منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان
۱۳۸٩/٢/۳۱ :: ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

مولف/مترجم: دکتر سیدکامران نوربخش
موضوع: بازاریابی
سال انتشار(میلادی): 2004
منبع: ماهنامه تدبیر-سال پانزدهم-شماره 146

مقدمه: نتیجه مطالعات به عمل آمده از سایت های علمی و نیز شرکتهای موفق که بخشهایی از آن در این مقاله آمده است نشانگر گرایشات جدیدی در عرصه بازاریابی است. نکته حایزاهمیت در این مقاله، رویکرد جدیدی است که بویژه با ورود به عصر تکنولوژی های نوین شرکتهای معتبر در کشورهای پیشرفته و صنعتی در امر بازاریابی موردتوجه قرار دارند. با ارائه پارادایم های جدید بازاریابی، ضرورت دارد شرکتهای کشور ما هم به تدریج با این مفاهیم آشنا گردند. در این زمینه وظیفه اندیشمندان بازاریابی بسیار دشوار است. موضوع اعتماد بین خریدار و فروشنده امروزه به عنوان یک امـــــر واجب مطرح می گردد به طوری که بازاریابی جدید باید مبتنی بر اعتماد باشد لذا (بازاریابی اعتمادی) نامگذاری شد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/٢/۳۱ :: ۱۱:۳٤ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

یکصد شرکت بزرگ جهان به عنوان ضررده‌ ترین غولها و بنگاههای اقتصادی در سال 2008 معرفی شدند.

در رأس این شرکتها، بنگاههای اقتصادی آمریکا قرار گرفته‌اند.



در این فهرست، شرکتهای آمریکایی عناوین اول تا ششم را به خود اختصاص داده و با مجموع 162 میلیارد دلار زیان، زیان‌ده‌ترین غولهای اقتصادی جهان شدند.

در سال 2008 میلادی از مجموع 500 شرکت برتر جهان، 100 شرکت با ضرر و زیان مالی مواجه شدند که بیشترین زیانهای مالی نیز مربوط به شرکتهای آمریکایی بوده است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : ترین ها
۱۳۸٩/٢/۳۱ :: ۱۱:۳٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

سال گذشته برای مدیران عامل شرکتهای مختلف در جهان چندان خوشایند نبود زیرا  رکود اقتصادی باعث کاهش عایدی آن ها گردید اما این وضعیت برای 10 مدیرعامل برتر از لحاظ مدیران حقوق و مزایای دریافتی چیزی از سالهای پر رونق کم نداشت و آن ها کماکان با دریافتی فوق العاده ای مواجه شدند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : ترین ها
۱۳۸٩/٢/۳۱ :: ۱۱:٢٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری
۱- computer software engineer برنامه نویسی کامپیوتر: اداره آمار امریکا اعلام کرده که این شغل تا پایان سال 2014 ( یعنی تا هفت سال آینده) در صدر مشاغل پر درآمد و دایما در حال پیشرفت قرار خواهد داشت.


۲- paralegal ( پارا لیگال) یعنی دستیار حقوقی: صاحبکاران دایما در حال کاهش هزینه های بیزینس هستند و یکی ازینها جایگزینی وکیل بیزینس با مشاوران یا دستیاران حقوقی (با مدرک تحصیلی پایینتر از وکیل ولی با تقریبا همان سرویس و شغل) است. بسیاری از موسسه های آموزشی یا کالجهای فوق دیپلم چنین مدرکی میدهند و یا مثلا اگر فعلا یک لیسانس دانشگاهی دارید میتوانید با گذراندن چند درس تخصصی اضافی ، پارالیگال بشوید.


ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : ترین ها
۱۳۸٩/٢/۳۱ :: ۱۱:۱٤ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

تعطیلات معمولاً، تغییری خوشایند و دلپذیر در زندگی روزمره، اکثر آدمها است. روزهایی که درآن استرس و فشار رفتن به سر کار و مشغله های کاری روزانه وجود ندارد. در این میان، برخی کشورها به لطف تعطیلی‌های زیاد خود این فرصت را در اختیار شهروندان می گذارند.در برخی کشورها، تعطیلات عمومی یا تعطیلاتی جدا از آخر هفته ها، در سالهای متفاوت تغیر می کنند، این تغییرات رابطه مستقیمی با وضعیت آب و هوایی و حتی اقتصادی نیز دارند.

آنچه در ادامه می‌آید فهرستی از نام کشورهایی است که بیشترین تعطیلات سالیانه سال 2008 را به خود اختصاص داده اند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : ترین ها
۱۳۸٩/٢/۳۱ :: ۱۱:۱٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۰۹ معرفی شدند و دانشگاه هاروارد همچنان عنوان بهترین دانشگاه جهان را حفظ کرد. در فهرست اعلام شده، آمریکای شمالی که در سال ۲۰۰۸ از میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان ۴۲ دانشگاه را به خود اختصاص داده بود، در سال ۲۰۰۹ تنها ۳۶ جایگاه از ۱۰۰ دانشگاه برتر را در اختیار دارد. این رتبه بندی بر پایه یک نظرخواهی جهانی از دانشگاهیان و کارفرمایانی که فارغ التحصیلان دانشگاه ها را استخدام می کنند، انجام شده است. در فهرست جدید، ۳۶ دانشگاه اروپایی در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند و تعداد دانشگاه های آسیایی از ۱۴ به ۱۶ افزایش یافته است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : ترین ها
۱۳۸٩/٢/۳۱ :: ۱۱:٠۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

در محیط کسب و کار امروز که به شکلی پیچیده و سریع در حال تغییر است، تعداد شگفت‌آوری مدل‌ و رویکرد مختلف در حمایت از تعالی کسب و کار و بهبود مستمر وجود دارد. مثلا،مدل تعالی کسب و کار، جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج، مدل دمینگ، مدیریت کیفیت جامع (TQM)، مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار (BPR)، سرمایه‌گذاران در مردم(IIP) وISO9000. حتی هنگامی که سازمان‌ها در حال استفاده از تکنیک‌های خود ارزیابی و به‌کارگیری دیگر رویکردهای مثبت مدیریت کیفیت هستند، در حفظ و پیگیری بهبود مستمر در درازمدت، شکست می‌خورند.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

چکیده: بازاریابی تجاری همواره با انتقادهایی روبه رو بوده است. دلیل بیشتر این انتقادها، ورود مسائل غیراخلاقی و غیرعرفی به حوزه فعالیتهای بازاریابی است. در این مقاله انتقادهایی که نسبت به بازاریابی صورت می گیرد، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و خواهیم گفت اصولی که در تعلیمات اسلامی ذکر شده اند، چگونه می توانند در بازاریابی اجتماعی و اخلاقی مدیران ایفای نقش کنند، به ویژه مدیران بازاریابی که از حساسیتهای اخلاقی و معنوی بالایی درحرفه خود برخوردارند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/٢/٢٠ :: ٦:۱۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

این مطلب، برگرفته از کتاب: ده راز رهبران موفق‌ تالیف: دکتر دونا بروکز و دکتر لین بروکز ، ترجمه حسین معارف وند از انتشارات نسل نواندیش است. کتاب مذکور راهکارها، مهارتها و دانشی را که مدیران در همه سطوح برای کسب موفقیت به آن نیاز دارند، در ده سرفصل و سیصد و چهل صفحه ارائه کرده است . نویسنده این مطلب، کوشیده است نکات برجسته‌ای را خلاصه‌وار و کلیدی از کتاب استخراج کند که بخشهایی از آن را در ادامه می خوانید:



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/٢/۸ :: ۱۱:۳۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

ریشه های اندیشه سیستمی در بلندی تاریخ بشری جای دارد. ارسطو، افلاطون، ابن خلدون، مولانا، هگل، ازجمله دانشمندانی هستند که به مفهوم سیستم توجه داشته اند.
در اواخر قرن نوزدهم درپی تحولاتی که در علوم فیزیک، شیمی، زیست شناسی به وجود آمد بشر توانست به کمک این دانشها به قلمرو ناشناخته ای از اسرار جهان پای گذارد که کلیت، نظام و پویایی در جهان مادی و پدیده‌های آن از دستاوردهای این اکتشافات بود. در این زمان به جای تشریح یک کل براساس اجزای تشکیل دهنده آن، نحوه قرارگرفتن اجزا در کل مطالعه می شد. بدین ترتیب زمینه ای برای کل نگری فراهم شد. ولی اندکی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، علوم، حرکت موضوعی خود را به سوی کلیتی جدید در بستر جنبش ظهور علوم میان رشته ای پیش گرفتند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/٢/۸ :: ۱۱:٢٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

جامعه انسانی با پیشرفتهای گسترده‌اش هم‌اکنون در دریایی از علم و دانش غوطه‌ور است، اما امروز این دانش دیگر به تنهایی نمی‌تواند تشنگی درونی انسان‌ را سیراب کند؛ این دانش باید به «معرفت» پیوند بخورد. همان‌گونه که بین علم و فلسفه ارتباط وجود دارد، بین علم، تکنولوژی و فلسفه نیز ارتباط برقرار است، به دلیل اینکه دستاوردهای علم از فلسفه سرچشمه می‌گیرد و سپس تکنولوژی از علم نشات می‌گیرد، به این ترتیب این سه بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. به عنوان نمونه کامپیوتر هر چند پدیده‌ای مدرن و مبتنی بر تکنولوژی جدید است، اما مبنای فلسفی آن به منطق ارسطویی (cigoL lamroF) باز می‌گردد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

چکیده

نقش نشان تجاری و ایجاد آن در دهه های گذشته، به گونه‌ای چشمگیر تغییر کرده است. از سال 1987 که مفهوم ارزش ویژه نشان تجاری(Brand Equity) در حوزه مطالعات مالی مطرح شد، بسیاری از شرکتها برای ایجاد و حفظ ارزش ویژه نشان تجاری خود، و وفاداری به نشان تجاری تلاش‌هایی را آغاز کردند. اگر چه بسیاری از سازمانها نیاز به توسعه و حفظ وفاداری به نشان تجاری را برای تضمین سود آوری بلند مدت دریافته اند، اما ایجاد و حفظ مشتریان وفادار در محیط رقابتی امروزی بسیار مشکل شده است.[12]
با وجود اینکه انتظار می رود بسیاری از کارهای انجام شده در تدوین استراتژی ها و تاکتیک‌های مناسب به منظور مدیریت نشان تجاری و ایجا د وفاداری به نشان تجاری کمک کند، اما موفقیت این برنامه ها با تردید روبه روست و بسیاری از این مدیران، راه های دیگری را برای مدیریت نشان تجاری و ایجاد وفاداری به آن جستجو می کنند.
این مقاله در نظر دارد با ارائه مبانی نظری موجود در حوزه ایجاد نشان تجاری، ابزار جدیدی را برای مدیریت دوباره نشان تجاری فراهم آورد. نتایج ارائه شده دراین مقاله بر رابطه بالقوه بین مالکیت سهام و وفاداری به نشان تجاری تمرکز داشته، چارچوب جدیدی را خارج از حوزه بازار یابی و از راه سهامداران شرکت فراهم می آورد، که طی آن بنگاه ها را قادر به ایجاد وفاداری نسبت به نشان تجاری خود و جلب توجه مشتریان و ایجاد اطمینان نسبت به نشان تجاری‌شان می سازد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/٢/۸ :: ۱۱:٢۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

تجربه‌ای دیگر از (Plateau):
استراتژی‌های سازمانی، نیازمند رویکردی کل نگر برای مدیریت استعدادهاست ، بنابراین رویکردهای سنتی بهترین تجربه‌ها برای یادگیری ، مدیریت عملکرد، مدیریت جانشین پروری و توسعه مسیر شغلی باید دوباره‌ ارزیابی و بازنگری شوند. همان‌گونه که یکپارچگی مدیریت عملکرد و یادگیری در موارد زیادی به عنوان مولفه های جدایی ناپذیر از استراتژی مدیریت استعداد موثر شناخته شده است، مدیریت جانشینی نیز که توسعه کارکنان و برنامه ریزی مسیر شغلی را به هم متصل کرده، نقش استراتژیک ویژه ای در سازمانهای امروزی پیدا کرده است. این سازمانها دریافته اند که جانشین پروری، یک فرآیند پویا و مستمر است، نه یک هدف ایستا . در دنیای پر رقابت امروزی برای دستیابی به استعدادها ، سازمانها باید دیدگاهی فراتر از جایگزینی ساده نیروی کار داشته باشند. استراتژی‌های مدیریت جانشین پروری همان‌گونه که باید کارکنان را برای دستیابی به هدفهای شغلی خود توانمند سازد، باید بر روی توسعه کارکنان نیز برای دستیابی به هدفهای سازمانی، متمرکز باشد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/٢/۸ :: ۱۱:۱٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

پس از حادثه یازدهم سپتامبر، نگرانی زیادی از تاثیر آن حادثه بر رفتار خانواده‌های آمریکایی - که جامعه‌ای ناآشنا با بحرانهای اجتماعی بود – وجود داشت و بیم آن می رفت که ازجمله به این دلیل رکود اقتصادی بر جامعه حاکم شود. از این رو سیاستهای انبساطی، به طراحی و مدیریت آلن گرینسپن رئیس فدرال رزروسیستم در دستور کار قرار گرفت. گفته می شود که در قالب این بسته سیاستی در سالهای 2000 تا 2008، حدود هشت هزار میلیارد دلار وام برای تهیه مسکن دراختیار شهروندان آمریکایی قرار داده شده که سهم عمده ای از آن، وامهای اعتباری خرید مسکن بود. ویژگی این نوع وامها نرخ شناور بهره آنهاست. این سیاست انبساطی، به تشدید تقاضای کل، افزایش دور اقتصاد و ایجاد یک حباب بزرگ مسکن، منجر شد، تا جایی که ترس از بروز شرایط تورمی، به دغدغه‌ای بزرگ انجامید.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/٢/۸ :: ۱۱:٠٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

پس از بحران مالی جهانگیر، ادبیات گسترده ای درباره این رخداد از منظرهای مختلف تولید و منتشر شد. عمده این ادبیات حول محور کارایی و کارآمدی مدل های مدیریت ریسک در موسسه‌های پولی و مالی دور می زند. بخشی نیز نیم نگاهی محافظه کارانه به کارآمدی نظام کنونی بازار دارد، برخی مقاله‌ها نیز نگران از مداخله دولتها از طریق مالکیت بنگاههای اقتصادی ورشکسته و یا در حال ورشکستگی هستند و با نگرانی در انتظار شکل گیری سرمایه‌داری دولتی نشسته اند؛ بویژه در کشورهای صنعتی که داعیه بازار آزاد را دارند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/٢/۳ :: ٧:٥٦ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

بازاریابی ویروسی به مردم این امکان را می دهد تا از محصولات و سرویس های شما بصورت رایگان استفاده کنن. این امکان در جهت چندبرابر کردن و سرعت بخشیدن به فروش شما در اینترنت بسیار موثر خواهد بود. ایده پنهان در بازاریابی ویروسی این است که شما تبلیغ خود را به همراه جایزه ای در اختیار دیگران برای استفاده یا هدیه آن به دیگران ، قرار می دهید.
ده روش موثر برای بازاریابی ویروسی عبارتند از :



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/٢/۳ :: ٧:٤٦ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

اولین سال راه اندازی تجارت مسلما پر فراز و نشیب خواهد بود. هر اندازه که با دقت و دانش پیش بروید، باز هم مرتکب اشتباهاتی خواهید شد. اما اگر ذهن خود را آماده کنید و به تجربیات دیگران توجه کنید، می توانید از وقوع بسیاری از این اشتباهات پیشگیری کنید.
در این فرصت به 7 اشتباه بزرگ تازه کاران و راه حلهائی برای گریز از آنها اشاره می کنیم.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت