از مصرف شدن محتوای اصلی کاربرد مجدد پیدا می کند یا این که پس از مصرف دور ریخته می شود .

بسته بندی به عنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی شناخته می شود و شرکتها و دولتها برای افزایش توان رقابتی خود در بازارهای داخلی وخارجی از آن سود می برند. امروزه از بسته بندی فقط برای محافظت از کالا استفاده نمی شود، بلکه برای آن نقشها و مسئولیت های زیادی قائلند، ازجمله این که ارزش افزوده ایجاد می کند و به خریدار پرستیژ و اطلاعات می دهد.

گفتنی است، نباید هزینه بسته بندی آنقدرزیاد باشد که بهای فروش کالا را نسبت به کالاهای مشابه غیرقابل رقابت کند. بلکه باید طوری طراحی شود که دسترسی به کالا راحت بوده و به راحتی نیز قابل حمل باشد.به خود کالا لطمه نزند و مطابق با استانداردها، مقررات بازار وکشورمورد نظر باشد. همچنین مواد مصرفی باید قابل بازیافت باشد، تولید آشغال نکند و به محیط زیست لطمه نزند. بسته بندی باید طوری باشد که قابلیت هدیه دادن را داشته باشد و با شرایط آب و هوایی کشور مورد نظرهمگون وهماهنگ باشد.اوزان کشورهدف را در نظر داشته باشد و فرهنگ و سلیقه وعادات خریداران نیز در نظر گرفته شود و با ساختار بازار خرده فروشی سازگاری داشته وسطح درآمد و قدرت خرید مشتریان را درنظر داشته باشد.

به طورکلی در بسته بندی محصولات دو جنبه عمده کاربردی بودن و جذابیت باید مورد توجه قرارگیرد.هدف اصلی از تهیه بسته، حفظ و نگهداری خواص محصولات و دسترسی راحت به محتویات داخل بسته است. به علاوه هریک ازعوامل توزیع و مصرف نیزاز بسته بندی انتظاراتی دارند. برای مثال خرده فروشان بسته بندی را نیاز دارند تا به راحتی در معرض دید و نمایش خریداران قرارگیرد ویا دراندازه های متفاوت باشد تا با قدرت خرید مشتریان گوناگون متناسب باشد. مصرف کنندگان نیز نوعی از بسته بندی را می پسندند که به راحتی قابل حمل باشد و به راحتی به محتویات آن دسترسی پیداکنند.

هزینه بسته بندی نباید قیمت تمام شده محصول را به حدی بالا ببرد که تعداد قابل توجهی ازمشتریان ازخرید محصول منصرف شوند.

 



موضوع مطلب : بسته بندی محصول
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت