منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان
۱۳٩٠/۸/٢٢ :: ۱۱:۳٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

ملاحظات نظام بودجه ریزی کل کشور

نویسنده :امیر خسروی

مقدمه: کلمه بودجه، ابتدا در زبان عامیانه فرانسویان به شکلbougette   و با تلفظ «بوژت» به معنی کیسه، جامه دان و کمربندهایی که از چرم ساخته شده بودند به کار می رفت و به ویژه کیسه های چرمی و کوچک که در آن پول نهاده و به کمر می بستند، اطلاق می شده است. این کلمه با کمی تغییرات به شکل budget و با تلفظ «باجت» وارد زبان انگلیسی شده و به همان معانی در انگلستان رایج بوده است. تاریخ ورود این کلمه به کشور ما، به بعد از انقلاب مشروطیت ایران برمی گردد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت بودجه
۱۳٩٠/۸/٢٢ :: ۱۱:۱۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

شفافیت بودجه ای و نقش حسابداری دولتی

در گزارشگری مالی بخش دولتی، بودجه نقشی اساسی دارد و گزارش عملکرد بودجه با هدف پاسخگویی دولتها تهیه میشود. شفافیت برای این گزارش یک ویژگی کیفی است. یعنی اطلاعات به‌گونهای ارائه شود که بتوان با مشاهده آن به عملکرد واقعی دولت پی‌برد و فعالیتهای مختلف دولت را ارزیابی کرد.

میزان پاسخگویی از دیرباز تحت تاثیر فشار برای پاسخ‌خواهی بوده است. هر اندازه ملت، مجلس، مطبوعات و مجامع حرفهای پاسخدهی بهتری را خواهان باشند، دولت نیز در ارائه مطلوبتر اطلاعات و در نتیجه شفافسازی فعالیتهایش کوشاتر خواهد بود. امروزه جهانیسازی و تاثیری که کشورها از وضعیت مالی برون مرزی خود میگیرند مجامع بین‌المللی را نیز به گروه پاسخخواهان اضافه کرده است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت بودجه
۱۳٩٠/۸/٢٠ :: ۱٠:٤۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

استراتژی‌های نوآورانه دراقتصاد جدید

در دنیای نوآوری در کسب‌وکار، همیشه بهترین گزینه این نیست که اول ما شروع کنیم.

شرکت عظیم ارتباطات موبایل موتورولا، در بین سال‌های 1980 تا 1990 مبلغ گزاف 7 میلیارد دلار را برای دستیابی به هدف بلندپروازانه شبکه تلفن ماهواره‌ای هزینه کرد و در زمانی به آن دست یافت که این تکنولوژی دیگر منسوخ شده بود.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک / مقالات اقتصادی / اندیشه اقتصاد

استراتژی ۷: چه زمان حق انتخاب بیشتر موجب کاهش تمایل مشتریان می‌شود؟

استراتژی‌های نفوذ

نویسنده :مهرداد فضیلت

نوع استراتژی: جمعی، فردی، بازاریابی

ما هر روز در زندگی باید تصمیمات زیادی بگیریم، در کار، در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی. گاهی اوقات این تصمیم‌گیری‌ها فرآیندی سخت و فرسایشی است. ما گاهی از گرفتن تصمیماتی که مسوولیت زیادی برای ما دارند فرار می‌کنیم.

بنابراین این سوال مطرح می‌شود که دادن حق انتخاب بیشتر به مشتری‌ها در فرآیند خرید و انتخاب آنها چه تاثیری دارد؟



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

استراتژی 5: تنها راهی که می‌توان دیگران را ترغیب به کاری کرد

استراتژی‌های نفوذ

نویسنده : مهرداد فضیلت

ما همه به دنبال ترغیب دیگران هستیم و برای این کار دست به هر کاری می‌زنیم و حاضریم که راه‌های زیادی را امتحان کنیم.

یک سوال کلیدی اینجا این است که چگونه می‌توان دیگران را قانع نمود که کاری را انجام دهند؟ شاید پاسخ این سوال کمی ‌عجیب باشد، ولی تنها راهی که می‌توان دیگران را به کاری ترغیب نمود، این است که آنها را به کاری تشویق کنیم که دوست دارند انجام دهند. این تنها راهی است که می‌توان دیگران را ترغیب نمود. شاید بتوان با زور کسی را



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

استراتژی‌‌های مذاکره ( شکستن موانع همکاری)

مترجم: نادر پیروز

بخش نخست

دیپلماسی هنر اجازه دادن به طرف مقابل برای اتخاذ «موضع خودی» است

مقدمه: کتاب «شکستن سد «نه»: گذار از تقابل به تعامل از راه مذاکره» ترجمه نادر پیروز، کتابی است در باب استراتژی‌های مذاکره. مطالب‌این کتاب می‌تواند راهنمای خوبی برای مذاکرات و تصمیمات مشترک ما در زندگی روزمره باشد، اما به طور خاص، ابزار خوبی به دست مدیران می‌دهد تا بتوانند تعارضات احتمالی میان خود و دیگران را مدیریت کنند. مطالبی از‌این کتاب به صورت مستقل، در روزهای زوج، در‌این ستون چاپ خواهد شد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک / مدیریت مذاکره

استراتژی۶ : چگونه از میانه‌گرایی استفاده بهینه کنیم؟

استراتژی‌های نفوذ

نویسنده : مهرداد فضیلت

نوع استراتژی: جمعی، بازاریابی

در استراتژی‌های قبلی در مورد تاثیر تایید اجتماعی

(Social Proof) در رفتار افراد صحبت کردیم و بیان شده که انسان‌ها به طور ناخود آگاه رفتار خود را در جهت تایید شدن توسط اجتماع اطرافشان تغییر می‌دهند.

اما این رفتار به همین جا ختم نمی شود، انسان‌ها تمایل زیادی دارند که خود را با میانه‌ها منطبق نمایند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک
۱۳٩٠/۸/٢٠ :: ۱٠:۳۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

استراتژی سازمانی و سازمان‌های غیردولتی (1)

مروری بر ساختار سازمان‌های غیردولتی

نویسنده : زینب زمانی *- حمیدرضا صابر**

قسمت ششم

خلاصه مطالب پیشین

در سه یادداشت اول، درباره NGOها به طور کلی مطالبی بیان شد و سعی کردیم که چه به لحاظ مفهومی‌و چه به لحاظ ساختار ظاهری توضیحاتی ارائه دهیم.

از لحاظ مفهومی‌درباره چگونگی امکان وجود این سازمان‌ها در کشورهای توسعه نیافته و همچنین ارتباط گنگ جنبش اجتماعی و سازمان‌های غیردولتی مطالبی گفته شد و از لحاظ ساختار ظاهری نیز درباره تقسیم‌بندی NGOها بر اساس شعاع پوشش‌دهی و همچنین نوع فعالیت‌ها توضیحاتی داده شد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

استراتژی ۹: برای ماهیگیری باید کرم به قلاب زد

 استراتژی های نفوذ

نویسنده : مهرداد فضیلت

نوع استراتژی: فردی، بازاریابی

همه ما غذاها، میوه‌ها و تنقلات مختلفی دوست داریم. شکلات، توت فرنگی، پسته، چیپس و... ولی تقریبا هیچ کس به خوردن کرم علاقه‌ای ندارد. با‌ این وجود هیچ انسان عاقلی هنگام ماهیگیری شکلات یا توت‌فرنگی به قلاب خود نمی‌زند.

کرم شاید مناسب‌ترین طعمه برای ماهیگیری باشد. نکته ‌اینجا است که ما برای ماهیگیری باید از طعمه‌ای استفاده کنیم که مطلوب ماهی‌ها است نه چیزی که خودمان دوست داریم. همه ما ‌این اصل را می‌دانیم و اگر ماهیگیری کنیم آن را رعایت می‌کنیم، ولی در زندگی روزمره چطور؟



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

استراتژی ۸: چگونه تخفیف دهیم و قیمت گذاری کنیم؟

استراتژی‌های نفوذ

نویسنده : مهرداد فضیلت

بخش دوم

نوع استراتژی: گروهی، بازاریابی

در بخش اول از استراتژی ۸ به توضیح ۲ اصل از اصول قیمت گذاری در ترغیب مشتری پرداختیم. اینجا به ادامه این مطالب می‌پردازیم.

قبل از شروع باید متذکر شوم که این تاکتیک‌ها و روش‌ها نه برای گمراه کردن مشتری بلکه برای هدایت او و تاثیر بر تصمیم گیری او ارائه می‌شود؛ چرا که در بسیاری از موارد، رساندن پیام صحیح به مشتری موجب شفاف شدن اطلاعات و تصمیم‌گیری بهتر وی می‌شود.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

استراتژی ۸: چگونه تخفیف دهیم و قیمت گذاری کنیم؟

استراتژی‌های نفوذ

نویسنده : مهرداد فضیلت

بخش نخست

• نحوه تفکر و تصمیم‌گیری انسان فرآیند بسیار پیچیده‌ای است که طبق اصل عقلانیت محدود (Bounded Rationality) چندان عقلایی نیست. طبق این اصل پردازش ذهن انسان با وجود ظرفیت بسیار زیاد آن دارای محدودیت‌های فراوانی است.

لذا انسان‌ها از روش‌های میان‌بری برای تفکر و تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. مدت زیادی است که دانشمندان روان‌شناسی و مدیریت در تلاشند تا این میانبر‌ها را یافته و تحلیل نمایند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

استراتژی ۳: چگونه تلاش برای ترغیب دیگران نتیجه معکوس می‌دهد

استراتژی‌های نفوذ

نویسنده : مهرداد فضیلت

در بسیاری از موارد شاهد این نکته هستیم که تلاش‌های ما برای تشویق یا منع به چیزی یا کاری نتیجه معکوس داشته و افراد بیشتری در جهت عکس تلاش‌های ما عمل می‌کنند.

تلاش در جهت تشویق به عملی درست مانند صحیح رانندگی کردن یا منع از عملی نادرست مانند تاخیر کردن نتیجه معکوسی می‌دهد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

استراتژی ۱۱: درس‌هایی از شطرنج برای بخش فروش

استراتژی‌های نفوذ

مهرداد فضیلت

نوع استراتژی: فردی؛ گروهی

یکی از مشکلاتی که شرکت‌ها با آن مواجه هستند تفاوت دیدگاه‌های پرسنل فروش و بازاریابی شرکت است.

پرسنل فروش اکثرا دید کوتاه‌مدت‌تری داشته و به فکر انجام معاملات فوری و سریع با مشتری هستند؛ در حالی که بخش بازاریابی به دلیل داشتن نگرش کلی‌تر به بازار دارای دید بلندمدت‌تری است. پرسنل فروش به دلیل اینکه در تلاش برای متقاعد کردن



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

استراتژی ۱۰: چگونه معرفی یک محصول گران‌تر فروش محصولات دیگر را افزایش می‌دهد؟

استراتژی‌های نفوذ

نویسنده : مهرداد فضیلت

نوع استراتژی: گروهی، بازاریابی

در دهه ۶۰ میلادی یک شرکت تولید لوازم آشپزخانه در ایالات متحده با پدیده جالبی روبه‌رو شد. آنها هنگامی ‌که محصول جدید خود را که یک کباب پز بسیار مدرن بود به بازار معرفی کردند، متوجه شدند که فروش محصول قدیمی‌که یک کباب پز ارزان قیمت‌تر بود دو برابر شده است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

استراتژی ۱۰: ‌آیا ‌ایجاد ترس موجب تحریک مخاطب می‌شود یا برعکس؟

استراتژی‌های نفوذ

نویسنده : مهرداد فضیلت

نوع استراتژی: فردی، گروهی

فرانکلین روزولت سی و دومین رییس جمهور آمریکا در یکی از سخنرانی‌های خود که در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی ‌ایراد کرد، گفت: «تنها چیزی که باید از آن ترسید خود ترس است». ولی آیا ‌این جمله صحت دارد؟

اگر چنین است چگونه باید به دیگران اخطار داد و آنان را از چیزی بر حذر داشت؟ نتیجه دادن پیام‌های هشدار به دیگران چیست؟



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

استراتژی 4: برای جمع‌آوری عسل نباید زنبورها را عصبانی کنیم

استراتژی‌های نفوذ

نویسنده : مهرداد فضیلت

در مطالب قبلی بیشتر در مورد استراتژی‌هایی صحبت شد که برای ترغیب و نفوذ در مخاطب عام از طریق برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی استفاده می‌شوند.

در این استراتژی در مورد نفوذ و ترغیب افراد در ملاقات‌های حضوری یا جلسات فردی صحبت می‌کنیم که به استراتژی‌های فردی نفوذ مشهور هستند.

این بخش بیشتر به مهارت‌های فردی برقراری ارتباط با مخاطب می‌پردازد و راه‌هایی را برای بهبود ارتباط می‌آموزد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

کتاب شکستن سد «نه»استراتژی عبور : به بالکن بروید

استراتژی‌های مذاکره

نوشته ویلیام یوری

مترجم: نادر پیروز

بخش نهم

در مطلب قبل واکنش‌های معمول در برابر رقیب را شرح دادیم و دیدیم که هر دسته از واکنش‌ها عیبی آشکار دارند. به این ترتیب یک گزینه باقی می‌ماند: واکنش نشان ندهیم. نویسنده این مطلب شرح می‌دهد که چگونه می‌توان واکنش نشان نداد و معنای این استراتژی چیست.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک
۱۳٩٠/۸/٢٠ :: ۱٠:۱٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

فقط عمل کن!

ده سوال

مترجم: پریسا حبیبی

«مارلین گاگن» استاد رفتار سازمانی در دانشکده کانکوردیا مونترال است. او همچنین تحقیقاتی در زمینه پیشرفت در کسب‌وکارهای خانوادگی داشته است و هر ماه مقالات بسیاری از او درمجلات معتبر به چاپ می‌رسد.

پروفسور گاگن مدرک روانشناسی خود را از دانشگاه مک گیل در مونترال اخذ کرد. پس از آن دوره کارشناسی ارشد و دکترا خود را در رشته روانشناسی اجتماعی در دانشگاه روچستر در نیویورک گرفت. او همچنین دو جایزه بین‌المللی برای تحقیقات



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : اندیشه اقتصاد
۱۳٩٠/۸/٢٠ :: ۱٠:۱٤ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

زمین‌داری پس از اصلاحات ارضی

دهقانان ایرانی و انقلاب سفید-بخش پایانی

تحویل سند زمین به دهقانان

دهه 1340 در ایران با اجرای برنامه سوم عمرانی (1347- 1341) شروع شد و دولت‌های وقت مطابق برنامه سوم صنعتی شدن را به مثابه استراتژی در دستور کار قرار دادند.

این استراتژی نیازمند تحولات در سایر فعالیت‌ها و بخش‌ها از جمله کشاورزی بود. به این معنی که برای صنعتی شدن باید قیمت نسبی میان تولیدات صنعتی و کشاورزی به هم می‌خورد و نیروی کار ارزان برای بخش صنعت از میان روستاییان جوان پدیدار می‌شد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تاریخ اقتصاد
۱۳٩٠/۸/٢٠ :: ۱٠:۱۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

درس‌هایی از استیو جابز برای خودروسازان

مترجم: زهره همتیان

جای هیچ بحثی نیست که تعداد کمی‌برند به اندازه اپل قدرتمند هستند. محصولات کمی‌هستند که بتوانند به اندازه محصولات اپل برانگیزنده احساسات باشند.

به جز اپل، شرکت‌های کمی ‌هستند که از نوعی وفاداری به برند برخوردار باشند که ریشه‌ای و بنیادین باشد و تعداد کمی‌خرده فروش هستند که موفق می‌شوند فروشگاه‌های بزرگ و پر زرق و برقی داشته باشند که تنها خط تولید محدودی را ارائه می‌دهد و محصولاتش را با قیمت کامل و بدون کم و کاست می‌فروشد و نیز خریداران را مشتاق سازد و سودهای باورنکردنی را به ثبت برساند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازار خودرو / مقالات مدیریتی
۱۳٩٠/۸/٢٠ :: ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

چگونه هزینه شرکت را کنترل کنیم

مهارت‌های مدیریتی

فشارهای فعلی بر بسیاری از صنایع ایران به ویژه تهدیداتی که از طرف شرکت‌های چینی و امثالهم به بخش‌هایی از بازارهای ما وارد شده است می‌تواند درس آموزنده‌ای برای تولیدکنندگان ایرانی باشد.

به زعم بسیاری از کارشناسان عمده‌ترین دلیل ضعف تولیدکنندگان ایرانی بالا بودن هزینه‌های تولید یا همان بهای تمام شده محصولات می‌باشد.

این در حالی است که در کشور ما منابع تولید مثل نیروی انسانی و انرژی بسیار ارزان‌تر از بسیاری از کشورهای رقیب است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : نکات مدیریتی
۱۳٩٠/۸/٢٠ :: ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

تورم و تورم منفی، آفات تندرستی اقتصادی

سازوکار اقتصاد در زندگی واقعی

گرگ آی‌پی

مترجم: جعفر خیرخواهان

چکیده

نرخ بالای تورم عامل بی‌ثباتی و ایجاد تب و تاب در اقتصاد است؛ تورم منفی هم حالت ویرانگرانه پیدا می‌‌کند. بهترین تورم آن مقداری است که نه خیلی بالا و نه خیلی پایین باشد: به نظر می‌رسد نرخ تورم مناسب بین 1 تا 3 درصد باشد.َ



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳٩٠/۸/٢٠ :: ۱٠:٠٥ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

پول، کسب و کار و زمان در نگاه ایرانیان

رقابت سکه ایرانی با سکه روس

زبان فارسی حتی اگر معنای لغات آن را ندانید زبانی زیباست. اما پیچیدگی‌های زبانی همیشه موجب سوءتفاهم‌هایی می‌شود.

ایرانی در انجام وظیفه‌ای که برای او تعیین شده است راحت است. به سادگی نمی‌توان گفت آیا شرایط اجتماعی ایران، ترس از بروز جنگ، قحط سالی‌ها، وضعیت آب و هوا یا سرکوب‌های مستمر و رسمی در این کشور ایرانی‌ها را به این رفتار واداشته یا اینکه ایرانی به صورت نهادی همیشه این گونه بوده است. آنچه قحطی است این است که ایرانی امروز صاحب چنین رفتار و فرهنگی است.در کنار این،



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : کسب و کار
۱۳٩٠/۸/٢٠ :: ۱٠:٠٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

اشتغال‌زایی برای اوباما یا رای‌دهندگان

نقد سخنرانی مشاغل رییس‌جمهور آمریکا

پوسنر

سخنرانی «مشاغل» رییس‌جمهور در نشست مشترک با اعضای کنگره در هشت سپتامبر 2011 تاثیر چشمگیری داشت و گمان می‌کنم از نظر سیاسی ماهرانه بود.

این سخنرانی شاید دست کم بتواند یک شغل را حفظ کرده و نجات دهد و آن هم شغل شخص رییس‌جمهور است. اما پرسشی که می‌خواهم در اینجا بدان بپردازم، با این فرض که کنگره همه توصیه‌های وی را به قانون تبدیل کند، این است که آیا هزینه برآورد شده آن به میزان تقریبا 450 میلیارد دلار (بی‌تردید برآوردی کمتر از حد واقع) را از لحاظ اقتصادی توجیه می‌کند؟



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : اقتصاد بین الملل
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:٤٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

اخلاق جعل

یورگ گوئید و هولسمن

مترجم: سید امیرحسین میرابوطالبی

تنزل ارزش و همچنین بانکداری ذخیره_کسری ناعادلانه‌اند. هیچ نظریه اخلاقی از دروغ یا به طور خاص از جعل دفاع نمی‌کند. این موضوع صحیح است که تعداد اندکی از فیلسوفان اخلاق تلاش کرده‌اند تا بر دروغ‌هایی که از ضرر و آسیب‌های شدید جلوگیری می‌کنند، صحه بگذارند، اما چه آسیبی است که بخواهد از طریق جعل از آن جلوگیری شود؟



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:٤٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

ابهام در شراکت را همین حالا برطرف کنید

 کسب و کارهای کوچک

مترجم: م.زارع

من در آژانسی تازه‌ تاسیس یک مدیر هستم. به عنوان یک رهبر و مدیر خلاق توسعه کسب و کار فعالیت می‌کنم.

شریک من در ابتدا به صورت شفاهی توافق کرد که من کمیسیون 10 درصدی بابت یافتن مشتری دریافت کنم. اکنون که مشغول به کار شده‌ام او ناگهان می‌گوید که حق کمیسیون من عادلانه نیست، زیرا من شریک آژانس هستم. منطق او این است که تو یا حق کمیسیون نماینده فروش را می‌گیری یا شریکی هستی که حقوق دریافت می‌کند. او حتی می‌خواهد پول‌ها را قسمت کنیم در حالی که حتی یک قسمت از کار را هم انجام نمی‌دهد. چگونه می‌توانیم مشکل را عادلانه حل و فصل کنیم؟



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : کسب و کار
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:۳۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آینده جهان از آن کودکان نیست

فیلیپ لانگمن

مترجم: مژگان جعفری

منبع: فارین پالیسی

برخلاف آنچه عده‌ای ادعا می‌کنند تعداد انسان‌ها در جهان امری تصادفی نیست. ممکن است نژاد بشر به وسیله سرایت یک بیماری وا‌گیر‌دار یا از طریق اصابت یک شهاب سنگ منقرض شود یا حتی یک تکنولوژی جدید منجر به تغییر شکل آن شود، اما صرف نظر از موارد فوق، به احتمال زیاد این الگوهای زاد‌‌ و ولد، مهاجرت و مرگ‌ومیر هستند که نهایتا تعیین می‌کنند که جامعه چقدر می‌خواهد یا می‌تواند برای نسل‌های آینده متفاوت باشد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : متفرقه

آیا یک سازمان غیردولتی، به واقع غیر دولتی است؟

 مروری بر ساختار سازمان‌های غیردولتی

نویسنده : زینب زمانی * حمیدرضا صابر **

مرور مباحث قبل

در قسمت‌های پیشین ابتدا درباره چرایی وجود سازمان‌های غیردولتی در کشورهای جهان سوم، با وجود انواع مشکلات ساختاری صحبت شد [1]. سپس یک معرفی ابتدایی از ویژگی‌های اولیهNGOها، یعنی غیرانتفاعی و غیرسیاسی و مسالمت‌آمیز بودن و همچنین ویژگی ذاتی آن؛ یعنی استقلال از دولت صورت گرفت.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:۳٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آیا باید مالیات بر املاک برچیده شود؟

 

قانون کاهش مالیات 2001 شامل یک بند بود که مالیات املاک و مستغلات تا سال 2010 به صورت تدریجی حذف شود اما قرار بر این شده بود که در سال 2011 وقتی که کل قانون 2001 منقضی می‌شود به حالت اول برگردد. این سازش عجیب و غریب سیاسی درباره مالیات املاک احتمالا دوامی نخواهد آورد، به طوری که فرصت خوبی است تا ملاحظه کنیم درباره این مالیات چه کار باید انجام داد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی

آیا اقتصاد مالی می‌تواند در خدمت درمان بیماری‌هایی همچون سرطان قرار گیرد؟

طراحی چارچوبی برای مشارکت بخش خصوصی در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج

نویسنده : دکتر حامد قدوسی

منبع: رستاک

در این مقاله قصد دارم تا با تمرکز روی یک مثال مشخص یعنی فاینانس بهداشت و درمان به طرح این سوال بپردازم که نقش‌های محتمل متخصصان اقتصاد مالی (فاینانس) در مشارکت برای حل معضلات جهانی و بهبود رفاه اجتماعی چه می‌تواند باشد؟

به یاد و خاطره محسن سالاری، دوست عزیزی که سرطان از ما جدایش کرد...



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : متفرقه

آیا آمریکا در مقایسه با کشورهای دیگر از ثروتمندان خود مالیات کمتری می‌گیرد؟

مترجم: شاهین رسولیان

منبع: فارن پالیسی

باراک اوباما اخیرا برنامه کاهش کسری بودجه را ارائه داده است. این برنامه شامل قانونی به نام قانون بوفت می‌شود که در آن سیاست کاهش مالیاتی دوره جورج بوش برای بستن راه‌های فرار مالیاتی شرکت‌ها ادامه داده شده است.

اوباما برای انعکاس برخی انتقادات اظهار کرد که «منشی وارن بوفت نباید بیشتر از خود وارن بوفت مالیات بدهد. هیچ توجیهی برای این کار وجود ندارد.» هر چند به راحتی نمی‌توان گفت که این ادعا در عمل اجرا می‌شود یا نه، اما می‌توان پاسخ داد که آیا آمریکا نسبت به دیگر کشورها، به شهروندان ثروتمندش توجه بیشتری دارد یا نه؟



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : اقتصاد بین الملل
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:٢٥ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آیشمن ایران

خواندنی‌‌های تاریخ

«سپهبد آزموده» دادستان نظامی تهران که دادستانی دادگاه مصدق را برعهده داشت، پس از کشاندن مصدق به تبعیدگاه احمد‌آباد، قلع و قمع جوانان آزاده را آغاز کرد تا به‌زعم خود ریشه‌های آزادی‌خواهی را از پیکره جامعه برکند.

حبس و شکنجه آنان در زندان‌ها آغاز شد و گروه‌گروه از زندانیان سیاسی بی‌هیچ محاکمه‌ای به چوبه ‌دار سپرده شدند. می‌شنیدم که «سپهبد آزموده» نیمه‌های شب به دیدن زندانیان سیاسی می‌رود و گروهی را برای مرگ جدا می‌کند. آنگاه در سحرگاه برخی از آنان را تیرباران می‌کردند و گروهی را در هواپیمایی می‌نشاند، بعد هم خلبان به سوی کویر قم به پرواز درمی‌آمد و همه سرنشینان هواپیما را از آسمان به درون مرداب‌های کویری قم می‌ریخت.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : متفرقه
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:٢٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آنچه درباره استیو جابز نمی‌دانید

مرموز و نفوذ ناپذیر

خبر این است؛ اسطوره دنیای تکنولوژی مرد، به سادگی طراحی محصولاتش و به مرموزی شخصیتش. او در تمام سال‌های مدیریتش در Apple همیشه از نظر کارکنانش یک شخصیت بزرگ و نفوذناپذیر به نظر می‌رسید.

در واقع بر خلاف بسیاری از آن‌ها که شهرت را چاشنی زندگی‌شان کرده‌اند، او همیشه از حواشی مربوط به زندگی شخصی‌اش به دور بود و تمایلی به صحبت درباره جزئیات زندگی‌اش نداشت؛ حتی درباره بیماری‌اش هم حرفی نمی‌زد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:۱۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آمریکا به مصدق کمک نکرد

روایت مصطفی فاتح از50 سال نفت ایران-10

دوایت آیزنهاور، رییس‌جمهور وقت آمریکا

دکتر مصدق طی نامه‌ای که به رییس‌جمهوری آمریکا نوشته بود ضمن شرح وضعیت ایران، از آمریکا برای رهایی از وضعیت بغرنج کشور درخواست کمک کرده بود اما آیزنهاور در پاسخ نامه وی اعلام کرد که تا روشن شدن تکلیف ایران با انگلستان کاری برای بهبود شرایط اقتصادی ایران نمی‌تواند انجام دهد. این در حالی بود که مصدق آخرین تلاش‌هایش را صرف بهبود اوضاع می‌کرد.

متن پاسخ رییس‌جمهور12 تیرماه 1332



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تاریخ اقتصاد
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:٠٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آفریقا وجهانی شدن

مترجم: محمد‌حسن ایپکچی

امروزه، جهانی شدن اقتصادی، واقعیتی از زندگی در بسیاری از دولت‌ها و مردم جهان به شمار می‌رود.

چه در عمده کشورهای شرق آسیا و حوزه اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و خاورمیانه، پدیده جهانی شدن موجب کاهش مهمی در میزان سطح فقر زندگی مردم شده است. در سال 1981، بیش از 50 درصد مردم دنیا در فقر به سر می‌بردند که این رقم تا سال 2005 به 26 درصد کاهش یافت.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : اقتصاد بین الملل
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:٠٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آغاز رایزنی برای تعیین نخست‌وزیر

 ایران بلافاصله پس از رضاشاه-7

تهران- 29 مهر ماه 1320

وقتی رایزن جدید من بیاید قصد دارم بعضی اوقات به خودم مرخصی بدهم. احمقانه است که آدم هفت روز هفته، در طول ماه‌های بی‌پایان کار کند. دیروز، یعنی یکشنبه روز خسته‌کننده‌ای بود، هرچند نه به علت کار.

من ناگزیر بودم به خاطر جنایات آلمانی‌ها در مورد اسلاوهای ارتدوکس یوگسلاوی، روسیه و حتی بلغارستان در مراسم عشای ربانی شرکت کنم. این مراسم در یک کلیسای کوچک پر از جمعیت که تهویه بدی داشت و شعله شمع‌های متعددی آن را گرم کرده بود، برگزار گردید. آدم خفه می‌شد. آنگاه پس از ملاقاتی در وزارت امور خارجه، مجبور بودم برای صرف ناهار نزد کاردار یوگسلاوی و همسرش بروم.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تاریخ اقتصاد
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:٠٤ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آشوب برنامه‌ریزی‌شده )الحاد تروتسکی(

 

لودویگ فون میزس

مترجم: محسن رنجبر

مشرب دیکتاتوری‌ای که بلشویست‌های روس، فاشیست‌های ایتالیا و نازی‌های آلمان می‌پذیرند، به طور ضمنی حکایت از آن می‌کند که هیچ مخالفتی نمی‌تواند در این باره که چه کسی باید دیکتاتور باشد، پدید آید.

نیرو‌های راز‌آلودی که روند رخداد‌های تاریخی را هدایت می‌کنند، شخص خاصی را بر‌می‌گزینند. همه افراد درستکار و شریف باید در برابر فرامین نا‌شناخته و مرموز تاریخ سر فرود آورند و در پیشگاه سرنوشت انسان، زانو بر خاک بمالند. آنهایی که از چنین کاری سر باز می‌زنند، ملحدان و شرورانی فرو‌مایه‌اند که باید «سر‌به‌نیست شوند».



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : اندیشه اقتصاد
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:٠٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آشوب برنامه‌ریزی‌شده (  رهایی توده‌ها )

لودویگ فون میزس

مترجم: محسن رنجبر

بخش دوم

در بخش نخست این مقاله از کتاب «آشوب برنامه‌ریزی‌شده» (1947) که هفته پیش در همین ستون چاپ شد، میزس بیان کرد که حکومت و دولت چیزی نیستند مگر ابزار اجتماعی سرکوب و اجبار خشن.

او گفت که برای پیشگیری از نابودسازی همیاری اجتماعی از سوی گروه‌ها و افراد ضداجتماعی، گریزی از این ابزار که همانا قدرت پلیس است، نداریم. اما خشونت و سرکوب به هر روی شرارت‌آمیزند و افرادی را که مسوولیت‌شان به کار‌گیری آنها است، فاسد می‌کنند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : اندیشه اقتصاد
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آشوب برنامه‌ریزی‌شده  (فاشیسم)

لودویگ فون میزس

مترجم: محسن رنجبر

فاشیسم بر خلاف ادعای هوا‌دارانش محصول ناب ذهن ایتالیایی نبود

با آغاز جنگ جهانی نخست در سال 1914، اعضای حزب سوسیالیست ایتالیا درباره سیاستی که باید به کار می‌بستند، هم‌داستان نبودند. یک گروه به اصول انعطاف‌نا‌پذیر و ثابت مارکسیسم چنگ می‌زدند. اعتقاد داشتند که این جنگ، جنگ کاپیتالیست‌ها است. برازنده طبقه کار‌گر نیست که جانب یکی از طرفین آن را بگیرد. کار‌گران باید در انتظار انقلاب نهایی، یعنی جنگ داخلی سوسیالیست‌های متحد در برابر بهره‌کشان متحد بنشینند. باید از بی‌طرفی ایتالیا در جنگ هوا‌داری کنند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : اندیشه اقتصاد
۱۳٩٠/۸/۱٠ :: ۱٠:٥۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آشوب برنامه‌ریزی شده( رهایی توده‌ها)

لودویگ فون میزس

مترجم: محسن رنجبر

بخش نخست

تاریخ بشر، تاریخ اندیشه‌ها است. چون این اندیشه‌ها، تئوری‌ها و عقاید هستند که کنش انسان را هدایت می‌کنند و غایات نهایی را که انسان در سر دارد و ابزارهایی را که برای دستیابی به آنها به کار می‌گیرد، تعیین می‌کنند.

رخدادهای هیجان‌انگیزی که احساسات را بر‌ می‌انگیزند و توجه ناظران بیرونی را به خود جلب می‌کنند، صرفا باز‌تاب دگرگونی‌های ایدئولوژیک هستند. چیزی به عنوان دگرگونی‌های فرا‌گیر و ناگهانی در مسائل انسانی وجود ندارد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : اندیشه اقتصاد

نوشیدنی‌ها روی سلامتی‌تان سنگینی می‌کنند!

نویسنده : مهناز جعفری

نوشیدنی‌ها معمولا حاوی ویتامین یا مواد مغذی هستند. بااین حال همین مواد، معمولا مشکل‌ساز می‌شوند: کافئین، کربنات، قند ساده یا قندهای حجیم و دیگر افزودنی‌های خوراکی مثل رنگ‌های خوراکی و چاشنی‌ها هر کدام به نوعی به سلامتی صدمه می‌زنند. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که این نوشیدنی‌ها و مواد درونشان اثرات مخربی بر سلامت، به ویژه سلامت کودکان دارند. مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان‌ها، بی‌اشتهایی مفرط، چاقی و اضافه وزن، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی نمونه‌هایی از این مشکلات هستند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ٢:٠۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

نقش و اهمیت استاندارد در توسعه صنعتی

نویسنده : حسن جلینی

امروزه همگان به درستی دریافته اند که توسعه صنعتی بدون گسترش مبانی فرهنگی غیر ممکن است . سازمانها تا زمانی که فرهنگ صنعتی و الزامات فرهنگ صنعتی را نشناسند امکان ندارد بتوانند پیشرفت کنند و در سطح ملی و بین المللی به رقابت با سایر شرکتها بپردازند . نبود فرهنگ صنعتی ذوق و قدرت تحقیق و خلاقیت درونی بنگاههای صنعتی را دچار بحران می کند .

فرهنگ صنعتی یعنی داشتن تعهد و جدیت برای انجام کار که مشخصه امروز دنیای صنعتی است . بی تردید نقش روابط عمومی در ایجاد و گسترش چنین فرهنگی غیر قابل انکار است. در جوامع امروزی ارتباطات نقش بسیار موثری در پیشبرد اهداف یک سازمان صنعتی ایفا می‌کند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد

نقش استانداردهای ایمنی مواد غذایی در اعتمادسازی تجارت بین الملل

نویسنده : نادیا احمدی *

مقدمه

تجارت بین الملل در محصولات غذایی و کشاورزی یکی از حساس‌ترین موضوعات در روابط تجاری کشورها است. برای محصولات کشاورزی اصلی ترین موضوعات سنتی عبارتند از :

- عدم دسترسی به بازار به لحاظ سهمیه‌های تعیین شده برای تعرفه‌ها و شرح تعرفه ها

- میزان و ماهیت حمایت داخلی که بیشتر آن هنوز از راه وسیله‌های تحریف تجاری میسر می‌شود.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ٢:٠٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

نقش استاندارد در مدیریت انرژی

نویسنده : شیرزاد حسن بگی*

مقدمه

انرژی تمامی‌جنبه‌های اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آثار کمبود آن می‌تواند اقتصاد و زندگی روزمره مردم را دچار بحران نماید.

با سیر صعودی افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از 100 دلار و افزایش ناآرامی‌و آشوب و آشفتگی در سطح جهان، امنیت انرژی در ذهن شهروندان، سیاستمداران و تجار اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. لذا ایجاب می‌کند که تمامی‌بخش‌های جامعه در فعالیت‌های صرفه جویی انرژی درگیر شوند، این فعالیت‌ها از احتیاط در مصرف انرژی در منزل تا سیاست‌های دولت در تشویق در صرفه‌جویی انرژی و همچنین برنامه‌ریزی صنعتگران و تجار برای صرفه جویی در مصرف انرژی برای کاهش هزینه‌ها را شامل خواهد شد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد

معرفی فعالیتهای برون مرزی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در راستای صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور و در اولین حضور بین المللی خود علاوه بر ارزیابی از یک نهاد ارزیابی انطباق (CB) در کشور امارات متحده عربی (دبی) مسیر همکاری‌های بین مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و نهادهای تایید صلاحیت در ابوظبی و دبی را نیز هموار نمود.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد

مجموعه مطالعات موردی بین المللی ایزو و اثبات مزایای اقتصادی استانداردها

مترجم : هنگامه سلیمانی

مجموعه مطالعات موردی ایزو و سازمان های همکار براساس تجربه یازده کشور فعال در حوزه تجارت، در 10 کشور بیانگر آن است که اجرای استانداردها می تواند مزایای اقتصادی درآمد حاصل از فروش سالانه بین 5 /0 % تا 4 % را فراهم آورد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد

گامی‌برای موفقیت سیستم‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی

کمک به شرکت‌های کوچک برای اجرای استاندارد ایزو 22000

نویسنده : ثریا سهیلی

راجر فراست (Roger Frost) سردبیرنشریه سیستم‌های مدیریت ایزو(ISO Management Systems) می‌گوید: مرکز بین‌المللی تجارت (International Trade Centre) و سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) محصول جدیدی را منتشر کرده‌اند که هدف از تدوین آن آسان کردن کار برای شرکت‌های کوچک و متوسط در بخش مواد غذایی جهت بهره‌گیری از مزایا و منافع اجرای سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:٥٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

فرآیند کنترل کیفیت کالاهای وارداتی

اداره کل بازرسی کالا و امور صادرات و واردات

به جهت ضرورت تعیین ویژگیهای‌ها و نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی، تشکیلات سازمانی موسسه در قالب اداره ای در وزارت تجارت وقت در سال 1332 ایجاد شد و در سال ۱۳۳۹ قانون " اجازه تاسیس موسسه استاندارد ایران " در شش ماده به تصویب مجلسین وقت رسید.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:٥۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

عدم اعتماد، چالش جدی جامعه جهانی

نویسنده : مسلم بیات *

همه ساله در 14 اکتبر روز جهانی استاندارد، پیامی‌از سوی سازمان جهانی استاندارد به منظور توجه آحاد جامعه جهانی به موضوع پیام، حفظ انسجام در اعضای ایزو، شکل دادن به ایده آل های جهانی و نهایتا ایجاد وحدت رویه حول هدف مشترک در بین اعضای خود (سازمان ملی استاندارد کشورها) منتشر می‌گردد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:٥۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

طرح جامع اجرای هماهنگ استاندارد

طرح «طاها» و استانداردهای اجباری کالاهای تولید داخل

مقدمه

تفکر اجرای طرح«طاها» از اواخر سال 83 به منظور فرهنگ سازی در جامعه و نیز کنترل بازار به وجود آمد و مقرر گردید طرحی با عنوان طرح جامع اجرای هماهنگ استانداردهای اجباری در کشور اجراء شود.

بر اساس برنامه زمان بندی، اجرای طرح در هفت مرحله پیش بینی گردید تا بتوان 485 قلم فرآورده مشمول استاندارد اجباری تولید داخل را تحت نظارت و کنترل قرار داد که این اقدام در حال حاضر بیش از 600،5 قلم محصول را شامل می‌شود. طرح طاها از تاریخ 9 /6 /1388 تصویب و جایگزین طرح جامع گردید . طرح طاها مخفف (‌طرح اجرای هماهنگ استاندارد) می‌باشد .



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:٤۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

طرح توسعه جامع استانداردسازی (تجا)

مقدمه

استانداردسازی و فعالیت‌های مربوط به آن به عنوان ابزاری قدرتمند برای توسعه پایدار اقتصادی ابتدا در کشورهای صنعتی و سپس در کشورهای در حال توسعه رشد یافت. تغییرات سریع و گسترده در اقتصاد جهانی و افزایش رقابت اقتصادی، کشورهای در حال توسعه را در برابر این واقعیت قرار داده است که سیستم استاندارد سازی خود را برای حفظ و رشد روابط‌ داخلی و خارجی خود به گونه‌ای مناسب تنظیم کنند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:٤٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

رشـد بین‌المللی کیفیت

ثریا سهیلی : مرکز ملی تایید صلاحیت ایران*

ژیلا یزدانی: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان **

تقاضا برای اقتصاد جهانی پیشرفت‌های زیادی را در رشد بین‌المللی کیفیت سبب شده است. تغییرات اقتصادی، انسانی و فناوری، انگیزه این پیشرفت‌ها بوده است.

جهت غلبه بر این چالش‌ها، شرکت‌ها و رهبری آنها باید روش جدیدی برای ارتقای کیفیت بیابند و در مورد آن به چیزی فراتر از حذف نقایص بیاندیشند. صحنه بین المللی امروز مستلزم این است که مشاغل ارزش کیفی بالایی به مشتریان خود ارائه دهند. اقدامات کیفیتی نیز دیگر در سازمان یا عملکرد جای نمی‌گیرند. کیفیت باید به یک عملیات و استراتژی مستمر اساسی و روزمره تبدیل گردد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:٤٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

خلق اطمینان جهانی با استانداردها

نویسنده :دکتر علی رضا خاکی فیروز

کاترینا فیورانی مهندس معمارجوانی است که در رم ایتالیا به معماری حرفه ای مشغول است.الهامی که او برای طراحی پوستر روز جهانی استاندارد 2011 بیان می کند این گونه است:

نشانه هایی در این پوستر وجود دارند که در سطح جهانی شناخته شده اند:

یکی از آنها دستهای باز است که حکایت از سلام، خوش آمد گویی، رفتار و نگرش صلح جویانه و اطمینان آفرینی دارد.اطمینانی عمیق که جزئی از مهارت های انسان است.

دو دست باز در تماس با یکدیگر نشانه صداقت و درستکاری است، نشانه ای که انسان می تواند برای دیگر ابناء بشر سودمند و مفید باشد و امکان تشریک مساعی انسان‌ها برای اهدف مشترک را به تصویر می کشد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:٤٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

جایزه ملی کیفیت ایران

 مصوبه یکصد و اجلاس شورای عالی استاندارد مورخ 5/ 12 /1381

کیفیت محصول، رضایت مشتری

پیشنهاد تبیین سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان مرجع تعیین جایزه ملی کیفیت و اعطای آن و نیز روز 18 آبان هر سال (مصادف با 9 نوامبر) به عنوان روز ملی کیفیت مورد موافقت و تصویب قرار گرفت.

مصوبه یکصد و چهارمین اجلاس شورای عالی استاندارد مورخ 9 /7 /1382

مقرر گردید دستگاه‌های اجرایی در چارچوب نظام نامه کیفیت، مصوب شورای سیاستگذاری جایزه ملی کیفیت، هرساله واحد برتر را انتخاب نموده و سازمان نیز از بین واحدهای برتر معرفی شده، برترین واحد را برای دریافت جایزه ملی کیفیت از دست ریاست جمهوری معرفی نماید.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:٤٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

تدوین استانداردهای دانش بنیان

همگام برای ارتقای کیفیت کالا و خدمات

نویسنده » رحمت ستوده قره باغ*

از آنجایی که رشد اقتصادی هر جامعه منوط به رشد بهره وری کلیه فعالیتها در سطح آن جامعه می‌باشد، ضروری است که عنصر کیفیت در فرایندهای تهیه، تولید، ارایه و عرضه کالا و خدمات به حدی ارتقا پیدا نماید که قادر به پاسخگویی به نیازها و انتظارات مشتریان بوده و با توجه به تنوع خواسته های مشتریان، فشارهای ناشی از رقابت و همچنین پیشرفت‌های فنی، قابلیت بهبود به طور مداوم و رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد

اعتماد، پل ارتباطی مصرف کننده و تولیدکننده

نویسنده : شهلا حبیبی

در هنگام خرید کالا آیا تنها نام شرکت و علامت تجاری مورد ملاک قرار می‌گیرد یا اطلاعاتی که فروشنده ارائه می‌دهد کافی است و نام تولیدکننده کالا خیلی مهم نمی‌باشد؟

داشتن اطلاعات، قبل از خرید کالا تا چه حد می‌تواند در تصمیم گیری خرید نقش داشته باشد و خریدار را در انتخاب مورد نظر و صرف هزینه کمک می‌کند؟ کدام عوامل می‌تواند اعتماد مصرف کننده را به فروشنده و تولیدکننده تحت تأثیر قرار دهد؟ فروشنده و



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد

استانداردهای بین المللی چگونه اطمینان سازی می‌کنند؟

منبع: ایزو فوکوس سپتامبر 2011

نویسنده: Olivier Peyrat

رئیس کمیته ارزیابی انطباق ایز و (CASCO)

مترجم: فاطمه عرفانیان تقوایی، معاون اداره کل روابط عمومی‌و امور بین الملل

برای یک ثانیه تصور کنید در دنیای بدون استاندارد چه حوادثی اتفاق خواهد افتاد؟ تاریخ بیانگر آن است که استانداردها می‌توانند از بروز حوادث جدی جلوگیری کنند. به عنوان مثال، در آتش‌سوزی بزرگ بالتیمور در سال 1904، به دلیل عدم وجود استانداردها، آتش نشان های کشورهای همسایه صرفاً به دلیل اندازه نبودن شیلنگ های اتصال با شیرهای آتش نشانی محلی کاملاً درمانده و ناتوان بودند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:۳۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

استاندارد، ابزاری مهم در کسب موفقیت

جهانی سازی سنجش، مدیریت هزینه ها، بهره مندی از فرصت ها

از آنجا که تکنولوژی بوجود آمده در اقصی نقاط دنیا به این نکته پی برده است که توسعه برای بقاء و ماندگاریش، بسیار مهم می‌باشد، شرکت‌ها برای جهانی شدن تلاش می‌کنند بطوریکه مدیران کیفیت شرکتها با چالش های دائمی‌روبرو هستند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:۳۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

استاندارد یعنی اعتماد، صداقت، شفافیت

 پیام روز جهانی استاندارد – 14 اکتبر 2011

مترجم: فاطمه دکترعرفانیان تقوایی *

- KLaus WUCHERER – رئیس سازمان بین المللی الکتروتکنیک (IEC)

- دکتر Boris ALESHIN – رئیس سازمان بین المللی استاندارد (ISO)

- دکتر Hamdoun TOURÉ – دبیر کل اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور (ITU)

در دنیای امروز سطح توقع ما از انجام کارها باید در حد والایی از انتظارات معمول باشد.

انتظار داریم هنگامی‌که گوشی تلفن را بر می‌داریم بتوانیم بی درنگ با دستگاه تلفن دیگری در این کره خاکی ارتباط برقرار کنیم. توقع داریم بلافاصله به اینترنت متصل شویم و اخبار و اطلاعات را به دست آوریم. زمانی که بیمار می‌شویم به تجهیزات پزشکی / خدمات پزشکی که برای معالجه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد اعتماد می‌کنیم.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:٢٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

استاندارد و نگاهی به آینده

نویسنده : بهادر کاظمی‌

تا چندی قبل، از استاندارد شناخت چندانی در جامعه نبود و فقط هر از چند گاهی پیامی‌در تلویزیون به مردم یادآوری می‌کرد که هنگام خرید به نشان استاندارد بر روی کالا دقت کنید .

دایره نفوذ استاندارد، تعداد محدودی کالا را شامل می‌گردید و مسئولین بیشتر نگاهی تشریفاتی به استاندارد داشتند تا یک نگاه راهبردی . اما اکنون، استاندارد به عنوان یک مطالبه عمومی‌مطرح گردیده، کلیه کالاهای صنعتی در دایره نفوذ استاندارد قرار گرفته است. مسئولین نظام نسبت به استاندارد یک نگاه راهبردی داشته و بر توسعه آن همت گماشته اند . مقام معظم رهبری در فرمایشات خویش بارها بر ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی تاکید نموده و انجام این امر را بعنوان تکلیفی بر عهده مسئولین ذیربط قرار داد .



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد

استاندارد مسئولیت اجتماعی؛ راه تحقق اخلاق رسانه ای

نویسنده » مهناز جعفری*

آیا رسانه‌ها در انتشار اخبار آزادند؟ چه کسی تعیین می‌کند مردم به چه اطلاعاتی دسترسی داشته باشند؟

دامنه آزادی رسانه‌ها چقدر است؟ چگونه می‌توان از حقوق مردم در مقابل جریان آزاد اطلاعات حفاظت کرد؟ اینها بخشی از چالش ارتباطی است که با رشد و توسعه رسانه‌ها به آن دامن زده شده است. برای رفع این چالش اخلاق رسانه‌ای پا به عرصه وجود نهاد. پیش نویس قواعد اخلاق حرفه ای بین‌المللی توسط شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد تهیه شده است و درنتیجه، در حال حاضر انواع مقررات مربوط به اخلاق رسانه ای در شاخه های مختلف ارتباطات وجود دارد که تحت عنوان استانداردهای اخلاقی جا افتاده است و به آن عمل می‌شود.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:٢٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

استاندارد ضامن عملکرد منظم بازار

پیش بینی می‌شود که تقریبا نیمی‌ازافزایش تولیدمحصولات درکشورهای پیشرفته تحت‌تأثیر استانداردها، قوانین والزامات مربوط به اندازه شناسی، اوزان ومقیاس‌ها قراردارد.دریک سیستم اندازه گیری تجاری که به خوبی عمل می‌کند، استانداردها وقوانینی مورداستفاده قرارمی‌گیرندکه ضامن عملکردمنظم بازارباشند.این استانداردها باجلوگیری ازاعمال فریب کارانه وگمراه کننده، حافظ منافع مشتریان بوده وبه ترویج رقابت سالم درمیان تولیدکنندگان می‌پردازند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٦ :: ۱:٠٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

استاندارد پیام آور تولید خوب و با کیفیت

نویسنده :مرتضی امامی

استانداردها پیام آور تولید خوب و با کیفیت، تجارت سالم و مصرف مطمئن هستند . در بنگاههای اقتصادی ارتقای سطح کیفیت و بهره وری، کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام شده و دسترسی آسان و سریع، بدون رعایت استانداردها امکان پذیر نیست.

استانداردسازی، نیل به کیفیت بالاتر با هزینه کمتر را با ایجاد اطمینان از وجود رقابت میان فروشندگان، امکان پذیر و انتخاب تجهیز ات وخدمات مورد خریدار ی را برای مصرف کنندگان آسان می‌سازد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد

آنچه باید درباره محصولات استاندارد بدانید

 دست نگهدارید، همه چیز استاندارد نیست

دفتر آموزش و ترویج استاندارد

شکلات مناسب

شکلات فرآورده‌ای ا‌ست یکنواخت، که حاصل فرآیند کامل و صحیحی از مخلوط یک یا چند فرآورده از مغز دانه کاکائو شامل: خمیرکاکائو، پودر کاکائو، کره کاکائو، همراه با شکر یا بدون شکرو یا شیرین کننده های مجاز خوراکی، فرآورده‌های شیری و افزودنی‌ها می باشد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد

آشنایی با باند های زخم بندی دارای کربن فعال

نویسنده : رحیم فرجی*

مقدمه

انواع مختلفی از باند های زخم بندی جهت پوشاندن زخم‌ها در مراکز بهداشتی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در برخی موارد باندها به صورت خشک جهت پوشاندن زخم‌ها استفاده می‌شوند.

یک سری از باندها با انواع بهبود دهنده یا سایر مواد در جهت افزایش سرعت بسته شدن زخم مورد استفاده قرار می‌گیرند، لیکن چنین باند هایی برای زخم های چرکی مناسب نیستند. زیرا آنها به زخم می‌چسبند و زمانی که وقت تعویض آنها هست، باندهای قدیمی‌بایستی دور انداخته شوند. در مورد زخم هایی که مراحل درمان باید به آرامی‌صورت گیرد و در کل برای زخم های چرکی و سایر زخم هائی که به آرامی‌بهبود می‌یابند، باند حاوی کربن فعال به خاطر کیفیت جذب و عملکرد خوب آن بسیار مناسب است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : استاندارد
۱۳٩٠/۸/٥ :: ٢:٠٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

گذر از موانع مذاکره

 استراتژی‌های مذاکره-

شکستن سد «نه»

ترجمه: نادر پیروز

بخش سوم

موفقیت مذاکره و شکستن سد «نه»، مستلزم از میان برداشتن موانعی است که بر سر راه همکاری به صورت طبیعی قرار دارد. این موانع در بخش قبل به ترتیب زیر بیان شدند: واکنش شما، عواطف شما، موضع آنها، نارضایتی آنها و قدرت آنها، اما برای هر کدام از آن موانع، مرحله‌ای مرتبط در راستای استراتژی گذر مانع نیز وجود دارد:



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت مذاکره
۱۳٩٠/۸/٥ :: ۱:٤٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

آمریکا به مصدق کمک نکرد

روایت مصطفی فاتح از50 سال نفت ایران-10

دوایت آیزنهاور، رییس‌جمهور وقت آمریکا

دکتر مصدق طی نامه‌ای که به رییس‌جمهوری آمریکا نوشته بود ضمن شرح وضعیت ایران، از آمریکا برای رهایی از وضعیت بغرنج کشور درخواست کمک کرده بود اما آیزنهاور در پاسخ نامه وی اعلام کرد که تا روشن شدن تکلیف ایران با انگلستان کاری برای بهبود شرایط اقتصادی ایران نمی‌تواند انجام دهد. این در حالی بود که مصدق آخرین تلاش‌هایش را صرف بهبود اوضاع می‌کرد.

متن پاسخ رییس‌جمهور12 تیرماه 1332



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تاریخ اقتصاد
۱۳٩٠/۸/٥ :: ۱:۳٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی آمریکا

دانشگاه هاروارد در مطالعه ای جدید نام پنج رشته تحصیلی در آمریکا که می تواند در آینده شغل دانشجویان را تضمین کرده و به منبعی برای درآمدسازی تبدیل شود را اعلام کرده است.
بسیاری از دانشجویان به این امید وارد دانشگاه ها می شوند که پس از فارغ التحصیلی بتوانند از رشته ای که در آن تحصیل کرده اند، پول درآورند، امیدی که در بیشتر موارد به واقعیت نمی پیوندد. با اینهمه بر اساس بررسی جدید دانشگاه هاروارد از بازار کار و رشته های دانشگاهی متناسب با آن، گزینه های تحصیلی وجود دارند که می توانند آینده شغلی دانشجویان را تضمین کنند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : متفرقه
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت