منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان

  ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که وب سایت شما هم باید دارای مقدار زیادی مطالب قابل استفاده و مفید و قانع کننده باشد. متاسفانه این که وب سایت شما همیشه فقط در حال گرفتن خواننده جدید بوده و از این طریق از آنها کسب درآمد نماید، کافی نیست. دیگر وقت آن رسیده که برای وب سایت خود از استراتژی بهینه سازی وب سایت و ایجاد لینک برای افزایش قدرت نام تجاری خود و بالا رفتن رتبه بندی در موتورهای جستجو، استفاده نمایید.

برای ایجاد مشارکت با دیگر وب سایت ها، باید شروع به ساخت و ایجاد ارتباط با مدیران وب سایت لینک های تجاری و(خوانندگان آنها) کرده تا شما و وب سایت شما را بهتر بشناسند. فکر می کنید چرا؟ اکثر کامپیوترها و اکثر رسانه ها در حال اجتماعی شدن هستند، پس زمان آن رسیده است که از بسیاری از قوانین و چهار چوب های معمول فراتر قدم بردارید.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت برند
۱۳٩٠/۱/٢٢ :: ۱۱:٢٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

کاستی های بودجه نویسی به سبک ایران

نویسنده : سیدیاسر سیاح

ریشه اصلی تنظیم بودجه را باید در عامل سیاسی جست وجو کرد. بودجه یک سند سیاسی و اقتصادی است که نشان دهنده سطح تمدن در آن زمان و در یک کشور خاص است. این سند سیاسی و اقتصادی در ایران با معضلات سیاسی مواجه است. اصولابودجه پس از شکل گیری حکومت های پارلمانی به وجود آمد. یعنی درست از زمانی که حق نظارت مردم به صورت کنترل درآمدها و هزینه های دولت توسط مکانیزم های نمایندگی دایر شد. در انگلستان به عنوان اولین دموکراسی و اولین نظام مالی



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت بودجه
۱۳٩٠/۱/۱٢ :: ۱۱:٥٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

با گذشت بیش ازسه ماه از آغاز سال 2011 میلادی گمانه‌زنی در مورد فناوری‌های برتر امسال آغاز شده و بحث‌های متفاوتی در این زمینه صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات فارس، برخی از فناوری هایی که پیش بینی می شود امسال مورد توجه عمومی قرار بگیرند به شرح زیر است.

** کلود شخصی

فناوری کلود کامپیوتینگ در سال 2010 مورد استقبال قرار گرفت و پیش بینی می شود در سال 2011 هم در صدر توجه باشد. این ایده که شما در هر زمان و مکان با استفاده از اینترنت بتوانید به خدمات و برنامه های مورد نظر دسترسی داشته باشید، بدون شک ایده جذابی است. شرکت های مایکروسافت، اپل و آمازون در این زمینه در سال 2010 بسیار پرکار بودند و به نظر می رسد در سال 2011 هم بازیگران این عرصه بیشتر شوند و هم تنوع خدمات کلود افزایش یابد.


** رایانه‌های لوحی

رایانه های لوحی یا تبلت ها هم در سال 2011 کماکان نبض بازار رایانه های قابل حمل را در اختیار خواهند داشت. امسال دهها شرکت تجاری انواع تبلت ها را روانه بازار خواهند کرد تا با آی‌پد رقابت کنند. اپل اگر چه فعلاً نبض این بازار را در دست دارد ولی انتظار می رود گوگل و مایکروسافت هم تا سال 2012 بتوانند با طراحی سیستم عامل و سخت افزار مناسب برای تبلت ها اپل را دچار مشکل کنند.
HP و سامسونگ و موتورولا هم بازیگرانی در این عرصه هستند که باید جدی گرفته شوند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳٩٠/۱/۱٢ :: ۱۱:٥۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

به دلیل پویایی بازارها و فناوری‌های متغیر امروز، امکان تثبیت موقعیت‌یابی استراتژیک که زمانی اساس استراتژی را تشکیل می‌داد، به‌صورت دائمی وجود ندارد. رقبا به سرعت می‌توانند هر موقعیتی را در بازار کپی‌برداری کنند. در چنین شرایطی، نتیجه رقابت در بهترین حالت موقتی خواهد بود.


اما چنین باورهایی حقایق نیمه درست خطرناکی هستند که سبب می‌شوند شرکت‌ها هرچه بیشتر رقابت مخرب را در پیش گیرند. درست است که با ساده شدن مقررات و جهانی شدن بازارها، برخی از موانع رقابت از میان برداشته شده‌اند و شرکت‌ها همچنان برای کوچک شدن تلاش می‌کنند؛ اما در بسیاری از صنایع آنچه «فوق رقابت» نامیده می‌شود در واقع نوعی خودزنی است و به تغییر الگوهای رقابتی ارتباط نمی‌یابد.
ریشه مشکل به تمایز قائل نشدن میان کارآیی عملیاتی و استراتژی بازمی‌گردد. تلاش برای دستیابی به بهره‌وری، کیفیت و سرعت، به ایجاد ابزارها و تکنیک‌های مدیریتی مهمی انجامیده است که از آن جمله می‌توان به مدیریت کیفیت، ارزیابی، رقابت براساس زمان، برونسپاری، مشارکت، بازمهندسی و مدیریت تغییر اشاره کرد. با وجود آنکه نتایج پیشرفت کارآیی عملیاتی همواره چشمگیر بوده است، اما بسیاری از شرکت‌ها به دلیل عدم توانایی در تبدیل دستاوردهای خود به سودآوری پایدار، از رشد بازمانده‌اند و به تدریج ابزارهای مدیریتی را جایگزین استراتژی کرده‌اند. تاکید مدیران بر پیشرفت در همه زمینه‌ها شرکت‌ها را از موقعیت‌های رقابتی پایدار دور می‌سازد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک

لئونارد لودر‌ پسر استه لودر معروف است که امپراتوری لوازم آرایشی و بهداشتی مادرش را به ارث برده است. او با ثروت 4 میلیارد دلار در سال 2010 در جایگاه دویست و دوازدهم ثروتمندان جهان قرار گرفت.

الهام جوادی- البته او نیز به زودی این امپراتوری را به دست پسرش ویلیام خواهد سپرد که در سال 2009 به عنوان رییس اجرایی شرکت انتخاب شد.
لئونارد ای. لودر در 19 مارس سال 1933 متولد شد. او فرزند ژوزف و استه لودر و برادر بزرگتر رونالد لودر است. لودر در مدرسه کسب و کار وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرد و سپس برای ادامه تحصیل به مدرسه کسب وکار دانشگاه کلمبیا رفت. وی همچنین به عنوان ستوان در نیروی دریایی خدمت کرده است. لئونارد لودر در سال 1958 به شرکت مادرش پیوست. لئونارد با ایولین لودر ازدواج کرده و صاحب دو پسر به نام‌های ویلیام،‌ مدیر اجرایی شرکت‌های استه لودر،‌ و گری،‌ مدیر بنگاه شرکای لودر‌ شده است. لئونارد لودر تا سال 1999 مدیر اجرایی شرکت بود و در حال حاضر رییس این شرکت است.
استه لودر ( تولد: یک جولای 1906 – مرگ: 24 آوریل سال 2004) بانوی کارآفرین آمریکایی بود که به همراه همسرش ژوزف شرکت استه لودر را تاسیس کرد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : ترین ها
الهام جوادی-هویی کا یان در سال 1959 در چین متولد شد. او در دانشگاه علوم و تکنولوژی ووهان تحصیل کرد و در سال 1982 از این دانشگاه با مدرک کارشناسی متالورژی فارغ‌التحصیل شد. او قبل از تاسیس گروه اورگرند در مقام‌های مدیریتی از جمله مدیریت شرکت فولاد و آهن وویانگ و گروه گوانگجو پنگ دا فعالیت داشت. شرکت اورگرند در سال 1996 در گوانگجو شروع به کار کرد. هویی کا یان از سال 1997 تاکنون رییس این شرکت است. گروه املاک و مستغلات اورگرند که در گذشته نام آن گروه املاک و مستغلات هنگ‌ دا بوده یکی از ده شرکت املاک و مستغلات بزرگ در چین و همچنین یکی از 5 شرکت توسعه املاک بزرگ در استان گوانگ دانگ است. زمان تاسیس این شرکت با توفان مالی در آسیا همزمان بود، اما این گروه در همین آشفتگی بازار از فرصت‌ها استفاده کرد و استراتژی زمان کوتاه توسعه املاک، قیمت پایین و ساخت و فروش سریع املاک را در پیش گرفت. اولین پروژه این گروه به نام باغ جینبی با فروشی معجزه آسا مواجه بود و توانست میلیون‌ها یوآن برای شرکت به همراه داشته باشد. پس از آن هویی کا یان با سخت‌کوشی فراوان سه ساله موفق شد برای اولین بار در سال 1999 گروه اورگرند را در میان 10 شرکت برتر از میان 1600 شرکت در گوانگجو قرار دهد. پس از توسعه شدید شرکت در این سه سال، اورگرند تلاش بیشتر برای یکپارچه سازی اثر بخش منابع شرکت و استاندارد کردن فرآیندهای توسعه را آغاز کرد و همچنین توجه خود را به کسب نتایج بهتر قرار داد. این گروه به شکلی همزمان پروژه‌هایی را در گوانگ دانگ آغاز کرد و چندین پروژه را نیز در جینبی به ثمر و فروش رساند. رتبه اورگرند در سال 2000 به رتبه ششم در میان شرکت‌های برتر گوانگجو رسید.

ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : ترین ها

الهام جوادی-مارک زوکربرگ جوان‌ترین میلیاردر دنیا‌ (که ثروتش را شخصا کسب کرده) و شخصیت سال 2010 مجله تایم، کسی است که با شبکه اجتماعی فیس بوک به فهرست میلیاردرهای فوربز وارد شد. او با ثروت 4 میلیارد دلار در سال 2010 در رتبه دویست و دوازدهم ثروتمندان دنیا قرار گرفت. این میلیاردر 26 ساله به عنوان پرنفوذترین فرد سال 2010 شناخته شده است.


مارک الیون زوکربرگ در 14 ماه مه سال 1984 در وایت پلینز در نیویورک متولد شد. پدر او،‌ ادوارد،‌ دندانپزشک و مادرش،کارن،‌ یک روانپزشک هستند. مارک و سه خواهرش در دابز فری در نیویورک بزرگ شدند. مارک کار با کامپیوتر و برنامه‌نویسی را از سنین نوجوانی و در دوران مدرسه راهنمایی شروع کرد. پدر او در دهه 1990 برنامه نویسی بیسیک آتاری را به او آموخت و کمی‌بعد نیز یک معلم خصوصی برنامه نویسی،‌ دیوید نیومن را برای آموزش او استخدام کرد. نیومن مارک را یک اعجوبه می‌خواند. مارک همچنین همزمان با تحصیل در دوره دبیرستان دوره‌هایی مربوط به برنامه نویسی را در کالج مرسی در نزدیکی خانه شان می‌گذراند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : ترین ها
۱۳٩٠/۱/۱٢ :: ۱۱:٤۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

برنامه‌های وفاداری تلاش‌های سازمان‌یافته بازاریابی هستند که با دادن پاداش به رفتارهای خرید وفادارانه (رفتارهای سودآور برای سازمان) سعی در گسترش دادن آنها در مشتریان دارند.

  کسب‌وکار‌ها برنامه‌های وفاداری مشتریان را با دو هدف عمده پایه‌گذاری می‌کنند. مهم‌ترین هدف این نوع برنامه‌ها، دست یافتن به اطلاعاتی در مورد عادات خرید مشتریان است. برای مثال در یک سوپر مارکت خاص می‌توان با استفاده از این برنامه‌ها فهمید که کدام کالا بیشترین مشتری را دارد و به این ترتیب آن کالا را در جایی قرار داد که دسترسی یافتن به آن توسط مشتری ساده‌تر باشد. هدف ثانویه این برنامه‌ها، ایجاد وفاداری در مشتریان است. اگرچه اکثر سازمان‌ها این طبقه‌بندی هدف اولیه و ثانویه را قبول دارند، برخی هم در این میان اولویت این اهداف را تغییر داده‌اند.

برنامه‌های وفاداری برای مشتریان به چند شیوه مختلف ایجاد ارزش می‌کنند. اکثر این برنامه‌ها، برای مدت زمانی مشخص به مشتریان یک تخفیف مشخص (مثلا 10 درصد) ارائه می‌کنند که این مدت مشخص می‌تواند از مدت زمانی کوتاه تا همیشه تغییر کند. برخی دیگر هم هستند که به مشتری تنها در برخی شرایط خاص تخفیف می‌دهند (برای مثال یک تخفیف 20درصدی زمانی که مشتری یک خرید 200$ از سازمان کرده باشد). برخی سازمان‌های دیگر هم به مشتری در قبال خریدی که انجام می‌دهد، امتیاز می‌دهند. امتیازهایی که در آینده می‌توانند به مشتری برای خرید از همان سازمان یا در شرایطی از سازمان‌های دیگر امکانات یا تخفیف خاصی بدهند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳٩٠/۱/۱٢ :: ۱۱:٤٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

جفری گیرین یکی از مطرح ترین سرمایه گذاران بخش املاک و مستغلات به شمار می رود. او در خانواده ای از طبقه کارگر جامعه آمریکا به دنیا آمد و از همان دوران کودکی به ارزش واقعی پول پی برده و راه و رسم پس انداز کردن را به سرعت آموخت.
 
وی در نوجوانی به نواختن ترومپت در گروه موسیقی می پرداخت و با گذراندن کلاس های فوق العاده  زودتر از دیگر دانش آموزان هم دوره خود از دبیرستان فارغ التحصیل شد. سپس برای آنکه بتواند مخارج تحصیل خود در دانشگاه را فراهم آورد در یک شرکت بازاریابی به عنوان بازاریاب تلفنی کالا شروع به کار کرد.
 
اما به واسطه استعداد و قدرت یادگیری بالای خود به سرعت پله های ترقی را طی کرده و توانست پستی مدیریتی را در آن شرکت به دست آورد. وی هم چنین در فصل تابستان برای نظارت بر مراکز بازاریابی شرکت به شهرهای مختلف آمریکا سفر می کرد.
 
همانطور که گفته شد گیرین در کنار فعالیت های کاری، توجه خاصی نسبت به تحصیلات آکادمیک از خود نشان می داد و پس از ورود به دانشگاه جان هاپکینز موفق شد تا مدرک لیسانس خود را در دو رشته اقتصاد و جامعه شناسی و تنها طی سه سال تحصیل کسب نماید.
 
پس از آن تمام توجه خود را بر فعالیت های تجاری و شغلی خود متمرکز کرد و توانست مبلغ 100 هزار دلار را پس انداز نماید. این امر سبب می شد تا گیرین از پشتوانه مالی مناسب برای تحقق آرزوی بزرگ خود که ورود به دانشگاه هاروارد بود، برخوردار شود.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : ترین ها
۱۳٩٠/۱/۱٢ :: ۱۱:۳٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

بررسى ها براى ورود محصولاتى همچون نفت کوره، نفت خام، روغن خام، پنبه، گوشت، دام زنده، جوجه یک روزه و شیر به بورس کالا خاتمه یافته است به طوریکه این کالاها به مرور از ابتداى سال ۹۰ در بورس عرضه مى شوند.
به گزارش سنا، مدیر توسعه بورس کالا با اشاره به ورود کالاهاى جدید به بورس کالا در سال ۹۰ گفت: سال آینده تنوع محصولات در رینگ هاى مختلف بورس کالا بیشتر مى شود که از این طریق حجم معاملات و شمار معامله گران بورس نیز افزایش مى یابند.عباس بنا زاده اظهار داشت: بررسى ها براى ورود محصولاتى همچون نفت کوره، نفت خام، روغن خام، پنبه، گوشت، دام زنده، جوجه یک روزه و شیر به بورس خاتمه یافته است به طوریکه این کالاها به مرور از ابتداى سال ۹۰ در بورس عرضه مى شوند.وى افزود: براساس مصوبه مجلس، عرضه اولیه محصلات وارداتى کشاورزى در بورس انجام مى شود که با هماهنگى هاى انجام شده این کار بر عهده وزارت کشاورزى و وزارت بازرگانى است.بنازاده خاطر نشان کرد: بورس کالا سالهاست که آماده عرضه محموله هاى سنگین کالاهاى کشاورزى است که در صورت اجرایى شدن این کار رسیدن سهم معاملات رینگ کشاورزى به رینگ هاى پتروشیمى و صنعتى دور از ذهن نیست.



موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳٩٠/۱/۱٢ :: ۱۱:۳٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

بانک ملی ایران بزرگترین بانک جهان اسلام به منظور طراحی، ساماندهی و بهینه سازی تابلوهای سردر شعب خود در سراسر کشور از کلیه هنرمندان و صاحب نظران برای همکاری دعوت به عمل می آورد.
ضروری است تا در طرحهای ارائه شده موارد ذیل لحاظ گردد:
1- اصالت تاریخی و جایگاه ملی بانک نزد مردم
2-قدمت 83 ساله بانک
3- اعتماد گسترده مردم به بانک
4- گستردگی شعب بانک در سراسر کشور
5- تکنولوژی نوین بانکی و بانکداری الکترونیک
6- زیبایی و سادگی طرح
ضمنا توجه به قابلیت اجرایی نمودن طرح با وجود متریالهای موجود در کشور و نگهداری آسان و استقامت و دوام طرحها پس از تولید الزامی می باشد.
علاقمندان می توانند طرحهای خود را تا تاریخ 10 اردیبهشت 1390  از طریق همین بخش ارسال نمایند.

مشخصات طرح ارسالی:
نام فایل: شماره تلفن همراه طراح
فرمت فایل: jpg
حجم: حداکثر 1Mb
کلیه طرحهای ارسالی نزد این بانک امانت بوده وتمامی حقوق آن برای طراح محفوظ خواهد بود.
علاقه مندان برای ارسال آثار خود می توانند از فرم موجود در لینک زیر استفاده فرمایند.
http://www.bmi.ir/Fa/GraphicForm.aspx



موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳٩٠/۱/۱٢ :: ۱۱:۳۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

هاله گیوری-شرکت توماس جی. لیپتون از نام مؤسس خود- یک ایرلندی مهاجر که در سال 1865 با کشتی به آمریکا رفت- بهره می‌برد. داستان لیپتون در واقع حکایت فردی است که از فقر کامل به ثروت هنگفت رسید.
 لیپتون 15 ساله که از کشور خود فرار کرده بود، با 8دلار در جیبش و بدون هیچ دوستی به نیویورک رسید. در آن زمان جنگ‌های داخلی به اتمام رسیده بود و سربازان به خانه‌هایشان بازمی‌گشتند و خواهان کار بودند. لیپتون روزهای زیادی را در خیابان‌های نیویورک به جست‌جوی کار پرداخت تا اینکه پیشنهادی برای کار در مزارع تنباکو ویرجینیا که در جنگ به یغما رفته بود، دریافت کرد.
برای 4-3 سال بعد، لیپتون تمام سواحل شرقی و سواحل می سی سی پی را برای پیدا کردن هر کاری طی نمود. از میان آنها می توان به کار در مزرعه برنج کارولینای جنوبی، رانندگی در حوالی نیواورلانز، کتاب فروشی حتی آتشنشان در چارلستون کارولینای جنوبی اشاره نمود.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

اخیرا برخى تولیدکنندگان در ایران به این نتیجه رسیده اند که براى بالا بردن میزان فروش محصولات جدید خود،آنها را با نام خارجى به بازار عرضه کنند.این روش که بیشتر در میان تولیدکنندگان لوازم خانگى، محصولات شوینده و بهداشتى و صنایع غذایى باب شده است به اعتقاد برخى کارشناسان از تصویر ذهنى مصرف کننده نسبت به کالاهاى خارجى و تجربه هاى منفى از تولیدات داخلى نشات مى گیرد.میزگرد تخصصى بررسى نام هاى تجارى که در سایت mbanewsبرگزار شد به بررسى دلایل گرایش تولیدکنندگان به عرضه محصولات خود با نام خارجى و مخفى کردن هویت ایرانى این محصولات پرداخت.علیرضا احمدى،محقق و مشاور بازاریابى در این میزگرد با اشاره به این که در برخى مواقع،این جامعه است که به تولیدکننده فشار مى آورد که محصول خودرا با نام خارجى به بازار عرضه کند،گفت:اصولا برخى شرکت ها با توجه به سلیقه مشترى که نام خارجى را مى پسندد محصولشان را با نام خارجى به بازار معرفى مى کنند اما ادعا ندارند که هویت شان خارجى است در مقابل،برخى شرکت ها نیز هستند که در ایران ثبت شده اند،محصول خود را در چین تولید مى کنند و درتبلیغاتشان محصول خود را با هویت آلمانى،ایتالیایى و...معرفى مى کنند که این کار توهین مستقیم به شعورمصرف کننده است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی

اخیرا برخى تولیدکنندگان در ایران به این نتیجه رسیده اند که براى بالا بردن میزان فروش محصولات جدید خود،آنها را با نام خارجى به بازار عرضه کنند.این روش که بیشتر در میان تولیدکنندگان لوازم خانگى، محصولات شوینده و بهداشتى و صنایع غذایى باب شده است به اعتقاد برخى کارشناسان از تصویر ذهنى مصرف کننده نسبت به کالاهاى خارجى و تجربه هاى منفى از تولیدات داخلى نشات مى گیرد.میزگرد تخصصى بررسى نام هاى تجارى که در سایت mbanewsبرگزار شد به بررسى دلایل گرایش تولیدکنندگان به عرضه محصولات خود با نام خارجى و مخفى کردن هویت ایرانى این محصولات پرداخت.علیرضا احمدى،محقق و مشاور بازاریابى در این میزگرد با اشاره به این که در برخى مواقع،این جامعه است که به تولیدکننده فشار مى آورد که محصول خودرا با نام خارجى به بازار عرضه کند،گفت:اصولا برخى شرکت ها با توجه به سلیقه مشترى که نام خارجى را مى پسندد محصولشان را با نام خارجى به بازار معرفى مى کنند اما ادعا ندارند که هویت شان خارجى است در مقابل،برخى شرکت ها نیز هستند که در ایران ثبت شده اند،محصول خود را در چین تولید مى کنند و درتبلیغاتشان محصول خود را با هویت آلمانى،ایتالیایى و...معرفى مى کنند که این کار توهین مستقیم به شعورمصرف کننده است.
این فرآیند در بازار ایران با تصویر سازى و حتى تبلیغ مستقیم شکل مى گیرد که که رد یعضى کالاها مشاهده کنیم که در جهت خارجى نمایى حرکت کرده و یا بعضى کالاهاى دیگر که اصرارى به خارجى بودن خود ندارد ولى مارک خارجى براى خود انتخاب کرده است.اما سئوال اینجاست که در این فرایند چرا یک تولید کننده براى به دست آوردن سهم در بازار هدف خود اقدام به خارجى نمایى کرده است؟



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

مریم دیدگر *
هفته پیش در خبرها خواندیم که ششمین سمپوزیوم روابط عمومی در اواخر دی‌ماه امسال در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزارشد و مطابق رسم معمول در پایان سمپوزیوم به روابط عمومی‌های برتر لوح تقدیر اهدا گردید.
شعار این دوره سمپوزیوم، «روابط عمومی در خدمت فرهنگ اقتصاد و جامعه» بود.
طبق تایید دبیرکل سمپوزیوم، روابط عمومی‌ها نقش موثری در حوزه فرهنگ دارند و در ادامه این پرسش را نیز مطرح کرد که آیا روابط عمومی‌ها فرهنگ آفرینند یا مخلوق آن؟
وی تصریح کرد که به نظر می‌رسد بیشترین موارد استفاده از دانش و مهارت‌های ارتباطی روابط عمومی در سطح خرد بوده و کارآیی و ظرفیت‌های آن در سطح کلان مورد غفلت واقع شده است.
دبیر کمیته علمی سمپوزیوم نیز با اشاره به اینکه روابط عمومی‌ها معماران فرهنگی هستند، گفت: در این باره باید روابط عمومی‌ها تلاش کنند؛ چرا که در انتقال اطلاعات نقش بسزایی دارند. در بخشی دیگر از این مراسم رییس انجمن بین‌المللی روابط عمومی گفت: روابط عمومی حرفه‌ای است که رفتارها را تغییر می‌دهد. با این مقدمه نقش روابط عمومی بانک‌ها در فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوهای رفتاری محدوده بانکی به طور مختصر بازنگری خواهد شد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : روابط عمومی

بر اساس گزارش های به دست آمده از تحقیقات بر روی فرایند و روند تغییرات در نحوه خرید مصرف کنندگان تجهیزات الکترونیکی در ایران , مشخص شده است که ایرانی ها سالانه 85 هزار دستگاه دوربین دیجیتال خریداری می کنند.

به گزارش دیده بان آی تی ایران- با توجه به رشد روز افزون فناوری ,استفاده از جلوه های نوین فناوری در عکاسی و فیلم برداری نیز گسترش یافته است که در این راستا شرکت های تولید کننده با عرضه محصولات جدید خود این اجازه را به کاربران آماتور می دهند تا بتوانند علایق خود را در این زمینه به صورت حرفه ای دنبال کنند .

بر اساس این گزارش برند CANON  با سهم 42 درصدی در بازار دوربین های دیجیتال ایران محبوب ترین برند در بین ایرانیان شناخته شده که به دنبال آن  SONY با 20 درصد دومین برند منتخب ایرانیان به شمار می رود . همچنین OLYMPUS  با 10 درصد و FUJIFILM  با 8.5 درصد رتبه های سوم و چهارم را در بازار ایران به خود اختصاص داده اند .

این در حالیست که شرکت بزرگ سامسونگ با وجود تبلیغات گسترده هنوز نتوانسته در این بازار جایگاه مناسبی را به دست آورد و با 7.6 درصد در رده پنجم این دسته بندی قرار گرفته است .

گفتنی است CASIO  نیز 6.9 درصد بازار ایران را در دست دارد که 5 درصد باقیمانده را سایر برندها به خود اختصاص داده اند که سهم ناچیزی از بازار ایران را دارا می باشند.



موضوع مطلب : مقالات اقتصادی

مدیرعامل شرکت کرمان موتور گفت: خودرو لیفان620 قرار است بین 185 تا 195 میلیون ریال در بازار ایران عرضه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کرمان موتور، محمدرضا میرعلینقی در حاشه مراسم رونمایی از لیفان620 گفت: فعالیت خود را با عرضه محصول دوو سی یلو و ماتیز در ایران آغاز کرده و پس از خرید شرکت دوو کره جنوبی توسط جنرال موتورز آمریکا از سال 1387 با تولید و عرضه محصول لیفان 520 در بازار ایران به فعالیت خود ادامه داده‌ایم.
وی با بیان اینکه از دو سال گذشته برنامه ریزی تولید و عرضه خودروی لیفان 620 به بازار ایران آغاز کرده‌ایم، اظهار داشت: سال گذشته قرارداد تولید این خودرو با گروه صنعتی لیفان به امضا رسید و این خورو جدید سه بار و هر بار 3 هزار کیلومتر در جاده های مختلف کشور تست شده است.
میرعلینقی از طراحی موتور این خودرو توسط دو شرکت بی.ام.دبلیو و کرایسلر خبر داد و تصریح کرد: این موتور جزو 10 موتور برتر جهان است و هم اکنون خودروهای "مینی کوپر اس " و "کرایسلر PT " با این نوع موتور تولید و عرضه می شود.
مدیرعامل کرمان موتور از برنامه تولید 7 هزار دستگاه خودرو لیفان620 برای سال آینده خبر داد و پیش بینی کرد که تا 15 هزار دستگاه لیفان620 در کرمان موتور تولید شود.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی

مشتریان بسیار پیچیده شده‌اند و درک آنها مشکل‌تر از گذشته است. مشتریان به خوبی به اطلاعات دسترسی دارند، انتظارات آنها افزایش یافته و درک وفاداری آنها مشکل است.

سید محمد جواد رجالی - تغییرات سریع عدم اطمینان محیطی را به ارمغان آورده‌اند، ولی تجزیه و تحلیل پیشرفته مشتریان (تجزیه و تحلیل پیشرفته مشتریان یک بینش کاربردی از داده‌ها و استفاده از این بینش برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی است) می‌تواند به ایجاد یک نقشه رشد برای سازمان مفید باشد. ابزار تحلیلی قوی می‌تواند برای بهبود وفاداری مشتریان، افزایش نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در بازاریابی و ایجاد جریان‌های درآمدی مفید باشد.به طور خلاصه تحلیل‌ها می‌توانند نتایج شگرفی داشته باشند. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده استراتژیک از تحلیل‌ها در شرکت‌های برتر (شرکت‌هایی که در بلند مدت و در دوره‌های اقتصادی، صنعتی و تحلیلی متفاوت دارای عملکرد روبه جلویی هستند)5 برابر بیشتر از شرکت‌هایی با عملکرد ضعیف است. شرکت‌هایی با عملکرد برتر می‌دانند تحلیل داده‌ها با جمع آوری و ذخیره داده‌ها متفاوت است. در حقیقت شرکت‌هایی که ظرفیت‌های تحلیلی خود را افزایش می‌دهند توانایی این را دارند که از تحلیل‌های توصیفی صرف فراتر روند و به سمت تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده حرکت کند. تبدیل داده‌ها به بینش‌های کاربردی بسیار مهم و حیاتی است. مخزن داده‌ها مثل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، موبایل و... فرصت‌های بزرگی ایجاد کرده‌اند، البته چالش‌های فراوانی نیز به ارمغان آورده‌اند. مهم‌تر از اینها مرزهای سازمانی و تحلیلی است و همچنین بینش‌هایی است که توسط این اطلاعات جدید به دست می‌آیند. رهبران تحلیل گر به چهار اصل که در ایجاد و گسترش تحلیل‌های مشتری موثرند، معتقد هستند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت ارتباط با مشتری

جامعه شناس «مری گوان» می‌گوید‌: «یک زن کارآفرین در ویتنام که 15 درصد بیشتر از میزان پایه حقوق در کشورش به کارمندان خود دستمزد می‌دهد، توانسته است از‌این طریق روندی جدید را پایه‌گذاری کند.»


مترجم: پریسا حبیبی
جامعه شناس «مری گوان» می‌گوید‌: «یک زن کارآفرین در ویتنام که 15 درصد بیشتر از میزان پایه حقوق در کشورش به کارمندان خود دستمزد می‌دهد، توانسته است از‌این طریق روندی جدید را پایه‌گذاری کند.»


هنگامی‌ که جامعه شناس مری گوان بر روی مشتریان کسب‌وکار کوچکی به نام مرکز کسب‌وکار زنان تحقیقی را انجام می‌داد متوجه شد زنان اقلیت و کم درآمدی که کسب‌وکاری را آغاز می‌کنند، کاری بیش از‌ایجاد درآمد صرف، برای سرمایه‌گذار انجام می‌دهند. آنها در رساندن سود به اجتماع شان نیز نقش بسزایی‌ایفا می‌کنند.
براساس‌این تحقیقات گوان کتاب خود را تحت عنوان «زنان اقلیت کارآفرین» به چاپ رساند.‌این کتاب شامل تحقیقاتی است که نشان می‌دهند زنان اقلیت و کارآفرین نسبت به سایرین خلاق‌تر هستند و بیش از دیگران به سودمندی برای اجتماع مقید هستند. ‌این میزان از تعهد اجتماعی بیش از حد انتظار‌این محقق بود.
مری گوان پروفسور جامعه شناسی دانشگاه «بابسن» با مقاله‌نویس بیزنس ویک «کارن‌ای کلین» مصاحبه‌ای داشته که در اینجا به قسمت‌های برگزیده‌ای از آن اشاره شده است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳٩٠/۱/۱٢ :: ۱۱:٠۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

شرکت دوو در ماه مارس سال ۱۹۶۷ توسط «کیم ووجونگ» به عنوان یک کارخانه نساجی کار خود را آغاز کرد. کیم که فرزند استاندار «دایگو» بود، مدرک اقتصاد خود را از دانشگاه یونسای سئول دریافت کرده بود و قصد داشت شرکت خود را به یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های چندمنظوره کره‌جنوبی تبدیل کند.

کوشان غلامی- رییس‌جمهور کره به مدیر‌ این شرکت کمک زیادی کرد تا از حمایت‌های مالی بانک‌ها استفاده کند.‌این شرکت طی برنامه‌های توسعه ۵ ساله کره از وام‌های کم بهره که بازگشت آنها معمولا توسط دولت تضمین می‌شد و از نیروی کار ارزان، استفاده کرد. کیم همچنین با سایر سیاستمداران کره ارتباطات نزدیکی برقرار کرد و از‌این طریق اعتبارات فراوانی برای شرکتش جذب نمود.
در دهه‌های 19۷۰ و 19۸۰ شرکت دوو به سرعت رشد کرد و در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری نمود. در سال ۱۹۷۸ شرکت دوو وارد عرصه خودروسازی شد.‌این شرکت با خریداری ۵۰ درصد از سهام کارخانجات «سایهان موتور» (Saehan Motor) شروع به تولید اتومبیل با نام قبلی شرکت نمود. ۵۰ درصد دیگر سهام آن شرکت متعلق به جنرال‌موتورز آمریکا بود. در سال ۱۹۸۲، بعد از‌اینکه گروه دوو کنترل کامل‌این شرکت را به دست آورد، نام‌این شرکت به دوو موتور تغییر کرد و بعد از مدت کوتاهی شروع به توسعه خود در سراسر جهان نمود. در سال ۸۷ حدود نیمی‌از خودروهای تولیدی به آمریکا و سایر کشورها صادر می‌شد.
از اوایل دهه 19۹۰ دوو به فعالیت‌های فرا مرزی خود پرداخت که شامل مشارکت در ۴۰۰ پروژه و ۸۵ شرکت سرمایه‌گذاری بود و در‌این هنگام دوو در گروه ۱۸ شرکت بزرگ بین‌المللی دنیا در آمده بود. شاخه‌های مهم شرکت دوو عبارت بودند از صنایع موتوری، مهندسی، تجهیزات ارتباطی و مخابراتی و امنیتی، صنایع سنگین، تولید کشتی و ده‌ها شرکت کوچک دیگر که به صورت خصوصی اداره می‌شد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳٩٠/۱/۱٢ :: ۱۱:٠۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

هوتسا عسکری نسب
براساس نظرسنجی‌های انجام شده و تعداد رسمی بیکاری، طی یک ماه گذشته گروهی به دنبال کار بوده‌اند و عده‌ای هم دست از جست‌وجو برای یافتن شغل مورد علاقه خود بر داشته‌اند و به صورت پاره‌وقت مشغول شده‌اند، اما مایل هستند تمام وقت کار کنند و این بدان معنا است که میزان واقعی بیکاری هنوز در آمریکا بسیار بالا است. نرخ بیکاری در ماه فوریه 15/9 درصد بود.
با افزایش میزان بیکاری، کارمندان با وجود احساس نارضایتی سعی می‌کنند موقعیت شغلی خود را حفظ کنند. طبق ارزیابی که از سوی شرکت مشاوره انجام و منتشر شده تنها 43 درصد زنان و 42 درصد مردان احساس رضایت کامل از شغل خود دارند که تقریبا برابر با سه چهارم است. 70 درصد از زنان و 69 درصد مردان تصمیم دارند که کار فعلی خود را ادامه دهند. شرکت مشاوره از 3400 متخصص در 29 کشور دنیا تحقیقات انجام داده است. یک مشاور اجرایی به منظور حل نارضایتی گسترده کارمندان، پیشنهاد می‌دهد که شرکت‌ها باید فرهنگ نظارتی به‌وجود آورند و از تیم‌های مختلفی کمک بگیرند که تجارب جدیدی دارند و فرصت‌هایی برای داوطلبین فراهم کنند و افراد را درگیر کار کرده و شبکه کارمندان را توسعه دهند.» تمامی این راه‌حل‌ها با وجود مبهم بودن عملی به نظر می‌رسند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت منابع انسانی
۱۳٩٠/۱/۱٢ :: ۱۱:٠٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

یو اس نیوز در یکی از تازه ترین مقالات به قلم کیمبرلی پالمر هفت راه پولدار شدن را در سال ۲۰۱۱ را معرفی کرده است.

۱- ایجاد یک برند(نام تجارى) جدید؛

وقتى یکى از ناشران، دوران باردارى اولین فرزندش را پشت سر مى گذاشت متوجه این موضوع شد که زنان سیاه پوست بیشتر از سایر زنان در معرض خطرات وضع حمل قرار دارند؛ همانجا جرقه اى در مغزش ایجاد شد و تصمیم گرفت کتابى را در مورد این گروه از جامعه و درباره نه تنها این مشکلشان بلکه در مورد سایر مسائل پیش روى آنها از قبیل مسائل مالى، زندگى و باورهاى اجتماعیشان به چاپ برساند؛ این اقدام وى با اقبال عمومى روبرو شده و شماره هاى دیگرى نیز از این کتاب به چاپ رسید و او اخیراً امتیاز انتشار دى وى دى هاى آموزشى این کتاب را نیز کسب کرده است.

۲- ساخت وبلاگ؛

یکى از وبلاگسازان گمنام در مورد کارش اینگونه توضیح مى دهد که وى ۱۴ ساعت در روز کار مى کند. همچنین روزهاى شنبه و یکشنبه آخر هفته را نیز ۶ ساعت به کار مشغول است. گرچه به نظر مشکل مى رسد ولى در عوض درآمد آن به خوبى مکفى مى باشد. وى اظهار مى دارد در سال ۲۰۰۸، ۳۰هزار دلار از این راه درآمد کسب کرده اگرچه ۶ ماه اول براى او خیلى پربار نبوده است. وى اضافه مى کند که تنها درآمد این حرفه از محل ساخت وبلاگ کسب نمى شود بلکه به دنبال آن مشاوره هاى کارى هم هستند که درآمدزا مى باشند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳٩٠/۱/۱٢ :: ۱٠:٥٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

٢٠ فرد ثروتمند تاریخ که ثروت آنها بر اساس تخمین های علمی و مطابقت با نرخ تورم در سپتامبر 2008 ارزیابی شده است. باید توجه داشت که در لیست ارائه شده تنها بیل گیتس، وارن بافت و کارلوس اسلیم در قید حیات هستند.

20 فرد ثروتمند تاریخ  که ثروت آنها بر اساس تخمین های علمی و مطابقت با نرخ تورم در سپتامبر 2008 ارزیابی شده است. باید توجه داشت که در لیست ارائه شده تنها  بیل گیتس، وارن بافت و کارلوس اسلیم در قید حیات هستند. همینطور لازم به ذکر است که آنها هنوز هم شانس آن را دارند که جایگاه خود را در میان ثروتمند ترین افراد تاریخ بهبود ببخشند. همانطور که خواهید دید بسیاری از افراد موجود در این فهرست از بریتانیا و آمریکا هستند و دلیل آن را می توان وجود یک سیستم مالکیت خصوصی مشخص و همچنین سیستم ارزیابی و تخمین نظام مند در این دو کشور دانست.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : ترین ها
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

ویژگی های بازار

 

جان مک میلان ترجمه و تنظیم: مهدی نصرتی

روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )

 

دولت ها برای بخش عمده ای از قرن بیستم، بازارها را نقض کرده بودند به ویژه در کشورهای کمونیستی نظیر شوروی و چین که برنامه ریزی مرکزی را جایگزین بازارها کرده بودند.           

دولت ها برای بخش عمده ای از قرن بیستم، بازارها را نقض کرده بودند به ویژه در کشورهای کمونیستی نظیر شوروی و چین که برنامه ریزی مرکزی را جایگزین بازارها کرده بودند. شکست اقتصادهای برنامه ریزی مرکزی دولت ها در سراسر جهان را نسبت به آنچه می توانند انجام دهند، فروتن تر کرد و به این نتیجه رساند که اقتصاد تنها زمانی خوب کار می کند که عمده کارها به عهده بازارها گذارده شود. در روسیه، چین و هر جای دیگر اقتصاد به طرز دشواری دوباره سازی شده است و گاهی اوقات به گونه ای بوده است که باعث می شود آنچه فکر می کردیم درباره بازارها می دانیم را دوباره بیازماییم. منظور ما از «یک بازار» چیست؟ یک بازار برای چیزی وجود دارد اگر عده ای باشند که

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:٤٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

مفهوم قدرت بازار

 

در متون اقتصادی از قدرت بازار به عنوان توان عوامل بازار در تاثیرگذاری بر قیمت کالا در بازار (در جهت کسب منافعی بیشتر از شرایط رقابت کامل) یاد می شود. بنابراین از این زاویه بلافاصله می توان این نتیجه را استنتاج نمود که قدرت بازار تنها به قدرت عرضه کننده محدود نمی شود بلکه در شرایطی تقاضاکنندگان نیز دارای قدرت بازار می شوند.

به طور کلی مهم ترین هدف و دستاورد تشکیل بازار و در شکل بهینه آن بازار رقابت کامل (فارغ از نوع کالا و خدماتی که در بازار عرضه خواهد شد) را می توان به صورت زیر برشمرد:

۱- تخصیص بهینه منابع

۲- تولید با کم ترین هزینه

۳- توزیع متناسب و معقول منابع (بین تولید کننده و مصرف کننده)

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:۳۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

مطالعه بازار یا مطالعات بازاریابی چیست؟

 

نویسنده :  تابان خواجه نصیری

 منبع : روزنامه تفاهم

 

مطالعه بازار جمع آوری، تحلیل و گزارش های سیستماتیکی است از مجموعه ی داده های بازار، پیش نیازها، نظرات، روندها و برنامه های آن که مدیران شرکتها برای اتخاذ تصمیم های نهایی از آن استفاده می کنند.

در این مقاله ی کوتاه می خواهم تعریف یا تعاریفی را ارائه دهم در خصوص مطالعه بازار یا مطالعات بازاریابی. ببینید، به زبانی ساده اگر بخواهم بگویم، ما برای تعیین هزینه های مرتبط با انجام کار یا معامله ای ، برای انجام یا برخورداری از یک رقابت سالم و یا داشتن یک فروش بالقوه، شناسایی مشتریان احتمالی، در محیطی که کالا یا خدمات مان را به آن عرضه می کنیم، باید دست به مطالعه، بررسی و تحقیقاتی بزنیم (اطلاعاتی را جمع آوری، تجزیه و تحلیل و برای اتخاذ تصمیم گزارش کنیم) که به آن مطالعه بازار یا مطالعات بازاریابی می گویند.

 

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار

 

جایگاه تحقیقات بازار در بازاریابی الکترونیکی

 

 نویسنده : فرنود حسنی

 منبع : روزنامه تفاهم

 

موضوع مهمی که به عنوان استراتژی تحقیقات بازار در درجه اول اهمیت قرار دارد، برنامه ریزی و سامان دادن به جریان جذب، تحلیل و توزیع اطلاعات بازار در بخش های مختلف سازمان است.    

هر روز هزاران نفر به کاربران عادی اینترنت افزوده می شود افرادی که تا چندی پیش از اینترنت چیز زیادی نمی دانسته اند و حالا با استفاده از یک رایانه شخصی و یا از طریق کافی نت ها به این دنیای بزرگ وارد شده اند اینها کسانی به جز همین مردم عادی اطراف خودمان نیستند افرادی که بر اساس عادت و مطابق روند معمولی که آموخته اند خرید ها و معاملاتشان را در بازارهای فیزیکی انجام داده اند و هم اکنون با اضافه شدن به جمع کاربران اینترنت نا خودآگاه به جمع مشتریان بالقوه شما تبدیل شده اند. اما تصور اشتباهی که همیشه برای افرادی که در دنیای تجارت الکترونیک شروع به سرمایه گذاری می کنند این است که فکر می کنند هر کاربر اینترنت یک مشتری است و این انتظار را دارند که او به محض آشنایی با اینترنت خرید و یا حتی فروش کالاهای خود را از این طریق انجام دهد. مسئله این است که ما همیشه از موفقیت های جف بروس در آمازون و یا درآمدهای یاهو و مایکروسافت می خوانیم و می شنویم. اما از سرگذشت تجار بازارهای الکترونیکی که به امید کسب درآمدهای زیاد وارد این عرصه شده اند و پس از صرف هزینه های زیادی دچار ور شکستگی شده اند خبری نداریم. به جرات می توان گفت یکی از مهمترین عوامل این شکستها عدم توجه به امر مهم تحقیقات بازار در بازاریابی الکترونیکی است. تحقیق و مطالعات بازار بهترین زمینه برای خلق ایده ها و روشهای جدید در فنون بازاریابی و برتری بر رقبا می باشد.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار

 

تدوین راهبرد مناسب برای ورود به بازارهای منطقه

 

 منبع : فصلنامه مدیرساز

 نویسندگان : پرویز تویه، علی بیادی

 

یکی از اهداف راهبردی مدیران ارشد شرکتها دستیابی به توسعهٔ اقتصادی شرکت مطبوع خود است و یکی از راههای دستیابی به این هدف ورود به بازارهای خارجی است. در این صورت شرکتها از مزایای زیر بهره مند خواهند شد.  

یکی از دلایلی که توجه به بازارهای خارجی را برای شرکتها به خصوص شرکت صنام الکترونیک با اهمیت می سازد رسیدن به توسعهٔ اقتصادی و جلوگیری از کاهش احتمالی میزان سهم بازار در آینده و کاستن از چالشهای رقابت با رقبای خارجی شرکتها به هنگام عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی است.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:۳٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

تحقیق بازار چیست؟

 

بسیاری از کارآفرینان در خلق و ایجاد یک محصول جدید و منحصربفرد مهارت دارند اما تعداد زیادی از کارآفرینان مشتاق از تعیین یا ایجاد بازاری که محصول یا سرویس آنها را تقاضا کند غفلت می ورزند. اغلب شنیده می شود که کارآفرینان با جملاتی مانند: «چون من محصول را دوست دارم افراد دیگری هم پیدا می شوند که آنرا دوست داشته باشند». «اگر دیگران می توانند با فروش این محصول درآمد داشته باشند پس من هم می توانم» «چون هیچ فروشگاهی در شهر من این محصول را نمی فروشد پس حتماً نیاز به آن وجود دارد» وجود نیاز برای محصول خود را توجیه می کنند. و این مرحله را نادیده می انگارند. اگر تحلیل بازار به صورت کاملتری انجام شود و کارآفرین از نتایج آن استفاده نماید، نرخ شکست کسب و کارهای جدید به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. ضرورت تحقیق بازار به خصوص برای کارآفرینانی که قصد ارایه یک محصول جدید را دارند، بیشتر است»

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

پیش بینی تقاضای بازار

گردآوری: رضا صمدی. کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
منبع : تبلیغ سیتی

یکی از وظایف بازاریابی، برآورد تقاضای موجود است. بازاریاب باید درباره سطوح مختلف بازار ، همچون بازار بالقوه ، بازار در دسترس ، بازار در دسترس واجد شرایط ، بازار هدف و بازار تسخیر شده آگاهی داشته باشد.

 

مدیران بازاریابی در ایفای نقش خود به اندازه گیری میزان تقاضای فعلی و آتی بازار نیازمندند.بازار به عنوان مجموعه ای از مصرف کنندگان بالقوه و واقعی یک کالا تعریف می شود.در یک بازار ، مصرف کنندگان به کالا علاقه مندند ، صاحب درآمدند و به کالا نیز دسترسی دارند . بازاریاب باید درباره سطوح مختلف بازار ، همچون بازار بالقوه ، بازار در دسترس ، بازار در دسترس واجد شرایط ، بازار هدف و بازار تسخیر شده آگاهی داشته باشد.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار

 

بازارها موجب می شوند انسان ها عقلایی تر رفتار کنند

نویسنده: ریچارد مکینزی / مترجمان: پریسا آقاکثیری، دومان بهرامی‌راد
منبع:econlib


روانشناسان و اقتصاددانان رفتاری انتقادات زیادی را به متدهای تحلیلی اقتصاددانان وارد کرده‌اند. انتقاد آن‌ها از یک چارچوب استاندارد پیروی می‌کند. رفتارگرایان مدرن در ابتدا ادعا می‌کردند که اقتصاددانان (نئوکلاسیک) جریان اصلی فرض می‌کنند که مردم در زندگی روزمره خود کاملا عقلایی رفتار می‌کنند.
این بدان معنی است که افراد، تقریبا همیشه هزینه‌ها و فایده‌های رفتارشان را به خوبی برآورد کرده و ریسک‌ها و زمان را به طور دقیق درمحاسبات خود وارد می‌کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند که بسیاری از اقتصاددانان مدرن فکر می‌کنند که رفتار مردم عین مدل‌های اقتصادی است و افراد در امور روزمره خود کاملا عقلایی هستند.
رفتارگرایان اصرار دارند که برخلاف آنچه که اقتصاددانان می‌گویند، افراد فقط غیرعقلایی نیستند، بلکه «به نحوی قابل پیش‌بینی غیرعقلایی هستند». اما به جرات می‌توان گفت که طبق یافته‌های نگارنده و حداقل با توجه به یکی از یافته‌های اصلی رفتارگرایان مردم بیشتر از آنچه که رفتارگرایان می‌گویند و به طرزی قابل پیش‌بینی عقلایی هستند.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:٢٤ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

بازارها در معرض ریسک

 

منبع: WWW.irbourse.com          

روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )

 

نوسان پذیری و ریسک برای عده ای از ما که درگیر مباحث مالی هستند، با اهمیت است. آن ها تقریبا در مرکز همه کارهایمان قرار دارند. بدون نوسان پذیری، بدون ریسک، مباحث مالی به عنوان سرفصلی از برنامه آموزشی مدارس بازرگانی و موضوعی در تحقیقات دانشگاهی ما مطرح نخواهد بود. به سادگی تمام، مباحث مالی از اقتصادهای واقعی قابل تمایز نخواهد بود.    

 

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:٢٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

بازارها چگونه کار می کنند؟

 

جان مک میلان ترجمه و تنظیم: مهدی نصرتی

روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )

 

دانش فراوان مک میلان درباره تئوری اقتصادی و همچنین طرز کار اقتصادهای در حال گذار، به خوبی در این بررسی متعادل و ماهرانه نمایان شده است. این تجزیه و تحلیل مملو از حکایات و مثال هایی است که هر یک، جنبه های عمیق و اساسی استفاده و سوءاستفاده از بازار را نشان می دهد.

 

● کنث ارو برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۷۲

 

اقتصاد بازار همانند هوایی که تنفس می کنیم در همه جا حاضر است. ما هر روز از طرق بیشماری با بازارها مواجه می شویم: در خرید و فروش، کارکردن و در سرمایه گذاری هایمان. با نگاه به این موضوع از زاویه ای جدید می توانیم درک بهتری از آن داشته باشیم.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:٢۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

بازارگرایی؛ قلب بازاریابی

 

نویسنده: رضا نوری نیا

منبع : آفتاب

 

همان طور که می دانیم موفقیت شرکتها و مؤسسات امروزی در گرو شناخت هر چه بیشتر از مشتریان و رقبا و سایر عوامل تأثیرگذار بر بازار است.   

همان طور که می دانیم موفقیت شرکتها و مؤسسات امروزی در گرو شناخت هر چه بیشتر از مشتریان و رقبا و سایر عوامل تأثیرگذار بر بازار است. نیازها و خواست های مشتریان همواره درحال تغییر هستندو تنها در صورت شناخت این تغییرات است که شرکت می تواند موفق شود. از طرفی رقبا نیز به دنبال جذب مشتریان بیشتر برای خود هستند و در این راه از هیچ کوششی چشم پوشی نخواهند کرد. همچنین تغییر شرایط بازار و قوانین حاکم بر آن مانند تغییرات تکنولوژیک، قوانین و ... هم می تواند موفقیت مؤسسات را در یک بازار تحت تأثیر خود قرار دهد و شناخت و پیش بینی این عوامل و ارائه راهکار مناسب در برخورد با آنها نقش کلیدی در موفقیت مؤسسه در بازار هدف بازی خواهد کرد.از این رو گرایش به بازار و نیازهای مشتریان اولین ویژگی بازاریابی جدید است.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

بازارشناسی

نویسنده : پرویز درگی

منبع : تبلیغ سیتی

در مطالب قبلی اشاره شد که با توجه به تفاوت بین خواسته ها و تمایلات مشتریان و همچنین ویژگی های فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و ... آنها، دیگر نمی توان تمام ایشان را با یک چشم نگریست و مجبوریم برای هر بازار متناسب با ویژگی ها و خصوصیات خودش عمل کنیم.به عبارتی بازارهای مختلف نسخه های متفاوتی را طلب می کنند. این شرکت ها هستند که می بایست خودشان را با مشتریان هماهنگ کنند و پاسخ باب میل ایشان، آن هم خوب تر و مؤثرتر از رقبا به آنها بدهند.برای توفیق در بازارهای رقابتی ابتدا باید مشتریان را شناخت. بازارشناسی لازمه توفیق در بازار است. بازاریابان و فروشندگان مجرب قبل از هر اقدامی ابتدا برای بازارشناسی هزینه می کنند آنها نیک می دانند که هزینه های شناخت بازار در واقع سرمایه گذاری است و از زیان های فراوان تصمیمات بدون شناخت جلوگیری می کند.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:۱٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

بازار سازی

 

 نویسنده : فاطمه اشکزری کارشناس ارشد پژوهش  

 منبع : مرکز اطلاع رسانی صنایع و معادن ایران

 

بازار دارای مفهوم اساسی در اقتصاد است و فعالیت های اقتصادی از طریق عملکرد بازار شکل می گیرند. منظور از بازار مکان و یا جایگاه خاصی نیست بلکه مفهوم آن شکل گیری عرضه و تقاضاکنندگان بر اساس روابط مشخص است.    

بازار دارای مفهوم اساسی در اقتصاد است و فعالیت های اقتصادی از طریق عملکرد بازار شکل می گیرند. منظور از بازار مکان و یا جایگاه خاصی نیست بلکه مفهوم آن شکل گیری عرضه و تقاضاکنندگان بر اساس روابط مشخص است. منظور از مبادله میان روابط بازار آنست که عوامل موجود در آن بر اساس اختیار و مبتنی بر اطلاعاتی چون قیمت و کیفیت به مبادله می پردازند. بر اساس مفاهیم اقتصادی اگر نقض عملکرد بازاری اثبات نشده باشد چنانچه بازار مذکور رقابت کامل باشد کارایی به طور مطلوب حاصل می شود یعنی کالاها با حداقل قیمت مبادله شده، سود اقتصادی در حد معقولی حفظ گردیده و منابع به بهترین وجه اختصاص می یابند. از مشخصات بازار رقابت کامل وجود عرضه و تقاضا کنندگان زیاد، کالاهای همگن (دارای مشخصات یکسان و قابل تمییز از نظر کیفیت و کارایی) و دسترسی اطلاعات به طور مساوی است.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:۱٥ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

 

 نویسنده : دکتر ابوافضل شهرآبادی ندابشیری

پارس تاجران

 

این بازار اولین بازار تشکیل شده به وسیله انسان هاست. در واقع انسان ها در گذشته و حال یاد گرفته اند که محل متشکلی را برای خرید و فروش کالاهای خود داشته باشند و قوانین و عرف حاکم بر این بازار را رعایت کنند.           

الف) بازار کالا و خدمات:

 

این بازار اولین بازار تشکیل شده به وسیله انسان هاست. در واقع انسان ها در گذشته و حال یاد گرفته اند که محل متشکلی را برای خرید و فروش کالاهای خود داشته باشند و قوانین و عرف حاکم بر این بازار را رعایت کنند. در بازار کالا در قبال کالا و خدمات, واحد پولی مورد پذیرش, به عنوان تسهیل کننده معاملات مورد استفاده قرار می گیرد. در این بازار, ارزش هر کالا یا خدمت با مبلغی پول تعریف و عرضه می شود و معمولا معاملات درون این بازار, تحت مکانسیم های شناخته شده ای صورت می گیرد. در این بازار کالاها و خدمات به گونه و نوع های مختلفی تقسیم بندی می شوند و هر کدام از آن ها تحت حاکمیت قوانین و عرف خاص پذیرفته شده خود مورد معامله قرار می گیرند. در این نوع بازار واحد پولی, به عنوان واسطه معاملات می تواند در بخش های مختلف بازار به راحتی جابه جا شود و هیچ گونه محدودیتی برای آن وجود ندارد. در واقع ما می توانیم نقدینگی خود را به راحتی در بخش های مختلف و تحت قوانین آن به گردش دربیاوریم.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:۱۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

انواع بازار و مشتری های آن

 

نوشته شده توسط فرنود حسنی   

 منبع : شبکه زنان کارآفرین

 

بازار واژه ای است که امروزه در بسیاری مجالس از آن سخن به میان می آید, بدون آن که در نظر گرفته شود که در حقیقت بازار چیست و چه تاثیری در تصمیمات مهم اقتصادی و اجتماعی و غیره می گذارد, برای مثال بسیار شنیده می شود که بازار تلفن همراه رو به رشد است, بازار فلان اتومبیل کساد است و یا بازار بورس ارزش سهام شرکت یا کارخانه ای پایین آمده است, اما واقعیت ین است که حتی عادت به کار بردن این کلمات و جملات نیز نیاز به اطلاعاتی در این خصوص دارد.هر چند واژه بازار نمایانگر مفهوم و معنای خود است, اما عالمان علم اقتصاد، بازار را مکان فیزیکی که خریداران و فروشندگان برای مبادله کالا و خدمات دور هم جمع می شوند, می دانند. به عبارت بهتر به معنای کل خریداران (مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی) و فروشندگان (شرکت ها و کارگاه های تولیدی) کالای خود را مبادله می کنند. بنابراین بازار اتومبیل شامل فروشندگان اتومبیل (خودروسازان) و خریداران (مشتریان و مصرف کنندگان) است.گاه بازار صورتی بالقوه و گاه بالفعل به خود می گیرد که در صورت بالقوه بودن نیز

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تحقیقات بازار
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:۱۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

چه محصولاتی را بازاریابی کنیم؟

 

صدرالله البرزی مأخذ:Management Decision چاپ انگلستان   

منبع :مجله گسترش صنعت

 

مشتریان محصولات را نمی خرند، آنها سود خود را حداکثر می کنند و تا زمانی که این الگوی دگرگون نشدنی حداکثر کردن سود وجود دارد. مدیران بازاریابی موفق سعی می کنند که تفکر انعطاف پذیر و باز داشته باشند، اما یک عامل غیرمتغیر وجود دارد که همه در آن سهیم هستند و آن این است که «مشتریان محصولات را نمی خرند، بلکه در جستجوی دستیابی به منافع می باشند.» همین نکات رمز موفقیت سازمان نوآور است.         

 

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت محصول
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:۱۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

شناخت کالا و خدمات

           

منبع : شبکه رشد

 

کثرت تبلیغات و روشهای علمی آن به حدی پیشرفت کرده است که به مصرف کننده هنگام انتخاب از یک طرف با مشکل تعدد محصول مواجه میشود و از طرف دیگر واقعا نمی دانند که آیا کالای مورد نظر همان است که در تبلیغات بیان میشود یا خیر ؟ نبود تبلیغات باعث میشود که اطلاعات لازم برای انتخاب محصول از طریق دوستان و آشنایان انجام شود که به مراتب معتبرتر از مواردی است که شرکتها در تبلیغات خود بیان می کنند . اما امروزه با توجه به رقابت شدید میان ارائه دهندگان محصول یا خدمات و همچنین تعدد محصولات وخدمات متنوع در جامعه شهری عملا این امکان مفید یعنی مشورت با دیگر مصرف کنندگان را از ما سلب کرده است . لازم است مردم به روش دیگری از کم وکیفیت محصولات از کانالی به غیر از ارائه دهنده مطلع و آگاه شوند .

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت محصول
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

 

نویسنده:  محمد فرهاد

منبع :  http://farhady.blogfa.com/

 

فرض اینکه بازارها و علایم بازار به بهترین وجه همه تصمیمات مربوط به تخصیص منابع را تعیین می کنند، در واقع فرض کردن این موضوع است که همه چیز را در اصل می توان کالا تلقی کرد. کالایی سازی مستلزم حقوق مالکیت بر فرایندها، چیزها و روابط اجتماعی است که بر آنها می توان قیمت گذاشت و به شرط قرارداد قانونی آنها را می توان خرید و فروش کرد. فرض بر این است که بازار همچون راهنمایی مناسب - همچون یک نظام اخلاقی برای تمام کنشهای انسانی عمل می کند. این تعریف از کالایی سازی را دیوید هاروی در کتاب تاریخ مختصر نئولیبرالیسم ارائه کرده و مطلب خود را اینگونه ادامه می دهد: البته در عمل هر جامعه ای حدودی را تعیین می کند که کالایی سازی در آنجا شروع و تمام می شود. این که این مرزها در کجا قرار می گیرند موضوعی قابل بحث و مجادله است.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت محصول
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

کالا بدون خدمت معنی ندارد

 

منبع : صنایع نیوز

 

تصور کنید با خودروی خود از شهری به شهر دیگر می روید که ناگهان صدای نامشخصی از آن توجه شما را به خود جلب می کند: چیزی مثل غژغژ یا تق تق که در اثر کشیده شدن ۲ قسمت به هم یا ضربه زدن یک قسمت آزاد به قسمتی دیگر به وجود می آید.          

 

مرز بین کالاها و خدمات به نحوی مبهم شده و درهم می روند که هرگونه تصور واقعی از جدایی بین این دو مقوله همچون یک تله، انسان را اسیر و گرفتار می سازد.

 

۱) تصور کنید با خودروی خود از شهری به شهر دیگر می روید که ناگهان صدای نامشخصی از آن توجه شما را به خود جلب می کند: چیزی مثل غژغژ یا تق تق که در اثر کشیده شدن ۲ قسمت به هم یا ضربه زدن یک قسمت آزاد به قسمتی دیگر به وجود می آید.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت محصول

 

بررسی گسترش تجارت الکترونیکی در بخش توزیع

 

 منبع : خبرگزاری اقتصادی ایران ( www.econews.ir )

 

 

تجارت الکترونیکی بین شرکت های تجاری و مصرف کنندگان از زمینه های فعالیت اقتصادی به سرعت در حال رشد بوده و بین بنگاه های تجاری، مثل انتقال وجوه و مبادله داده های الکترونیکی بین بانک ها از انواع جا افتاده معاملات الکترونیکی است و یا بین شرکت ها و مصرف کنندگان، مثل خرید اینترنتی و عملیات بانکی اینترنتی از پیشرفت های جدید محسوب می شوند.

 

تاکنون درباره تأثیر تجارت الکترونیکی بر بخش توزیع پژوهش های زیادی انجام نشده است؛ به طور کلی موانع ورود به تجارت الکترونیک کم بوده و هزینه ها و قیمت ها احتمالاً پایین تر از فروشگاه های معمولی است.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت توزیع
۱۳٩٠/۱/۳ :: ۱٠:٠٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

راه حل خروج از بن بست شبکه توزیع

 

 نویسنده : دکتر مسعود موحدی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی

 منبع : روزنامه ایران

 

 

تولیدکنندگان با هدف کسب سود و مصرف کنندگان در پی کسب مطلوبیت و رضایتمندی هستند. پیوند و اتصال این دو گروه در تهیه و ارائه کالا منجر به تشکیل بازار می شود.     

در فرآیند شکل گیری فعالیت های اقتصادی، دو رکن اساسی تولیدکننده و مصرف کننده با انگیزه های مشخص و متفاوت وارد عرصه فعالیت می شوند. تولیدکنندگان با هدف کسب سود و مصرف کنندگان در پی کسب مطلوبیت و رضایتمندی هستند. پیوند و اتصال این دو گروه در تهیه و ارائه کالا منجر به تشکیل بازار می شود. در جوامع ابتدایی یا کوچک که حجم مبادلات کم و مکان جغرافیایی مبادله محدود است، اطلاع از نیازهای مصرف کنندگان و ارائه کالا یا خدمت به آنها با سرعت و با کمترین هزینه مبادله صورت می گیرد. اما با پیچیده تر شدن روابط اجتماعی، گسترش شهرنشینی و توسعه قلمرو جغرافیایی سکونت و فعالیت اقتصادی، رکن سومی به دو رکن ذکر شده اضافه شده که رکن توزیع است. نظام توزیع کالا و خدمات به عنوان مجموعه فرآیندهای موجود میان تولید تا مصرف، شامل نگهداری، حمل و نقل، بنکداری، پخش، عمده فروشی و خرده فروشی بوده و البته در رأس همه این موارد، مدیریت فرآیندهای زنجیره ای مذکور، به عنوان عنصر انسجام بخشو اصلی مطرح است.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت توزیع

راه طولانی برای استقرار شبکه توزیع مدرن

نویسنده :مهدی نجفی فرد
منبع :روزنامه جوان

اگر فرایند اقتصادی را در سه مرحله اساسی تولید، مصرف و توزیع خلاصه کنیم، عملیات توزیع به عنوان حلقه واسط میان تولید و مصرف، بر هر یک از دو بخش مذکور آثار مثبت و منفی قابل ملاحظه ای خواهد داشت. وظایف سیستم توزیعی مناسب را می توان به شرح ذیل بیان کرد:

۱) از میان بردن فاصله زمانی و مکانی موجود بین عرضه و تقاضا

۲) کاستن فاصله زمانی بین خرید کالا و پرداخت ارزش کالا

۳) کاهش اختلاف قیمت کالا و خدمات در زمان و مکان های متفاوت

۴) ارایه کالا و خدمات با کیفیت مناسب و قیمت های منطقی به مشتریان.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت توزیع

نوسازی شبکه توزیع ، رهیافتی از طرح تحول اقتصادی


منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا ( www4.irna.ir )

در فرایند شکل گیری فعالیت های اقتصادی ، دو رکن اساسی تولید کننده و مصرف کننده با انگیزه های مشخص و متفاوت وارد عرصه فعالیت می شوند .

تولید کنندگان به دنبال هدف کسب سود و مصرف کنندگان در پی کسب مطلوبیت و رضایت مندی هستند و پیوند واتصال این دو گروه در تهیه و ارایه کالا منجر به تشکیل بازار می شوند .



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت توزیع
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت