منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان
۱۳٩۱/۱۱/۳ :: ٧:٠٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آفرینش ایده‌های جدید؛ چگونه؟

مترجم: میثاق شمشیری

آغاز سال نو زمان مناسبی برای شروع یک کسب‌وکار است. اما اول باید در نظر داشته باشید که برگ برنده شما چیست.

استفن کی، یکی از بنیان گذاران سایت inventright.com ویکی از نویسندگان «یک ایده ساده برای شروع و پیشگامی در کارآفرین» است.او فردی است که در 25 سال گذشته مجوز تولید بیست محصول را گرفته و می‌گوید که برای آفرینش ایده‌های جدید مدیون نگاه‌های متفاوتی است که از نظر وی می‌گذشت، از راه رفتن در راهروهای فروشگاه گرفته تا دغدغه‌های ذهنی در رابطه با کمبودهای مراکز فروش.


در اینجا هفت روش از استفن کی و دیگر متخصصان آمده که می‌تواند جرقه‌ای برای خلاقیت شما باشد:

1. از خود بپرسید، «گام بعدی چیست؟»

سرجیو مونسالو از سهام داران شرکای سرمایه گذاری نوروست می‌گوید: کسب‌وکارهای موفق اغلب از زمان خود جلوترند. به فناوری و گرایش‌هایی که آینده به آن سمت خواهد رفت، فکر کنید. او می‌گوید: مثلا به نوآوری‌هایی در رابطه باسرگرمی در داخل خانه توجه کنید. فکر کنید «چه راه‌هایی وجود دارد که در خانه باشیم و بتوانیم سرگرمی هم داشته باشیم؟»

2.چیزهایی که شما را آزار می‌دهند، تغییر دهید.

وقتی کولین بارسلوک در دانشکده مشغول به تحصیل بود، دریافت که کتاب‌های درسی هزینه بسیار بالایی دارند. در سال 2007 یعنی دو سال پس از فراغت وی از تحصیل، او تصمیم به انجام کاری گرفت. در این هنگام او سایت

 Bookrenter.com را به راه انداخت که در آن کتب درسی با 60 درصد کاهش قیمت اجاره داده می‌شد. کاری که برای کاهش دغدغه‌های فکری یک فرد آغاز شد هم اکنون 200 کارمند و یک و نیم میلیون کاربر دارد. او می‌گوید: «فقط کافی است به کاری که ذهنت را مشغول کرده فکر کنی. کسب‌وکار خود را دقیقا در همان خواهی یافت.»

3. دنبال کمبود‌ها یا نیازهای جدید باشید.

کی می‌گوید: ‌ایده شما نباید اختراع دوباره چرخ باشد. با یک نگاه ژرف به صنعتگران بزرگ شکاف‌های موجود در آن را بیابید و به این بیندیشید که چگونه می‌توانید این جاهای خالی را پر کنید. به طور مثال در سال 2003، او شرکت

هات پیکس را راه‌اندازی کرد. او دریافته بود که شرکت‌های بزرگ صنعت ساخت مضراب برای گیتار، نمی توانند ایده خوبی برای ساخت مضراب خلاقانه ارائه دهند. وی پس از ساخت مضرابی به شکل قلب توانست جای خالی موجود در ساخت مضراب‌ها را پر کرده و محصول خود را در 1000 فروشگاه مانند وال مارت به عرصه فروش بگذارد. به گفته او: «افراد بزرگ موقعیت‌های بزرگی را از خود به جای می‌گذارند.»

4. مهارت‌های خود را در زمینه‌های کاملا جدید به کار ببندید.

بیل فیشر،‌ استاد نوآوری مدیریت در IMD بهترین مدرسه کسب‌وکار در سوئیس، پیشنهاد می‌کند که در مهارت‌های خود دقیق شده و دریابید که آیا می‌توان از آنها در زمینه‌های دیگر هم استفاده کرد. مثلا شرکت JMC Soundboard سوئیسی را که سازنده گران‌ترین بلندگوها است، تصور کنید. جین مایکل کپت، توانست با بهره‌گیری از تجربه‌اش در ساخت گیتار به عنوان سازنده سازهای سیمی، با استفاده از همان خاصیت تشدید صدا یا رزونانس در صنوبر، بلندگوهایی با کیفیت بالا را که شبیه به صفحه‌های پشمی براق هستند، تولید کند.

5.دنبال مواردی باشید که اخیرا در آنها نوآوری رخ نداده است.

وقتی صحبت از ایده‌های نو است، اغلب افراد به دنبال زمینه‌هایی هستند که به تازگی نوآوری جدیدی در آن وجود نداشته است.برای این منظور جمع‌آوری اطلاعات و بررسی بازارهای مختلف می‌تواند کمک بسیار بزرگی در دستیابی به ایده‌های جدید باشد.

6. مدل ارزان‌تری از محصول موجود را عرضه کنید.

شرکت‌ها اغلب کارشان را با عرضه محصولی ارزان‌تر از نمونه موجود آغاز می‌کنند. واربی پارکر، یک شرکت عینک سازی است که کارش را در سال 2010 شروع کرد. چهار همکلاسی در یک موسسه کسب‌وکار، این کار را با تجهیزات ساده در نیو یورک راه‌اندازی کردند. در این کارگاه، عینک‌های تجویز شده که معمولا قیمتی معادل 300 دلار داشت با 95 دلار فروخته می‌شد. تعداد کارمندان این موسسه از زمان آغاز به کار آن تا کنون به 100 نفر رسیده است.

7. صحبت با خریداران

برای یافتن اینکه آیا ایده موردنظر کارآیی لازم را دارد یا خیر بهترین کار صحبت با خریداران است. مثلا اگر علاقه مند به کار در زمینه دوچرخه کوهستان هستید، باید مستقیما به بازار وسایل ورزشی و بخش فروش دوچرخه رفته و از خریداران بپرسید که دوست دارند چه ویژگی‌هایی در محصولی که می‌خواهند خریداری کنند، یافت شود. اگر علاقه‌مند به تبلیغات الکترونیکی هستید با ارسال خدمات آنلاین به مشتریان می‌توانید با علایق و احتیاجات آنها آشنا شوید.

8. ایده‌های خود را ترکیب کنید.

شما می‌توانید‌ در بازارهای مختلف چون داروفروشی،

سخت‌افزار و حتی عروسک فروشی قدم بزنید و هر دو محصولی را که می‌بینید با هم ترکیب کنید. این کار باعث ایجاد جرقه‌هایی در ذهن شما می‌شود. البته باید خود را برای این موضوع که نتیجه اغلب این ایده‌ها بد است، آماده کنید. به گفته کی: «شما خود را در میان بسیاری از ایده‌های مخوف خواهید دید؛ اما ممکن است در یک لحظه ایده‌ای بسیار ناب در این ایده‌ها یافت شود.»

منبع : دنیای اقتصاد



موضوع مطلب : کارافرینی
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت