منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان
۱۳٩٠/۱/۱ :: ۱٢:٠۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

نگاهی به وضعیت اقتصاد در سال ۲۰۱۰

 

نویسنده : محمود طهماسبی کهیانی         

منبع : روزنامه مردم سالاری ( www.mardomsalari.com )

 

 

سال ۲۰۱۰ را در یک کلام می توان سالی تلخ برای اروپا و سالی امیدوارکننده برای اقتصاد آسیا و آمریکا دانست. دنیا سال ۲۰۱۰ را در حالی شروع کرد که هنوز از بحران جهانی، تاول هایی را بر بدن خود حفظ کرده و آثار آن هنوز بر پیکره ماشین اقتصاد جهانی مانده بود. پیش بینی ها برای سال ۲۰۱۰ چندان امیدوارکننده نبود، هر چند امید واری هایی از سوی برخی اقتصاددانان برای بهتر شدن شرایط به گوش می رسید، اما مردم کشورها آن را بیشتر به یک بلوف تعبیر می کردند تا یک تحلیل با پایه و اساس. بیشتر اقتصادانان از ادامه بحران برای سال جدید خبر می دادند و امیدی برای بهبود شرایط اقتصادی تصور نمی کردند. وزن ارزشی این سخنان با توجه به تجربه دو سال گذشته بیشتر به چشم می خورد و این نظرات به عنوان نظرات منطقی تر مورد قبول قرار می گرفت. اما پایان سال ۲۰۱۰ چیز دیگری را نشان می داد.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی

 

نگاهی به رکود اقتصادی آمریکا و پیامدهای آن

 

نویسنده : گالیا توانگر      

منبع : روزنامه کیهان ( www.kayhannews.ir )

 

کیسه خالی اقتصاد بر شانه های بابانوئل آمریکایی!   

 

«کندلی» مدیرعامل شرکت «انرون» در رویاهایش خود را رئیس بزرگترین شرکت انرژی دنیا می دید. در این شرکت دست کم سی هزار نفر کارمند و کارگر اشتغال داشتند. نرخ فروش این شرکت سالانه صدویک میلیارد دلار اعلام شد. کندلی در انتخابات از جرج بوش پدر حمایت کرد و بعد از پیروزی وی مزد خود را با انعقاد قراردادهای کلان انرژی (نفت و گاز و...) بازپس گرفت. این اتفاقات درست زمانی رخ دادکه رئیس کل بانک مرکزی آمریکا به عنوان برترین مدیر اقتصادی این کشور مدالی به گردن کندلی می اندازد.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳۸٩/۱٢/٢۸ :: ۱۱:٥٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

چشم انداز ناامیدکننده اروپای ۲۰۱۱

 

مترجم: هارون خوبان

منبع: تایم         

روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )

 

حالا که بحران یورو بی پایان به نظر می رسد، برای رهبران اروپایی باید روشن شده باشد که رویکرد جزئی نگرشان به مساله بدهی های اقتصادهای ضعیف منطقه یورو با شکست روبه رو شده است.

 

برنامه نجات یونان و ایرلند مانع از تداوم بحران و سرایت آن به دیگر کشورها نشده است. موسسه اعتباری مودی تهدید کرده که رتبه اعتباری اسپانیا را پایین خواهد آورد و با وجود کمک های صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا تهدید خودش را درباره ایرلند عملی کرد. استاندارد اند پورز هم بلژیک را تهدید به کاهش امتیاز اعتباری کرده است. در جریان حراج اوراق قرضه هزینه قرض گیری برای دولت پرتغال تقریبا دو برابر شد. تمام اینها هنوز برای سران اروپا به نظر کافی نمی رسد تا سیاست هایشان را تغییر دهند.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳۸٩/۱٢/٢۸ :: ۱۱:٥٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

چالش اقتصاد آمریکا با سیاستمدارانش

 

نویسنده : مایکل هرد

مترجم: عسل پارسی      

روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )

 

می گویند نظامات دیکتاتوری حداقل یک مزیت دارند و آن اینکه در آنها می توان برای تمامی کمی و کاستی های موجود در جامعه به راحتی شخص دیکتاتور را محکوم کرد. در جمهوری های دموکراتیک در مقابل، به نظر این مردم و رای دهندگان هستند که باید در برابر بی کفایتی های رهبران شان پاسخگو باشند.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳۸٩/۱٢/٢۸ :: ۱۱:٥۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

جهانی تر شدن اقتصاد یا بازگشت ملی گرایی؟  

 

نویسنده: مجید روئین پرویزی

روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )

 

بیم و امیدهای نشست سالانه داووس        

چین همین اعلام کرد که رشد اقتصادی ۲۰۱۰ اش حدود ۳/۱۰ درصد بوده است.

 

می توان این را هم به عنوان یک نشانه دیگر (اگر اساسا بیش از این به نشانه ای احتیاج باشد) تفسیر کرد که جهان به دو قطب کاملا مجزا تقسیم شده است. در یک سو کشورهای توسعه یافته - آمریکای شمالی و اروپای غربی و ژاپن - هستند که همگی با رکود دست و پنجه نرم می کنند، بدهی های عظیم دارند و بیکاری دغدغه روز مردم شان شده است. در سوی دیگر، جهان نوشکفته، اقتصادهای نوظهور هستند که به راحتی بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته و راه خود را از کشورهای پیشرفته جدا می کنند. رکود اقتصادی اخیر شاید این جدایی را تشدید کرده یا شاید هم تنها مرئی ترش کرده باشد. به نظر نمی رسد که حتی پس از بازگشت اقتصادی کشورهای توسعه یافته - که دیریازود ناگزیر به نظر می رسد - شاهد تغییر عمده ای در این روند باشیم. اقتصادهای نوظهور به سرعت قدرت می گیرند و در این میان کاری هم از لندن و توکیو و واشنگتن ساخته نیست.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳۸٩/۱٢/٢۸ :: ۱۱:٤۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

بازارهای رقابتی در جهان

 

 منبع : روزنامه تفاهم

 

خدمات پس از فروش در کشور می بایست با هدف احترام به حقوق مشتری خدمتگزاری و مشتری مداری، بهبود شاخص های کیفی خدمات پس از فروش باشد چه اینکه تاثیر متقابل این قبیل خدمات در زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افراد در جامعه را می توان شاهد بود. خدمات پس از فروش در کشور می بایست با هدف احترام به حقوق مشتری خدمتگزاری و مشتری مداری، بهبود شاخص های کیفی خدمات پس از فروش باشد چه اینکه تاثیر متقابل این قبیل خدمات در زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افراد در جامعه را می توان شاهد بود.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳۸٩/۱٢/٢۸ :: ۱۱:٤٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

اقتصاد های انعطاف پذیر اروپا

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )

مترجم: محسن رنجبر

 

منطقه یورو در محاصره است. دو تا از اعضایش، یونان و ایرلند، در بخش مراقبت های ویژه آی ام اف بستری شده اند. بحران تهدید می کند که چند عضو دیگر یورو را نیز در خود فرو خواهد برد. با این همه و با وجود آشوب در بازار اوراق قرضه، بخش واقعی اقتصاد خوب کار می کند. جی دی پی منطقه در سال منتهی به سه ماهه سوم ۲۰۱۰، ۹/۱ درصد رشد کرد. پیمایش های صورت گرفته روی بنگاه ها نشان از آن دارند که نرخ رشد در سه ماهه آخر، بر مبنای دوره زمانی یک ساله، دست کم دو درصد خواهد بود رقمی که بر پایه معیار های آمریکایی اندک است، اما برای قاره ای که رو به کهنسالی دارد، آن قدر ها هم بد نیست.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳۸٩/۱٢/٢٥ :: ۱۱:٤۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

آفریقا؛ قاره ای امید وار تر

 

مترجم: محسن رنجبر

منبع: www.donya-e-eqtesad.com

 

آفریقا اکنون یکی از پر سرعت ترین مناطق در حال رشد دنیاست.

 

مطالب زیادی درباره رشد کشور های موسوم به BRIC (برزیل، روسیه، هند و چین) و دگرگونی در مرکز ثقل قدرت اقتصادی دنیا به سمت شرق در نتیجه عملکرد بهتر آسیا در قیاس با دیگر نقاط دنیا گفته شده؛ اما داستان حیرت آور موفقیت در ده سال گذشته در جایی دیگر نوشته شده است. نتایج یک تحلیل توسط اکونومیست نشان می دهد که در دوره ده ساله منتهی به ۲۰۱۰ همواره حداقل شش اقتصاد از ده اقتصاد دنیا که بیشترین سرعت رشد را داشته اند، جزو کشور های زیر صحرای آفریقا بوده اند. (رجوع کنید به جدول)

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
۱۳۸٩/۱٢/۱٢ :: ۱۱:٥۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

چشم انداز اقتصادی ۲۰۱۱

 

نویسنده : نوریل روبینی

مترجم: امیر آیراملو

منبع: پروجکت سیندیکیت 

روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )

 

چشم انداز اقتصادی سال ۲۰۱۱ شاید تداوم همان روندهایی باشد که اواخر سال ۲۰۱۰ به وجود آمده بودند. به عبارتی بهبود اقتصادی U شکل برای اقتصادهای پیشرفته آن هم به کمک تلاش بنگاه ها و...

 

خانوارها برای متوازن کردن ترازهای مالی شان و بهبود قدرتمندتر V شکل برای اقتصاد بازارهای نوظهور که به لطف شرایط بهتر اقتصاد کلان و بنیان های مالی و سیاستی شان قابل حصول شده است. به این ترتیب می توان انتظار رشد سالانه ۴ درصدی برای اقتصاد جهان داشت که در این میان سهم رشد اقتصادهای پیشرفته نرخ دو درصد در سال و اقتصادهای نوظهور حدود ۶ درصد در سال است.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی

 

نشان های کالا و ضرورت توجه به آن؛الزامات توسعه تجارت جهانی

 

نویسنده : سیدابوالفضل حسینی

منبع : روزنامه کیهان

 

سؤال اینکه آیا تاکنون اثر برند را تحلیل کرده ایم و آیا بطور کلان در توسعه تجارت موردنظر قرار داده ایم. چرا ما از توان بالقوه ارائه محصول به نزدیک ۱.۵ میلیارد مسلمان استفاده نمی کنیم.       

اگر به صورت کلان به موضوع تجارت بین المللی کشورمان توجه کنیم تراز تجاری، شمای تجارت کشور است که اگر صادرات نفت و فرآورده های نفتی را از این تراز حذف نمائیم وضعیت تراز تجاری ایران روشن خواهد شد.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت محصول
۱۳۸٩/۱٢/٥ :: ۱٢:٢٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

ویژگیهای مدیریت ارزش

مترجم: منوچهر متکی

منبع: www.cej.org/vbm/articles-vbm/cwp-vbm.htm

برگرفته از: پایگاه بزرگ کارآفرینان ایرانی

درحالی که جهان وارد هزاره جدید می گردد، همه چیز در معرض تغییر قرار گرفته است. نظرات دیرینه ای که اساس مدیریت موجود را تشکیل می دهند اکنون مورد سوال قرار گرفته اند. درحال حاضر موضوع هایی همچون نحوه مشارکت افراد در امور و شیوه کسب درآمد مورد بررسی قرار می گیرد . به دلیل گسترش روزافزون فناوری، ارتباطات جهانی و شبکه های اطلاعاتی بر تحرک سرمایه و نیروی کار افزوده شده است و نهادهایی چون شرکتهای سهامی ناچارند دوره سازماندهی جدید را تجربه کنند . سهامداران به واسطه بحرانهای اقتصادی نگران سود خود هستند . کارمندان شرکتها مأیوسانه به آینده شغلی خود می نگرند. مدیران که همواره به دنبال سوددهی شرکتها و سازمانها هستند اکنون از سبک تئوری های X به حالت مشارکتی (تئوری Y) و روشهای اختیاری (تئوری Z) تغییر موضع می دهند . مدیریت مبتنی بر ارزش (VALUE-BASED MANAGEMENT = VBM) سعی می کند که پاسخی درخور به وضعیتهای پرتلاطم فعلی دهد و مفاهیم مدیریت را از دیدگاههای خاصی بررسی کنــد. در این نوشتار تلاش می شود که به طور خلاصه مفهوم مدیریت مبتنی بر ارزش مطرح شده و باتوجه به شرایط مدیریتی کشور ما مورد توجه قرار گیرد .

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت ارزش
۱۳۸٩/۱٢/٥ :: ۱٢:٢۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

مهندسی ارزش چیست؟

 

نویسنده :  مهرداد رکنی نژاد

برگرفته از: harkat.ir

مهندسی ارزش، تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیتهای یک طرح، از زمان شکل‌گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری انجام می شود و به عنوان یکی از کارآمدترین و مهم ترین روشهای اقتصادی در عرصه فعالیتهای مهندسی، شناخته شده است. مهندسی ارزش در چهارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینکه به تمام اجزای طرح توجه می کند، هیچ بخشی از کار را قطعی و مسلم نمی داند. هدف مهندسی ارزش، زمان کمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینه ها یا کاستن از کیفیت کار است.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت ارزش
۱۳۸٩/۱٢/٥ :: ۱٢:٢٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

مدیریت بر پایه ارزش‌ها در هزاره سوم

 

● نویسنده : شیمون‌ ال . - دولان / سالوادور - گارسی

● مترجم : عقیل - ملکی فر / وحید - وحیدی مطلق

برگرفته از : باشگاه اندیشه

نظام باورها و ارزش‌هایی که شکل‌دهنده الگوی مدیریت و سازمان‌ها در قرن بیستم بود، اکنون دیگر کفایت لازم را ندارد. سازمان‌ها برای اینکه در بازارهای امروزی بتوانند قابلیت رقابت‌پذیری خود را حفظ کنند، به الگوی مدیریتی جدیدی نیاز دارند؛ چراکه چنین بازارهایی هر روز جهانی‌تر، پیچیده‌تر و تخصصی‌تر می‌شوند و در عین پویایی، جهت‌گیری آن‌ها به سمت کیفیت و خشنود‌سازی بیشتر مشتری است.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت ارزش
۱۳۸٩/۱٢/٥ :: ۱٢:٢۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

مدیریت ارزش

 

نویسنده : مصطفی فراهانی

منبع : تبیغ سیتی

 

شتاب تحولات در عصر ما، به حدی است که نمی توان وقایع و رویدادهای آینده را با معادلات عادی و ساده پیش بینی کرد. تغییرات در دنیا هم چون گذشته خطی نبوده و در نتیجه باید گفت آینده ادامه گذشته نیست .

 

پیچیدگی و رشد فزاینده پدیده ها سبب شده است دیگر نتوانیم با اتکا به تجربه ها و رویکردهای سنتی، موفقیت سازمانهای کسب و کار را در آینده تضمین کنیم.

 

مجموع این شرایط سبب شده است صاحب نظران رویکردهای جدیدی را برای مقابله با چالشهای فوق بیاندیشند. یکی از این رویکردهای نوین، رویکرد مدیریت برمبنای ارزشها (MBV) است .

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت ارزش
۱۳۸٩/۱٢/٥ :: ۱٢:٢۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

مجریان مدیریت دانش در سازمانهای پیشرو

 

نویسنده : منیژه اکبری و مجتبی طهماسبی آشتیانی

منبع :  ماهنامه تدبیر

امروزه تلاش روزافزون سازمانهای پیشرو در دنیای رقابت و کسب و کار این است که یک استراتژی مشخص جهت مدیریت دانش و جذب تجربه های سرمایه انسانی داشته باشند که این خود باعث پدید آمدن مشاغل جدید برای سازمان در این راستا شده است. از این رو این مقاله به طور خلاصه می کوشد ضمن تبیین گامهای استراتژی مدیریت دانش،به معرفی یکی از مشاغل مهم و کلیدی دراین فرایند تحت عنوان کتابداران ویژه بپردازد.این افراد به عنوان واسطه هایی بین افراد سازمان به عنوان منابع دانشی درونی و منابع دانشی و اطلاعاتی خارج از سازمان هستند که ضمن ارضای نیازهای اطلاعاتی و دانشی کارکنان سازمان از بیرون سازمان به مستند سازی و جمع‌آوری دانش موجود، تحت نظارت مدیران دانشی در سازمانهای پیشرو در جهان کسب وکار مشغول به فعالیت هستند .

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت ارزش
۱۳۸٩/۱٢/٥ :: ۱٢:۱٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

ارزش از نگاه مشتری

 

منبع : تبلیغ سیتی

نویسنده : شهناز نایب زاده: دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی

جهانی شدن تجارت و اقتصاد و پویاتر شدن رقابت، نقش مشتریان را در سازمانها تغییر داده است نگاه امروز سازمانها به مشتریان تنها یک مصرف کننده صرف نیست. مشتریان در سازمانهای امروز در تولید کالا و ارائه خدمت، رویه های انجام امور و فرایندها ، توسعه دانش و توان رقابتی، همراه و همگام اعضای سازمان هستند. بنابراین مدیریت مؤثر و کارآمد رابطه با مشتری و خلق و ارائه ارزش به او از مهمترین مباحث مورد علاقه و توجه محققان و مدیران سازمانها محسوب می شود.

در مقاله حاضر تعاریف و مدلهای موجود در زمینه ارزش از دیدگاه مشتری مطرح و نقاط قوت و موارد کاربرد برخی از آنها تشریح شده است.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت ارزش
۱۳۸٩/۱٢/٥ :: ۱٢:۱٤ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

هفت افسانه برای مدیریت تغییر

نویسنده :  مهرداد رکنی نژاد

منبع :  تبلیغ سیتی

مدیریت تغییر وظیفه بسیار دشواری است. در این باره واقعیتی غم انگیز وجود دارد و آن اینکه بیشتر تلاشهای مربوط به اعمال تغییرات بنیادی در ابتدا به شکست می انجامد. علل اصلی این ناکامیها، در این نکته نهفته است که اغلب، میزان واقعی مقاومت سازمانی در برابر تغییر به درستی برآورد نمی شود. طرفداران و عاملان تغییر معتقدند که تغییر را می توان مدیریت کرد و این مفروضات منجر به مداخله های نادرستی می شود. اگر پویاییهای تغییر را نمی توان با اطمینان پیش‌بینی و کنترل کرد، پس طرفداران تغییر باید به منظور اداره فرصتهای تغییر، ابتدا به مدیریت خود بپردازند.

لو گرستنر، سندی ویل و جک ولش دوستداران زیادی در دنیای کسب و کار دارند. این افراد مدیران هوشمندی بودنـــد و در ادبیات مدیریت مطالب زیادی درباره آنها دیده می شود. آی بی ام، در سال ۱۹۹۲ متحمل زیانی حدود ۴٫۵ میلیارد دلار شد. تا اینکه گرستنر جهت گیری شرکت را تغییر داد.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت تغییر
۱۳۸٩/۱٢/٥ :: ۱٢:۱۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

مدیریت تغییر و تحول سازمانی

 

نوشته: جان پی. کوتر (استاد مدیریت دانشکده بازرگانی هاروارد)

ترجمه: سیّد مجتبی مدنی

برگرفته از: دوهفته‌نامه اکسیر مدیریت

 

 

 چرا تلاش برای تحول سازمانها ناکام می‌ماند؟

شرکتها همواره تلاش می‌کنند تا نیرومندتر شوند. این تلاشها به صورتهای مختلفی مثل مدیریت کیفیت جامع، مهندسی مجدد، کوچک کردن سازمان، بازسازی، تحول فرهنگی و غیره ظهور پیدا کرده؛ اما در نهایت هدف اصلی یکسان بوده است. ایجاد تغییرات اساسی برای سازگاری با بازار رقابت در بعضی از این شرکتها موفق بوده و در بعضی دیگر ناکام. درسهایی که می¬توان گرفت بسیار جالب است و احتمالاً در عرصه‌ی رقابت در دهه‌های آینده به کار خواهد آمد. اولین درس این است که فرایند تحول، مراحل گوناگونی دارد و وقتگیر است. نادیده گرفتن برخی از مراحل به قصد تسریع امور، هرگز نتیجه ی رضایت ‌بخشی نمی‌دهد. دومین درس کلی این است که اشتباهات عمده در هر یک از مراحل، آثار مخربی دارد و موجب کُندی حرکت و خنثی شدن دستاوردهایی میشود که به سختی حاصل شده‌ا‌‌ند. در این گفتار ۸ اشتباه در مراحل مختلف تحول سازمان را بر می‌شماریم:

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت تغییر
۱۳۸٩/۱٢/٥ :: ۱٢:۱۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

مبانی مدیریت تغییر

 

● نویسنده : آر . پی . - موهانتی / او . پی . - یاداو

● منبع : فصل نامه - مدیر ساز - ۱۳۸۲ - پاییز

برگرفته از : باشگاه اندیشه

 

 سازمانهای صنعتی و بازرگانی نظامهایی اجتماعی ـ فناوری هستند. خرده ـ نظامهای اجتماعی به خاطر تولیدفناوری، عامل اصلی نیل به رشد محسوب می شوند. بهره برداری ثمربخش و درست از خرده ـ نظامهای سازمانی فناوری در گرو آن نوع از رهبری و تصمیم گیری است که سبب تحکیم رسالت سازمان می شود. مناسبات متقابل بین خرده نظامهای اجتماعی و فناوری ، هم به طور مستقیم بر فرهنگ سازمان اثر می گذارند و هم بخشی مهم از آن به شمار می روند. این فرهنگ به مرور زمان و بر اثر تغییر اصول ارزشی جامعه تغییر می کند. در سالهای اخیر مدیریت کیفیت جامع در تغییر فرهنگ سازمانی نقشی بسزا داشته است .

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت تغییر
۱۳۸٩/۱٢/٥ :: ۱٢:٠۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

علم عصب شناسی و مدیریت تغییر

 

منبع : تبلیغ سیتی

نویسنده :سیدحسین رضوی و شیده سادات هاشمی /سید حسین رضوی

 

در دنیای رقابتی و پر تغییر امروزی، ضرورت تغییرات سریع سازمانی یکی از شرایط اساسی موفقیت است. با این وجود سرعت این تغییرات، به دلیل مقاومت کارکنان سازمان ها در برابر تغییر کافی نیست و بسیاری از سازمان ها در چنین مواقعی دچار مشکلات بسیاری شده اند. یافته های اخیر علم عصب شناسی درباره مغز انسان و عملکردهای آن، چگونگی ایجاد یک تغییر سازمانی موفق را نشان می دهد. در این مقاله سعی داریم بر اساس یافته های اخیر، راهکارهایی در خصوص چگونگی مدیریت موفق تغییرات سازمانی ارایه کنیم.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت تغییر
۱۳۸٩/۱٢/٥ :: ۱٢:٠٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

ده اصل تغییر در مدیریت

 

مقاله حاضر از سایت www.strategy-business.com تهیه و ترجمه شده است

نویسنده : دکتر مینا جمشیدی/ یزدان پوریوسفی

منبع : ماهنامه تدبیر

 

به زمانی برمی گردیم که مدیران اجرایی شرکتهای بزرگ، به دنبال یک هدف ساده برای خود و سازمانهایشان بودند: ثبات. سهامداران نیز خواهان کسب منفعت، کمی بیشتر از میزان پیش بینی شده، بودند. از آنجایی که تعداد زیادی از بازارها تعطیل و یا توسعه نیافته بودند، رهبران فقط می توانستند براساس چارچوبی که اصلاحات ناچیزی را به همراه داشت عمل کنند. قیمتها تحت کنترل بود، مردم دارای امنیت شغلی بودند و درنتیجه روند زندگی خوب و مطلوب بود.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت تغییر
۱۳۸٩/۱٢/٤ :: ۱۱:٥٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

دستیابی به برتری

●منبع : ماه نامه - تدبیر - ۱۳۸۲ - شماره ۱۳۹، آذر
مترجم : سید حبیب الله - شاهرکنی
برگرفته از : باشگاه اندیشه

همانگونه که از مدتها پیش علائم آن مشخص شده است، فرهنگ سازمانی در حال تغییر است. ما در میانه راه یک انقلاب هستیم. ساختار سلسله مراتبی که زمانی بر اندیشه و تفکر نابغه های مدیریت غالب بود، درحال فروپاشی است. این اعتیاد مزمن، درحال تبدیل شدن به احترام به عنصر انسانی است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت تغییر
۱۳۸٩/۱٢/٤ :: ۱۱:٥٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

تفکر ناب و اصول آن در مدیریت

نویسنده : مهرداد رکنی نژاد / تبلیغ سیتی
برگرفته از سایت‌:‌پایگاه جامع مهندسی صنایع ایران

عرصه کنونی کسب و کار ، تصویری جدید از سازمان ارائه می‌کند که با این نگرش جدید ، سازمان مجموعه‌ای از فرایندهایی است که هدف آنها ایجاد ارزش برای مشتریست و مستلزم ایجاد ارزش برای مشتری ، آفرینش ارزش در خود سازمان است . برنامه سازمانی که می خواهد رویکرد فوق را دنبال کند در وهله اول ورود به حوزه سیگماهاست و در مرحله بعد طی مراحل بهبود تا رسیدن به سطح شش‌سیگما(Six Sigma) یعنی ۳٫۴ خطا در یک میلیون فرصت می‌باشد . مفهوم بنیادی تفکر ناب، در ریشه‌کن کردن اتلاف و آفرینش ارزش در سازمان نهفته است. تفکر ناب نگرشی است برای افزایش بهره‌وری و ارزش‌آفرینی مستمر و حداقل کردن هزینه‌ها و اتلافات ؛ به این ترتیب می‌توان دروازه ورود به سرزمین سیگماها را رفع عیوب ، اتلافات و خطاهای مشهود از طریق روشهای سریع ، نظیر مفاهیم و تکنیکهای تفکر ناب(Lean Thinking) دانست ؛ چرا که برای افزایش نرخ سیگما نیاز است افزایش نمایی در کاهش عیوب و اتلافات بوجود آید .



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت تغییر
۱۳۸٩/۱٢/٤ :: ۱۱:٤۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

101نکته مهم مدیریت تغییر

نویسنده : مهرداد رکنی نژاد
منبع : تبلیغ سیتی


امروزه تغییر مهم‌ترین عامل مؤثر در مدیریت کسب و کار موفق محسوب می‌شود. سازمان‌ها (و افراد شاغل در آنها) باید نگرش مثبتی نسبت به مساله تغییر داشته باشند تا از این طریق توان رقابتی خود در بازارهای تهاجمی امروزی را حفظ کنند. عدم توجه به یک روند در حال تغییر ممکن است بسیار پرهزینه باشد. این مقاله به مدیران می‌آموزد که برای بقای خود چگونه همواره یک گام از رقبا جلوتر باشند، روند تغییرات را تعیین کنند، و رهبری یک پروژه تغییر را بر عهده بگیرند.
این مقاله در قالب ۱۰۱ نکته کلیدی طراحی شده و به مدیران توصیه می‌شود علاوه بر مطالعه دقیق به آن عمل کنند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت تغییر
۱۳۸٩/۱٢/۱ :: ۱۱:٥٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

رابطه چین - آمریکا به کجا می رود؟

 

نویسنده : مجید روئین پرویزی        

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )

 

با گسترده تر شدن تقابل دو ابرقدرت اقتصادی

فوکویاما اخیرا در روزنامه فایننشال تایمز مقاله ای نوشته که در آن اشاره می کند سفر اخیر هو جینتائو به واشنگتن در شرایط بسیار خاصی انجام شده است.

 

به اعتقاد او چینی ها تبعات بحران مالی برای غرب و رها شدن نسبتا سریع اقتصاد خودشان از بند دشواری های آن را همچون نمادی از تایید شدن سیاست های ملی شان تعبیر کرده اند و حالا بر این باورند که عصر تازه ای آغاز شده که به تسلط باورهای لیبرالی آمریکا پایان خواهد داد.

 

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات اقتصادی
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت