منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان
۱۳٩۱/۱۱/۱ :: ۸:٢٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

دارا و ندار در آموزش عالی

مترجم: احمد رضا روشن*

یکی از مهم‌ترین شکاف‌های بین کشورهای غنی و فقیر مربوط به میزان سال‌های آموزشی است که انتظار می‌رود یک کودک در طول عمر خود به آن دست یابد و قسمت مهمی از این اختلاف به میزان سال‌هایی مربوط می‌شود که یک کودک امید دارد در مقطع آموزش عالی تحصیل کند.


شاخص امید به تحصیل (School Life Expectancy- SLE) نشان‌دهنده متوسط سال‌هایی است که یک کودک 5 ساله می‌تواند انتظار داشته یا امیدوار باشد که در مقاطع مختلف تحصیلات رسمی (ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و عالی)، ثبت‌نام کرده و آموزش ببیند. این شاخص براساس وضعیت موجود ثبت‌نام و تحصیل افراد به دست می‌آید.

در سطح جهان، یک کودک می‌تواند امیدوار باشد که در طول زندگی خود به طور متوسط 5/1 سال در مقطع آموزش عالی تحصیل کند، با وجود این عدد متوسط، یک تفاوت و شکاف عمیق بین کشورهای فقیر و غنی نمایان است. در اروپا، یک کودک امیدوار است که به طور متوسط سه سال از دوران تحصیلی خود را در آموزش عالی سپری کند. (یعنی دو برابر متوسط جهانی) این در حالی است که کودک اروپایی به طور متوسط 4/15 سال از عمر خود را تحت آموزش رسمی در مقاطع مختلف تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و عالی) می‌گذراند.

در آمریکای شمالی آموزش عالی 3 سال از متوسط امید به آموزش که 3/14 سال است را در بر می‌گیرد.

در آسیا کل سال‌های مورد انتظار تحصیل یک فرد 7/13 سال است که تنها یک سال از آن مربوط به تحصیل در آموزش عالی است.

در آمریکای جنوبی کل سال‌های مورد انتظار تحصیل یک فرد 9/9 سال است که تنها یک سال از آن در آموزش عالی می‌گذرد. به عبارت دیگر تنها یک دهم سال‌های تحصیلی فرد در این منطقه در آموزش عالی است.

آفریقا در این زمینه، وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد و می‌توان گفت آموزش عالی تقریبا در طول سال‌های تحصیل فرد اثری ندارد. در این منطقه از جهان متوسط سال‌های تحصیلی افراد 8/7 سال است که سهم آموزش عالی از آن تنها 2 ماه یا 3 درصد از کل دوره تحصیل است.

به طور متوسط طول مدت تحصیل در دانشگاه در 10 کشوری که بیشترین نرخ مشارکت در آموزش عالی را دارند نسبت به 10 کشوری که کمترین نرخ مشارکت در آموزش عالی را دارند 30 برابر است.

در برخی کشورهای آسیایی نظیر هند، لائوس، بنگلادش و میانمار دوره مورد انتظار برای تحصیل در آموزش عالی به طور متوسط نیم سال است.

در آفریقا، نرخ مشارکت در آموزش عالی حتی در کشورهای موفق این قاره، باز هم پایین است. تنها در کشورهای تونس و آفریقای جنوبی، متوسط دوره تحصیل مورد انتظار در آموزش عالی حدود یک سال است که از متوسط جهانی هم کمتر است.

بدتر از آن در برخی کشورهای آفریقایی نظیر جیبوتی، بورکینا فاسو و نیجر، متوسط سال‌های تحصیل مورد انتظار در کل مقاطع تنها 4 سال است. بدیهی است ورود به آموزش عالی برای جوانان این کشورها یک رویا محسوب می‌شود.

* عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی منبع:

Unesco (2007)- the Haves and Have-nots in Tertiary Education – Institute for Statistics (UNESCO)- www.unesco.org

منبع : دنیای اقتصاد



موضوع مطلب : اندیشه اقتصاد
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت