منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱:٠٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

« جینن بلاسکو » یکی از مشاورین برتر مدیریت، در تحقیقاتی که بین سازمانهای موفق جهان انجام داد رمز موفقیت و بقا آنها را در چند اصل مهم مشاهده کرد از جمله این که:

 1- سازمان‌ها و مدیران موفق برای کار زندگی نمی‌کنند، بلکه آنها برای زندگی کار می‌کنند. آن‌ها به همه امور زندگی اهمیت داده و همه چیز را با هم و با تعادل به پیش می‌برند. امور خانواده، امور شخصی، امور سلامت، امور تفریحی، امور معاشرتی، ورزش و سرانجام کسب و کار. 

2- موفقیت و کامیابی امروز، دشمن و گمراه کننده مدیران و سازمان‌ها است. چیزی که امروز باعث موفقیت سازمان شده، الزاما تضمین کننده موفقیت فردا نخواهد بود. چرا که موفقیت فردا در گرو همگامی با تغییرات و تحولات جهانی می باشد.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٥٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

سیستم 5S، برای اولین بار در کشور ژاپن شکل گرفت. ولی ایده اولیه این سیستم، ژاپنی نمی باشد. ژاپنی ها بعد از جنگ جهانی دوم، برای جبران خسارتهای ناشی از جنگ و آغاز زندگی جدید در مطالعات و بازدیدهای خود در برخی از صنایع آمریکا با پدیده HOUSEKEEPING یا خانه داری صنعتی که شامل نظافت، بهداشت، نظم و ترتیب، رعایت کامل ایمنی و جلوگیری از حوادث بود آشنا شدند. آنها با الگوبرداری از این پدیده، با توجه به فرهنگ حاکم بر کشورشان به ابداع و توسعه سیستم 5S ژاپنی که برای بهسازی و آراستگی محیط کار می باشد در کشور خود پرداختند. هر یک از این کلمات که با S شروع می شوند و به نظام 5S معروفند، بیانگر یکی از ابعاد پنجگانه ساماندهی محیط کار می باشند. 5Sیکی از بهترین روشهای استانداردسازی محیط کاری و پیش نیازی برای هر برنامه بهبود است که هدف اصلی و نهایی آن پیشگیری از اتلاف می باشد. امروزه علاوه بر ژاپن که پیشرو این نظام است، در بسیاری از کشورها این نظام به اجرا درآمده و نتایج بسیار خوبی همچون داشتن محل کاری مرتب و زیبا، روحیه شاد کارمندان، دسترسی آسان به اطلاعات و لوازم بدون صرف وقت بیهوده، جلوگیری از سردرگمی، جلوگیری از خستگی و عصبانیتهای بی مورد در محیط کاری، افزایش سرعت در انجام کارها، ایمن و بهداشتی شدن محیط کار، جلوگیری از ضایعات، جلوگیری از هدر رفتن زمان، تقویت کار تیمی بین کارکنان، ایمنی و سلامتی بیشتر در محیط کار، افزایش کارایی، کیفیت، بهره وری، رضایت بیشتر مشتریان و ... را برای واحدهای مختلف به ارمغان آورده است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٥٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

اصطلاح « هوش هیجانی » برای اولین بار در سال ( 1990 ) توسط « پیتر سالوی » و « جان مایر » براى بیان کیفیت و درک احساسات افراد، همدردى با احساسات دیگران و توانایى اداره مطلوب خلق و خو ارائه شد. درحقیقت هوش هیجانی مشتمل بر شناخت احساسات خویش و دیگران و استفاده از آن براى اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگى است. به عبارتى عاملى است که به هنگام شکست، در شخص ایجاد انگیزه مى کند و به واسطه داشتن مهارتهاى اجتماعى بالا منجر به برقرارى رابطه خوب با مردم مى شود. در سال ( 1995 )، « دانیل گولمن » با انتشار کتاب معروف خود به گونه ای گسترده مفهوم هوش هیجانی را گسترش داد. به طوریکه این مفهوم بسیار مورد توجه قرار گرفت و بحث های بسیاری را برانگیخت. به اعتقاد « گولمن » هوش هیجانی با توانایی درک خود و دیگران (خودشناسی و دیگر شناسی)، ارتباط با مردم و سازگاری فرد با محیط پیرامون خویش پیوند دارد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٥٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

چارلز هندى در اوایل دهه ۱۹۹۰ پیش بینى مى کند که سازمانهاى آینده سازمانهاى شبدرى Shamrock Organizations خواهند بود. این سازمانها پیش از آنکه واجد جنبه هاى فیزیکى باشند بیشتر سازمانى مجازى Virtual Organization خواهند بود. ساختار سازمانهاى شبدرى کاملا متفاوت از سازمانهاى سنتى مى باشد. تعداد لایه هاى مدیریت در سازمانهاى شبدرى کاهش پیدا مى کند، مدیریت به جاى اینکه مظهر و نماد یک طبقه تشریفاتى و بالا در سازمان باشد، بیشتر یک فعالیت حرفه اى خواهد بود و در این عصر (عصر سنت گریزى) حتى شرکتهاى تولیدى، تبدیل به یک سرى موسسات زنجیره اى مى شوند و تعدادى شرکت خدماتى به عنوان واسطه، مصرف کننده را به تأمین کننده مواد اولیه متصل مى نمایند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۳۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Human Capital Index (HCI)
The Human Capital Index (HCI) is a methodology of Watson Wyatt used to calculate the correlation of human capital and shareholder value.

 
Watson Wyatt developed a set of measures quantifying exactly which Human Resources practices and policies have the greatest correlation to shareholder value.
Using those to assign a single Human Capital Index (HCI) "score" to each surveyed company allows them to deliver conclusive results. Where there are superior Human Resources practices, there is higher shareholder value



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت منابع انسانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۳٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Two Factor Theory of Frederick Herzberg
According to the Two Factor Theory of Frederick Herzberg people are influenced by two factors. Satisfaction and psychological growth are a result factor of motivation factors. Dissatisfaction was a result of hygiene factors. Herzberg developed this motivation theory during his investigation of 200 accountants and engineers in the USA.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت منابع انسانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۳۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

این تئوری نظریه‌ای است دو ساحتی در مورد انسان که داگلاس مک گریگورMcGregor (یکی از اندیشمندان مدیریت) با تاثیرپذیری شدید از مطالعات هاثورن[1] و نظریه سلسله مراتب نیازهای مزلو در کتاب معروف خود تحت عنوان بعد انسانی سازمان(The Human Side of Enterprise) آن را ترویج کرد. این نظریه از نظریه‌های محتوایی در مورد انگیزش به شمار می‌آید. «نظریه‌های محتوایی در حیطه رفتار، نظریه‌هایی هستند که چیستی رفتارهای برانگیخته را شرح می‌دهند و به طور عمده با آنچه در درون فرد یا محیطش می‌گذرد و به رفتار فرد نیرو بخشیده سر و کار دارد. به عبارت دیگر این نظریه‌ها به مدیر نسبت به نیازهای کارکنانش بینش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا بداند کارکنان به چه چیزهایی به‌ عنوان پاداش کار یا ارضاء کننده، بها می‌دهند؛ در حالیکه نظریه‌های فراگردی، چگونگی و چرایی برانگیختگی افراد را توصیف می‌کند.[2] در این نظریه دو دسته مفروضات دربارۀ طبیعت انسان و نحوه نظارت و سرپرستی او ارائه شده‌اند.[3]



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت منابع انسانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۳٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Representing the formal structure of a firm in terms of authority, functions and relations. Explanation of Organization Charts.
What is an Organization Chart? Description

Every organization has both a formal and an informal organizational structure. Examples of organizational structures are:

  * Hierarchical structure (typical for the small, entrepreneurial organization)
  * Line-staff structure
  * Functional or Departmental structure (based on function, products/service, customer type, geographic region)
  * Matrix structure (dual reporting lines)



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت منابع انسانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۳٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Quantifying the link between an organization's non-financial performance and its valuation in the markets. Explanation of Value Creation Index of CGE&Y.
What is the Value Creation Index. Description

The Value Creation Index is a tool that was designed to quantify the link between an organization's non-financial performance and its valuation in the markets.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت منابع انسانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٢٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Human motivation comprises three dominant needs: the need for achievement, power and affiliation. Explanation of the Theory of Needs of David McClelland. (1961)
David McClelland Theory of NeedsWhat is the Theory of Needs? Description

The Theory of Needs concept was popularized by American behavioral psychologist David McClelland. Building on earlier work of Henry Murray (1938), McClelland states in 1961 that the motivation of an individual can result from three dominant needs: the Need for Achievement, Power and Affiliation.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت منابع انسانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٢٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Leadership and Management. Explanation of Seven Habits of Stephen Covey. ('89)

The Seven Habits model of management and leadership guru Stephen Covey is a theory that is applicable to our personal life, our social life and our working life. However the Seven Habits framework is highly applicable for leaders and managers. According to Covey, our paradigms affect how we interact with others, which in turn affects how they interact with us. Therefore Covey argues that any effective self-help program must begin with an "inside-out" approach, rather than looking towards our problems as "being out there" (an outside-in approach). We must start with examining our own character, paradigms, and motives.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت منابع انسانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٢٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

The study and management of complex feedback. Explanation of Systems Thinking of Forrester. System Dynamics.
What is Systems Thinking? Definition

Systems Thinking is an approach for studying and managing complex feedback systems, such as one finds in corporations and other social systems. In fact it has been used to describe practically every sort of feedback system.

System Dynamics is more or less the same as Systems Thinking, but emphasizes the usage of computer-simulation tools.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت منابع انسانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٢٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Improving labor productivity by scientifically analyzing and establishing optimal workflow processes. Explanation of Scientific Management of Frederick Winslow Taylor. (1911)
Frederick Winslow Taylor - Father of Scientific ManagementWhat is Scientific Management? Description

The Scientific Management approach was devised by Frederick Winslow Taylor at the end of the 19th century to improve labor productivity by analyzing and establishing workflow processes. Taylor thought that by analyzing work in a scientific manner, the "One Best Way" to perform a task could be found.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت منابع انسانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٢۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Theory of Planned Behavior
The Theory of Planned Behavior (TPB) of Icek Ajzen (1988, 1991) helps to understand how we can change the behavior of people. The TPB is a theory which predicts deliberate behavior, because behavior can be planned.

 
TPB is the successor of the similar Theory of Reasoned Action of Ajzen and Fishbein (1975, 1980). The succession was the result of the discovery that behavior appeared to be not 100% voluntary and under control. This resulted in the addition of perceived behavioral control. With this addition the theory was called the Theory of Planned Behavior.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٢٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Levers of Control
Robert Simons In his book "Levers of Control: How Managers Use Innovative Control Systems to Drive Strategic Renewal" (1995), introduced the Levers of Control framework, giving managers in large companies a framework to manage the tension between (value) creation and control (managing and measuring value).

What are the Levers of Control? Definition
Levers of Control are defined as any:
* Formal information-based routine or procedure
* that is used by management
* to maintain or alter patterns in organizational behavior.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٢٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Influence, Interpersonal Facilitation, Relational Creativity and Team Leadership. Explanation of Dimensions of Relational Work of Butler and Waldroop. ('04)

The 4 Dimensions of Relational Work of Timothy Butler and James Waldroop is presented in the HBR of June 2004. According to Butler and Waldroop, interpersonal common sense is critical in almost any area of business.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٢٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Experiential learning and complex problem solving in teams. Explanation of Action Learning of Revans. ('69)
What is Action Learning? Description

Some variations of definitions for Action Learning are:

  * A process for bringing together a group of people with varied levels of skills and experience to analyze an actual work problem and develop an action plan. The ad-hoc group continues to meet as actions are implemented, learning from the implementation and making mid-course corrections. Action Learning is a form of learning by doing.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۱۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Distinguishing four generic types of corporate culture. Explanation of Culture Types of Deal and Kennedy. (1982)
What are Culture Types? Description

Terrence Deal and Allan Kennedy were among the first to write about corporate culture. In their 1982 book Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life, they define organizational culture as the way things get done around here.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۱٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Coping with national cultures, corporate cultures and vocational cultures. Explanation of Cultural Intelligence of Earley and Mosakowski. ('04)

Cultural Intelligence (CQ) is the ability to cope with national, corporate and vocational cultures as described by Christopher Earley and Elaine Mosakowski in HBR of October 2004. CQ is the ability to understand unfamiliar contexts, and then to adjust. They describe three sources of Cultural Intelligence.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۱٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Structuring a group communication process to deal with a complex problem. Explanation of the Delphi Method of T.J. Gordon, Olaf Helmer, Norman Dalkey. ('50s)

Contributed by: Mark Mattingley-Scott
What is the Delphi Method? Description



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۱٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

The Framework of the European Foundation for Quality Management. Explanation EFQM.

Total Quality Management (TQM) is the idea that quality control should not be left to a quality controller standing at the end of a production line. (Checking the final output). It is (or should be) something that permeates an organization from the moment its raw materials arrive, until the moment its finished products leave the premises.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۱٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Non-cognitive aspects of intelligence. Explanation of Emotional Intelligence. Robert Thorndike ['37], David Wechsler ['40], Howard Gardner ['83], Salovey & Mayer ['90], Daniel Goleman. ['95]
Emotional Intelligence history

When psychologists began to write and think about intelligence, they initially focused on cognitive aspects, such as memory and problem-solving. However, some researchers recognized the importance of non-cognitive aspects early on:



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۱۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Human needs that influence worker's behavior. Explanation of ERG Theory of Alderfer. ('69)

The ERG Theory of Clayton P. Alderfer is a model that appeared in 1969 in a Psychological Review article entitled "An Empirical Test of a New Theory of Human Need". In a reaction to the famous Hierarchy of Needs by Maslow, Alderfer distinguishes three categories of human needs that influence worker's behavior; existence, relatedness and growth.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۱۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Determining wholes, the behavior of which is not determined by that of their individual elements, but where the part-processes are themselves determined by the intrinsic nature of the whole. Explanation of Gestalt Theory.

Gestalt Theory (GT) is a broad interdisciplinary general theory which provides a framework for a wide variety of psychological phenomena, processes, and applications.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:۱۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Five layers of human needs. Explanation of Hierarchy of Needs of Maslow. ('54)
Abraham Maslow biography

Abraham Maslow Hierarchy of NeedsAbraham Maslow is born April 1, 1908 in Brooklyn, New York. He is the first of seven children born to his parents, who themselves are poorly educated Jewish immigrants from Russia. His parents hope for the best for their children in the new world and push him hard for academic success. Not surprisingly, he becomes very lonely as a boy, and finds his refuge in books.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت رفتار سازمانی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٠٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Business Process Reengineering
The Business Process Reengineering method (BPR) is described by Hammer and Champy as 'the fundamental reconsideration and the radical redesign of organizational processes, in order to achieve drastic improvement of current performance in cost, services and speed'.

 
Rather than organizing a firm into functional specialties (like production, accounting, marketing, etc.) and to look at the tasks that each function performs, Hammer and Champy recommend that we should look at complete processes. From materials acquisition, towards production, towards marketing and distribution. One should rebuild the firm into a series of processes.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٠٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is Relationship Marketing? Description
Relationship Marketing is an approach which emphasizes the continuing relationships that should exist between the organization and its customers. It emphasizes the importance of customer service and quality and of developing a series of transactions with consumers. The terminology was first described by Theodore Levitt in 1983.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٠٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Addressing commercial messages to individual consumers. Explanation of Direct Marketing (1498).
What is Direct Marketing? Description

Direct Marketing involves a "direct response" from a consumer. It is a technique that is used to address commercial messages towards individual consumers. A synonym which is sometimes used is "One-to-one Marketing". It differs from regular advertising in that it does not place its messages on mass media such as newspapers or TV. Instead, the marketing message of the service or commodity is addressed directly to the consumer. This sales and promotion technique uses promotional materials such as leaflets, brochures, letters, catalogs, or print ads that are delivered individually to potential customers via so called "addressable media":



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٠٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Portfolio Management that is based on the Industry Life Cycle. Explanation of the ADL Matrix.

The ADL Matrix from Arthur D. Little is a portfolio management method.

The ADL portfolio management approach uses an industry assessment and a business strength assessment as its dimensions. The industry measurement is an identification of the life cycle of the industry. The business strength measure is a categorization of the corporation's SBU's into one of five (six) competitive positions: dominant, strong, favorable, tenable, weak (and non-viable). This yields a matrix of 5 competitive positions by 4 life cycle stages. Positioning in the matrix identifies a general strategy.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار

Measuring Brand Value. Explanation of Brand Asset Valuator of Young & Rubicam.

Young & Rubicam Brand Asset Valuator The Brand Asset Valuator of advertising agency Young & Rubicam measures brand value by applying four broad factors.

four factors for determining brand value



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٠۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Describe and measure the "personality" of a brand. Explanation of Brand Personality Dimensions

The Brand Personality Dimensions of Jennifer Aaker (Journal of Marketing Research, 8/97, pp. 347-356) is a framework to describe and measure the 'personality" of a brand in five core dimensions, each divided into a set of facets.

It is a model to describe the profile of a brand by using an analogy with a human being.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٠٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Inside-out strategy. Explanation of Core Competence of Hamel and Prahalad.

The Core Competence model of Hamel and Prahalad is a corporate strategy model that starts the strategy process by thinking about the core strengths of an organization.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٠٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Investigating five sorts (dimensions) of differences / value perspectives between national cultures. Explanation of Cultural Dimensions of Geert Hofstede. ('80)

According to Geert Hofstede, there is no such thing as a universal management method or management theory, valid across the whole world. Even the word 'management' has different origins and meanings in countries throughout the world. Management is not a phenomenon that can be isolated from other processes taking place in society. It interacts with what happens in the family, at school, in politics, and government. It is obviously also related to religion and to beliefs about science.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٢:٠٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Realizing a customer intimacy strategy, fostering customer-satisfying behaviors and implementing customer-centric processes. Explanation of Customer Relationship Management.
What is Customer Relationship Management? Description

Customer Relationship Management can be defined in a number of ways. Some people stress the significance of information technology in CRM, some argue it means a customer-centric organization, some believe CRM is a functional (marketing) strategy, others emphasize that CRM is primarily a business strategy. We agree with Peelen (Customer Relationship Management, 2006) that the definition by Gartner Group (2004) is attractive: CRM is an IT-enabled business strategy, the outcomes of which optimize profitability, revenue and customer satisfaction by organizing around customer segments, fostering customer-satisfying behaviors and implementing customer-centric processes.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٥٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Measuring client happiness. Explanation of Customer Satisfaction Model of Kano. ('84)

What is the customer satisfaction model? Description

The customer satisfaction model from N. Kano is a quality management and marketing technique that can be used for measuring client happiness.

Kano's model of customer satisfaction distinguishes six categories of quality attributes, from which the first three actually influence customer satisfaction:



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٥۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Consensus-seeking tendency in groups. Explanation of Groupthink of Irving Janis. ('72)

Irving Janis developed a study on group decision-making, called Groupthink Theory. It is based on human social behavior, in which maintaining group cohesiveness and solidarity is regarded more important than considering the facts in a realistic manner. Janis gave the following definition of Groupthink:



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٥٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Outside-in Business Strategy. Explanation of Five Competitive Forces of Michael Porter.
What is the Five Forces model of Porter? Description

The Five Forces model of Porter is an Outside-in business unit strategy tool that is used to make an analysis of the attractiveness (value) of an industry structure. The Competitive Forces analysis is made by the identification of 5 fundamental competitive forces:



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : بازاریابی و مدیریت بازار
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٤٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Giving the right response in case of a significant business disruption. Explanation of Crisis Management.

Obviously, any corporation hopes not to face "situations causing a significant business disruption which stimulates extensive media coverage" (crisis). The public scrutiny that is a result from this media coverage often affects the normal operations of the company and can have a (negative) financial, political, legal and governmental impact. Substantial value destruction is to be feared of, especially when the crisis is not handled well in the perception of the media / public opinion. Crisis management deals with giving the right crisis response (precautionary, structural and ad-hoc)



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:۳٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What comes first in every organization? Keep the Core Group happy. Explanation of Core Group Theory of Art Kleiner.
The actual objective of the modern corporation

Kleiner makes the bold statement that what comes first in every organization is: keeping the Core Group satisfied (normally most of the top managers). And yet, according to Kleiner, Core Groups are not inherently bad or dysfunctional. They are rather necessary and even the best hope we have for ennobling humanity, since organizations are natural amplifiers of human capability. An organization's Core Group is also the source of its energy, drive and direction. Or more accurately, any organization goes wherever its people perceive that the Core Group needs and wants to let it go. Non-members depend upon the Core Group for direction. The Core Group and its members depend upon the non-members for their legitimacy.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٢٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

پیشگفتار 
قرآن کریم، کتابی که از سوی پروردگار عالم و خالق و پرورش دهنده تمام موجودات از جمله انسان، نازل گردیده، بیان کننده نیازهای زندگی بشری برای رشد و تعالی و تکامل است، چنان که در آیات گهربار آن کتاب فرمود: "تبیاناً لکل شیء" 
از طرفی آیات این سلسله هدایت، بر مدیر جامعه اسلامی، پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله، نازل گردیده که خود اقدام به تشکیل حکومت و اداره آن به مدت ده سال نموده و در تمام آنات و لحظات و مشکلات، عنایات و راهنمایی‌های وحیانی راه گشای وی بوده است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٢٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Path-Goal Theory
What is the Path-Goal Theory? Description
This idea of Robert House holds that a leader can affect the performance, satisfaction, and motivation of a group by:
* Offering rewards for achieving performance goals,
* Clarifying paths towards these goals,
* Removing obstacles to performance.
However, whether leadership behavior can do so effectively also depends on situational factors.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٢٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Charismatic Leadership
What is Charismatic Leadership? Description
Charismatic Leadership is defined by Max Weber as "resting on devotion to the exceptional sanctity, heroism or exemplary character of an individual person, and of the normative patterns or order revealed or ordained by him". He defines Charisma as "a certain quality of an individual personality, by virtue of which he is set apart from ordinary men and treated as endowed with supernatural, superhuman, or at least specifically exceptional powers or qualities. These are such as are not accessible to the ordinary person, but are regarded as of divine origin or as exemplary, and on the basis of them the individual concerned is treated as a leader (...). How the quality in question would be ultimately judged from an ethical, aesthetic, or other such point of view is naturally indifferent for the purpose of definition".



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٢٥ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is Kaizen? Definition

The Kaizen method of continuous incremental improvements is an originally Japanese management concept for gradual, continuous (incremental) change (improvement).

Kaizen is actually a way of life philosophy. It assumes that every aspect of our life deserves to be constantly improved. The Kaizen philosophy lies behind many Japanese management concepts such as: Total Quality Control, Quality Control circles, small group activities, labor relations.

Key elements of Kaizen are: quality, effort, involvement of all employees, willingness to change, and communication.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٢٤ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What are the Ten Schools of Thought? Description

The Ten Schools of Thought model from Mintzberg is a framework that can be used to categorize the field of Strategic Management.

  1. The Design School. This school sees strategy formation as a process of conception.
  * Approach: Clear and unique strategies are formulated in a deliberate process. In this process, the internal situation of the organization is matched to the external situation of the environment.
  * Basis: Architecture as a metaphor.
  * In short: Fit! "Establish fit!"
  * Contributions: Order. Reduced ambiguity. Simplicity. Useful in relatively stable environments. It supports strong, visionary leadership



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مدیریت استراتژیک
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٢۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Analyse activities through which firms can create value. Explanation of Value Chain Framework of Michael Porter. ('85)

The Value Chain framework of Michael Porter is a model that helps to analyze specific activities through which firms can create value and competitive advantage.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٢٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is Value Based Management? Definition

Definition 1: Value Based Management (VBM) is the management approach that ensures corporations are managed consistently on value (normally: maximizing shareholder value).

Definition 2: Value Based Management aims to provide consistency of:

  * the corporate mission (business philosophy),
  * the corporate strategy to achieve the corporate mission and purpose,
  * corporate governance (who determines the corporate mission and regulates the activities of the corporation),
  * the corporate culture,
  * corporate communication,
  * organization of the corporation,
  * decision processes and systems,
  * performance management processes and systems, and
  * reward processes and systems,



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٢٢ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is supply chain management?

Supply chain management (SCM) is the combination of art and science that goes into improving the way your company finds the raw components it needs to make a product or service and deliver it to customers. The following are five basic components of SCM.

1. Plan—This is the strategic portion of SCM. Companies need a strategy for managing all the resources that go toward meeting customer demand for their product or service. A big piece of SCM planning is developing a set of metrics to monitor the supply chain so that it is efficient, costs less and delivers high quality and value to customers.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٢٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Analyzing Industry maturity stages. Explanation of Product Life Cycle of Levitt, Fox, Wasson, Hofer, Anderson & Zeithaml, Hill & Jones. ('65)

The Product Life Cycle model can help to analyze maturity stages of products and industries.

 
The term was used for the first time by Theodore Levitt in 1965 in an Harvard Business Review article: "Exploit the Product Life Cycle" (Vol 43, November-December 1965, pp 81-94). Any company is constantly seeking ways to grow future cash flows by maximizing revenue from the sale of products and services. Cash Flow allows a company to maintain its viability, invest in new product development and improve its workforce. All this in an effort to acquire additional market share and become a leader in its respective industry.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:۱٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is Operations Research? Definition

The terminology "Operations Research" is somewhat unfortunate or even funny, since it is not any more concerned with operations, nor does its application involve any research in the traditional sense. Some good Operations Research definitions are:

  * Operations Research is the discipline of applying advanced analytical methods to help make better decisions. By using techniques such as mathematical modeling to analyze complex situations, operations research gives executives the power to make more effective decisions and build more productive systems.
  * O.R. is the professional discipline that deals with the application of information technology for informed decision-making. It aims to provide a rational bases for decision making by seeking to understand and structure complex situations and to use this understanding to predict system behavior and improve system performance. Much of this work is done using analytical and numerical techniques to develop and manipulate mathematical and computer models of organizational systems composed of people, machines, and procedures.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:۱۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is Six Sigma? Description

Six Sigma is a quality management methodology that provides businesses with the tools to improve the capability of their business processes. This increase in performance and decrease in process variation lead to defect reduction and improvement in profits, employee morale and quality of product. It is a quality measure and improvement program that was pioneered by Mikel Harry and Motorola. It focuses on the control of a process until the point of six sigma (standard deviations) from a centerline, or 3.4 defects per million items. It includes identifying factors which are critical for the quality as determined by the customer. It reduces process variation and improvement capabilities, increases stability and designs systems to support the six sigma goal.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:۱٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

The consistent relationship between the cost of production and the cumulative production quantity. Explanation of Experience Curve Effect.

The Experience Curve Effects were first described by BCG consultant Bruce Henderson in 1960. Henderson found that there is a consistent relationship between the cost of production and the cumulative production quantity.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:۱٦ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is the DuPont Model? Description

The DuPont Model is a technique that can be used to analyze the profitability of a company using traditional performance management tools. To enable this, the DuPont model integrates elements of the Income Statement with those of the Balance Sheet.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:۱٥ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Continuous quality improvement. Explanation of Deming Cycle. PDSA.
Short biography of W. Edwards Deming

W. Edwards Deming was an American statistician. He is associated with the rise of Japan as a manufacturing nation, and with the invention of Total Quality Management (TQM). Along with an other American quality guru - J.M. Juran, Deming went to Japan as part of the allied occupation forces after World War II. Deming taught a lot of Quality Improvement methods to the Japanese, including the usage of statistics and the PDSA cycle. In 1960 he was awarded a medal by the Japanese Emperor for his services to that country's industry.Deming Cycle PDSA PDCA



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:۱٤ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is Just-in-Time? Definition

Just-in-time was pioneered by Taiichi Ohno in Japan at the Toyota car assembly plants in the early 1970s. It is a manufacturing organization philosophy. JIT decreases waste by supplying parts only when the assembly process requires them. At the heart of JIT lies the kanban, the Japanese word for card. This kanban card is sent to the warehouse to request a standard quantity of parts as and when they have been used up in the assembly/manufacturing process. JIT requires precision, as the right parts must arrive "just-in-time" at the right position (work station at the assembly line). It is used primarily for high-volume repetitive flow manufacturing processes.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:۱۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Definition Lean Production. Description.

Lean Production is a manufacturing performance improvement approach and philosophy that emphasizes the minimization of the amount of all the resources (including time) used in the various activities of the enterprise. It involves identifying and eliminating non-value-adding activities in design, production, supply chain management, and dealing with the customers.

Lean producers employ teams of multi-skilled workers at all levels of the organization and use highly flexible, increasingly automated machines to produce volumes of products in potentially enormous variety. It contains a set of principles and practices to reduce cost through the relentless removal of Waste and through the simplification of all manufacturing and support processes.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:۱۱ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

The Six Simple Principles of Viral Marketing

I admit it. The term "viral marketing" is offensive. Call yourself a Viral Marketer and people will take two steps back. I would. "Do they have a vaccine for that yet?" you wonder. A sinister thing, the simple virus is fraught with doom, not quite dead yet not fully alive, it exists in that nether genre somewhere between disaster movies and horror flicks.

But you have to admire the virus. He has a way of living in secrecy until he is so numerous that he wins by sheer weight of numbers. He piggybacks on other hosts and uses their resources to increase his tribe. And in the right environment, he grows exponentially. A virus doesn't even have to mate -- he just replicates, again and again with geometrically increasing power, doubling with each iteration:



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:۱٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

14 Principles of Management
What are the 14 Principles of Management? Description
The 14 Management Principles from Henri Fayol (1841-1925) are:
1. Division of Work. Specialization allows the individual to build up experience, and to continuously improve his skills. Thereby he can be more productive.
2. Authority. The right to issue commands, along with which must go the balanced responsibility for its function.
3. Discipline. Employees must obey, but this is two-sided: employees will only obey orders if management play their part by providing good leadership.
4. Unity of Command. Each worker should have only one boss with no other conflicting lines of command.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٠٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Knowledge Management approach
What is the Knowledge Management approach of Collison and Parcell? Description
The Knowledge Management method from Chris Collison and Geoff Parcell is a framework that can be used for learning, capturing, sharing and exploiting knowledge, experience and good practices.

Knowledge Management is an oxymoron – nobody can really manage an asset which resides in the heads of employees, and is shared primarily through conversation.
What you can do, though, is: to manage the environment in which knowledge can be created, discovered, captured, shared, distilled, validated, transferred, adopted, adapted and applied. To create business value.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٠۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is the 7-S Framework? Description
The 7-S Framework of McKinsey is a management model that describes 7 factors to organize a company in an holistic and effective way. Together these factors determine the way in which a corporation operates. Managers should take into account all seven of these factors, to be sure of successful implementation of a strategy. Large or small. They're all interdependent, so if you fail to pay proper attention to one of them, this may effect all others as well. On top of that, the relative importance of each factor may vary over time.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٠٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is Action Learning? Description

Some variations of definitions for Action Learning are:

  * A process for bringing together a group of people with varied levels of skills and experience to analyze an actual work problem and develop an action plan. The ad-hoc group continues to meet as actions are implemented, learning from the implementation and making mid-course corrections. Action Learning is a form of learning by doing.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٠٥ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

The Business Process Reengineering method (BPR) is described by Hammer and Champy as 'the fundamental reconsideration and the radical redesign of organizational processes, in order to achieve drastic improvement of current performance in cost, services and speed'.

Rather than organizing a firm into functional specialties (like production, accounting, marketing, etc.) and to look at the tasks that each function performs, Hammer and Champy recommend that we should look at complete processes. From materials acquisition, towards production, towards marketing and distribution. One should rebuild the firm into a series of processes.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٠٥ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Generating new ideas in a group activity. Explanation of Brainstorming.

Brainstorming ProcessThe Brainstorming (brainstorm) method is a semi-structured creative group activity, used most often in ad-hoc business meetings to come up with new ideas for innovation or improvement. Members of the group are encouraged to put forward ideas about a problem and how it may be solved, in order to generate as many ideas as possible, even if they are not always usable alternatives. The idea behind brainstorming is, that a group of people can achieve a higher (synergy) level of creativity than the sum of the participants separately.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱۱:٠۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is the Catastrophe Theory? Description

Catastrophe Theory (CT) (René Thom) is a mathematical treatment of continuous action producing a discontinuous result. This theory is related to Chaos Theory. Although it was developed quite separately, it is now seen as a part of Chaos Theory



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Explanation of Change Management Iceberg of Wilfried Krüger.

The Change Management Iceberg of Wilfried Krüger is a strong visualization of what is arguably the essence of change in organizations: dealing with barriers.

 The top of the iceberg

According to Krüger many change managers only consider the top of the iceberg: Cost, Quality and Time ("Issue Management").



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٠:٥٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

Preventing common mistakes in change processes. Explanation of Change Phases of John Kotter. 

Often, creating value requires significant change. John Kotter concluded in his book "A force for Change: How Leadership Differs from Management" (1990) that there are eight reasons why many change processes do not succeed:



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٠:٥٥ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is Organizational Memory? Description

The Organizational Memory method from Walsh and Ungson is a technique that can be used for information retention, acquisition, and retrieval in an organization.

Walsh and Ungson suggest that the structure of organizational memory can be classified within six information "storage bins":



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢٦ :: ۱٠:٥۳ ‎ق.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

What is Organizational Learning? Definition

Chris Argyris and Donald Schön (1978) defined organizational learning (OL) as: "the detection and correction of error". Fiol and Lyles later define learning as "the .



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : تئوریهای مدیریت
۱۳۸٩/۱/٢۳ :: ۱:۳٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

مصاحبه با پروفسور ساموئل هانتینگتون، درباره هراس او از رویارویى تمدنها و نقاط ضعف غرب               
اشاره: با نزدیک شدن به پایان هزاره‌‌سوم، نظریات آینده پژوهانه مختلفى‌‌از سوى اندیشمندان ابراز شده است. برخى از این نظریات قرن آینده را قرن‌‌صلح و تفاهم جهانى یا رسیدن به‌‌نقطه مشترکى همچون عقلانیت ودمکراسى لیبرال دانسته‌‌اند. اما، برخى‌‌دیگر «آینده‌‌اى دیگرگونه‌‌» را به‌‌تصویر مى‌‌کشند. در نظر آنان‌‌فرارسیدن آینده به معناى تقابل میان‌‌حوزه‌‌هاى تمدنى و دینى است‌‌«ساموئل هانتیگتون‌‌» اندیشمندى‌‌است‌‌به طور مشخص در کتاب‌‌«برخورد تمدنها» به این موضوع‌‌اشاره مى‌‌کند.   



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ٦:٥٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

مایکل همر (MICHAEL HAMMER) در سال 1948 در آمریکا متولد شد. مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته علوم رایانه از دانشگاهMIT اخذ کرد و در آن دانشگاه به تدریس مشغول شد. او در حال حاضر مدرس عالی در دانشکده اسلوان دانشگاه MIT است. علاوه بر آن او بنیانگذار و مدیر چندین شرکت معتبر در زمینه فناوری پیشرفته و مشاور شرکتهای بزرگ دنیاست.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ٦:٥٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

۱۸۴۴ : متولد شدن در ۲۵ نوامبر در کارلسروهه

۱۸۵۳ : آغاز دوران مدرسه در کارلسروهه

۱۸۶۰ : تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک در کارلسروهه

۱۸۶۴ : استخدام به عنوان کمک مکنیک در کارخانه فنی کارلسروهه



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ٦:٤٦ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

زندگی و فعالیت‌های سرمایه دار معروف ژاپنی، هوندا

قسمت اول:

چیرو هوندا در سال 1906 در روستایی کوچک، در ژاپن به دنیا آمد.

نام او «سوئیچر هوندا» است. او بانی شرکت هوندا و سازنده اتومبیل ها و موتور سیکلت هایی به همین نام می باشد.

هوندا مطالعه خود را به مجله ای بنام دنیای چرخها محدود کرد. روزی هنگام ورق زدن آن مجله چشمش به یک آگهی استخدام افتاد. شرکت آرتی شوکاتی توکیو، به یک شاگرد تعمیر کار نیاز داشت. او از آن شرکت تقاضای کار کرد، که

موافقت شد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ٦:٤٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

در صنعت برق کشور نام مهندس محمد‌مهدی فنایی در راس شرکت الکتروکویر نامی آشنا برای مدیران صنعت برق کشور است راه او از منزلی در یزد آغاز می‌شود که در زمانی برق نداشته و دیدن جراحت بر اثر آتش یک چراغ گرد‌سوز و بعدها کشیده شدن برق به منزل و محله آنان و رویت مزایا برق بهانه‌یی برای تحصیل و فعالیت در این رشته می‌گردد تا جایی که امروز کارخانه‌یی با حدود 400 پرسنل تحت مدیریت مهندس فنایی اداره می‌گردد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ٦:٤٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

1930 تولد

1934 انتشار کتاب تجزیه و تحلیل اوراق بهادار( بن گراهام و دیوید داد)

1950 حضور در دانشکده بازرگانی کلمبیا

1951 فارغ التحصیلی از دانشگاه کلمبیا و شروع سرمایه‌گذاری‌ها

1965 خرید شرکت برکشاین هاتاوی (یک سرمایه‌گذاری 10000 دلاری که ارزش آن تا سال 1999 به 51 میلیون دلار رسید).



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ٦:٤٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

  زندگی نامه پدر اینترنت ، وینتون سرف Vinton Cerf. ینتون سرف Vinton Cerf پدر اینترنت‌ است. او در شروع اینترنت‌ در یک‌ اظهارنظر شبیه به‌ پیش‌بینی‌ واقع‌ گرایانه‌ گفته بود رشد سرعت‌ استفاده از شبکه جهان سبب خواهد شد تا این تکنولوژی‌ به زودی‌ به‌ مرحله‌ تکامل‌ نهایی‌ رسیده‌ و جای‌ خود را به‌ تکنولوژی‌ جدیدی بدهد



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ٦:۳٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

ویلیام ادوارز دمینگ بزرگترین فرزند ویلیام آلبرت دمینگ در 14 اکتبر 1900 در سیوکس سیتی ایوا(ایالات متحده آمریکا) چشم به جهان گشود. .



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ٦:۳۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

دیوید فیلو و جری یانگ

سایت Yahoo

 این کلمه برای اولین بار در کتاب سفرهای گالیور مورد استفاده قرار گرفته و به معنی شخصی است که دارای ظاهر و رفتاری زننده است . مؤسسین سایت جری یانگ و دیوید فیلو نام سایتشان را Yahoo گذاشتند چون فکر می کردند خودشان هم این طوری هستند

بسیاری از شما تا کنون نام YAHOO را شنیده اید و احتمالا به این سایت مراجعه کرده اید!



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ٢:۱۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

120 قانون در رابطه با چگونگی دستیابی به موفقیت


1-
قانون علت و معلول

هر چیز به دلیلی رخ می دهد . برای هر علتی معلولی هست ، و برای هر معلولی علت یا علت های بخصوصی وجود دارد ، چه از آنها اطلاع داشته باشید چه نداشته باشید . چیزی به اسم اتفاق وجود ندارد



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ۱:٤٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

ادگار شاین در دانشگاه شیکاگو و استنفورد تحصیل کرده و در سال 1949 موفق شد مدرک فوق لیسانس خود در رشته روان شناسی را اخذ کند. او در سال 1952 مدرک دکتری خود را در رشته روانش شناسی اجتماعی از دانشگاه هاروارد گرفت.  وی هنگام انجام خدمت سربازی از سال 1952 تا 1956 مدیر بخش روان شناسی اجتماعی در موسسه تحقیقاتی نظامی والتر بود. او در سال 1956 به دانشکده مدیریت ام آی تی پیوست و و در سال 1964 به درجه استادی مدیریت و روان شناسی سازمانی رسید.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ۱:۳٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

الیوت جکوئیز در 18 ژانویه 1917 متولد شد و در 8 مارس 2003 در سن 86 سالگی از دنیا رفت. وی روانکاوی کانادایی و روانشناس سازمانی بود.

دکتر جکوئیز از دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز فارغ التحصیل شده و از دانشگاه هاروارد نیز مدرک دکتری روابط اجتماعی دریافت کرده است. دلیل اصلی معروف شدن وی، شناسایی مشکل و اختراع واژه بحران نیمه عمر و این  کشف مهم است که توانایی انسان در انجام کارهای پیچیده، هم در طول عمر تکامل می‌یابد و هم قابل پیش بینی است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب :
۱۳۸٩/۱/۱۸ :: ۱:۳٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

جورج التون مایو در 26 دسامبر 1880 به دنیا آمد و در 7 سپتامبر 1949 از دنیا رفت. وی روانشناس، جامعه شناس و تئوریسین سازمانی بود و ملیتش استرالیایی بود.

او از سال 1919 تا 1923 یعنی قبل از انتقال به دانشگاه پنسیلوانیا، در دانشگاه کوئینزلند تدریس می‌کرد، اما بیشتر دوره کاری خود را در دانشکده مدیریت هاروارد گذراند که از سال 1926 تا 1947 بود.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت