منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان
۱۳٩۱/٩/٢۳ :: ۱٠:۳٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

فعالیت هوشمندتر به جای کار سخت و طاقت فرسا

 

 مترجم: فریده میرزا احمدیان

هر تیم کاری می‌بایست به تمامی اطلاعات مورد نیاز فعالیت خود دسترسی کامل داشته و نسبت به استراتژی‌های کلی شرکت و سازمان مربوطه آگاهی کامل داشته باشند. کار کردن به طور کلی سخت هست اما آیا آنقدر که ما آن را سخت می‌گیریم است یا تعریف خودمان آن را اینقدر طاقت‌فرسا می‌کند؟ در این زمینه رابرت مینرو در مورد چگونگی فعالیت هوشمند در کارهای تیمی و تاثیر اینگونه فعالیت‌ها روی بهره‌وری تیم‌ها مطالعات سودمندی را انجام داده است.


تمام افراد موفق یک توصیه به دیگران ارائه کردند و آن هم چیزی نیست جز این پیام «تنها کلید موفقیت، کار و فعالیت سخت است». به عبارت ساده تر اگر تمام توجه و حواستان را فقط متمرکز به هدف کنید و انرژی خود را صرف آن کنید، به طور حتم محصول این زحمات را درو خواهید کرد.

توماس ادیسون یک جمله معروف داشت که می‌گفت: تیزهوشی فقط 1 درصد نوآوری است، 99 درصد دیگر را با کارسخت می‌توان به دست آورد. اما آیا این جمله هوشمندانه خود می‌تواند مشکلی در مسیر بهره‌وری ایجاد کند؟

در محیط کاری پرفشار امروز و با پس‌زمینه عدم قطعیت‌های اقتصادی حال حاضر، تمایل و گرایش واضح و روزافزونی به کار بیشتر شکل گرفته است. آقای جیمی استیوارد، مدیرعامل بریتانیایی توسعه دهندگان نرم افزار در جایی گفته است: «این تصور عمومی که معتقد است برای دستیابی به نتایج بهتر باید پول و زمان بیشتری صرف شود یک برداشت نادرست است.» با این وجود در بسیاری از موارد نیز این قضیه به شکل معکوس است. برای مثال اکثر مدیران در زمان مواجهه با چالش‌های جدی اقدام به استخدام و به کارگیری مشاوران جهت بررسی وضعیت موجود و انجام مطالعات شناسایی، می‌کنند. آقای استیوارد در این مورد می‌افزاید: «در صورتی که اطمینان خاطر نسبت به دسترسی به موقع تمامی اعضای مجموعه به اطلاعات صحیح و مورد نیازشان فراهم باشد، دیگر صرف این مقدار از انرژی سودمند نخواهد بود وچه بسا دیگر نیازی به تهیه گزارش‌هایی که قبلا در یک دپارتمان تهیه شده است، نباشد.»

 

روش‌های جدید فعالیت

با این توصیفات و برای شکستن تابوی «هرچه بیشتر بهتر» و حرکت به سمت یک مدل هوشمند و منطقی چه باید کرد. جولین هولمز موسس سابق موسسه پوپی منتور یک سلسله اصول اساسی برای این مهم پیشنهاد کرده است. این اصول تحت عنوان ذکاوت یا هوشمندی شهرت یافته‌اند.

در صورتی که کارمندان شرکت با هدف و سیاست‌گذاری نهایی فعالیت شرکت آشنایی نداشته باشند، احتمال اینکه بتوانند از تمام انرژی و فعالیت خود برای حصول به این نتایج بهره گیرند بسیار اندک است. دراین صورت ایجاد و گسترش شکاف بین روسا و لایه‌های پایینی یک موسسسه خیلی زود منجر به کاهش میزان تعهد و مشغولیت افراد در اهداف شرکت می‌شود.

مارتین اسمیت، محقق و مردم شناس، عنوان کرده است: «این کار نیازمند اجرای اصلاحات گسترده مبتنی بر ذهن و مهارت در مجموعه است و چنانچه این اصلاحات به نحو موثری اجرا شوند تاثیر بسزایی در سودآوری فعالیت اقتصادی و بهبود فضای کار کارکنان خواهد داشت.»

یکی دیگر از اجزای رهیافت هوشمندی تنوع بخشیدن به کار و اجتناب از به کارگیری کارکنان و گروه‌های ناکارآمد است. گروه‌هایی که انتقال اطلاعات در داخل آنها زمان گیر و هزینه‌بردار است، باعث القای ناراحتی در گروه و شکست فعالیت‌ها می‌شوند و کار بیشتر تیم هرگز باعث کارآیی بیشتر نخواهد شد.

 

کارمندان را در جریان کار قرار دهید

مارتین اسمیت، محقق فعال در زمینه منابع انسانی، معتقد است اکثر استراتژی‌های فعالیت هوشمندانه با درگیر کردن کارکنان با تمام جنبه‌های فعالیت شرکت امکان پذیر است .شاید این نکته خیلی واضح باشد که هر فعالیت اقتصادی باید در شرایطی اجرا شود که تمامی کارمندان آن از اهداف و خط‌مشی‌ها موسسه آگاه باشند.

اگر شرایطی پیش آید که کارمندان نخواهند یا نتوانند تا درجریان اهداف فعالیت اقتصادی موسسه مطبوع خود قرارگیرند، در این صورت کارمندان قادر نخواهند بود از تمام توان خود برای رسیدن به این اهداف بهره جویند. چنانچه سلسله مراتب بین رده‌های بالایی و پایینی موسسه رشد پیداکند، میزان درگیرشدن نیروی انسانی یا درجریان قرارگرفتن آنها کاهش می‌یابد که این پدیده باعث افول ارزش‌های انسانی، کاهش بهره‌وری و کارآیی افراد می‌شود. بالاخره با وجود اینکه بسیاری به اثرگذاری عامل تکنولوژی اعتقاد ندارند، باید به نقش اساسی تکنولوژی در بسط تجربیات اجرایی هوشمند اشاره کرد. «زن لتاگان» از موسسه تجاری گوگل عنوان می‌کند «در هنگام استفاده از ابزارهایی که تکنولوژی در اختیار شما قرار می‌دهد بصیرت داشته باشید. بعضی اوقات یک تماس تلفنی بسیار سریع تر و ساده تر از ارسال یک نامه الکترونیک خواهد بود که تازه ممکن است پس از همه پیچیدگی‌های موجود در ارسال پس از کلی وقت گرفتن مسدود شود. در جای دیگر ممکن است که یک ارسال پست الکترونیک ساده با بهره‌گیری از تکنولوژی روز بسیار موثرتر از ارائه سخنرانی در برابر جمع کثیری از حضار باشد. یا یک پیام الکترونیکی همزمان می‌تواند علاوه بر فراهم آوردن امکان برقراری تماس آنی و گرفتن جواب سریع میزان گپ و گفت‌های غیرضروری را نیز کاهش دهد.»

 

نکات برجسته برای فعالیت هوشمندانه

به اشتراک‌گذاری دانستنی‌ها: اطمینان حاصل کنید که هر یک از کارکنان کاملا از نقش خود آگاه است.

مدیریت به روزرسانی پیوسته: کارکنان را با چگونگی و نحوه توسعه فعالیت اقتصادی آشنا کنید.

درگیرکردن یا درجریان قرار دادن مدیران: همیشه به خاطر داشته باشید که مدیرانتان افرادی هستند که باید تمام کارکنان را در جریان اصول روزانه قرار ‌دهند.

تناسب بین چشم‌انداز و استراتژی: مدیران باید از تناسب و همخوانی بسیار نزدیک چشم‌انداز هریک از کارکنان و برنامه و نقشه کل مجموعه اطمینان حاصل نمایند.

پذیرایی بازخوردها: فراهم آوردن امکان ارائه بازخورد یا عکس‌العمل برای کارکنان جهت ارائه نظراتشان بسیار حیاتی است.

منبع : دنیای اقتصاد



موضوع مطلب : نکات مدیریتی
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت