منطقه طلایی مدیریت
Golden situation management=People + Organization + environment
درباره وبلاگ
عظیم جعفری

فوق لیسانس مدیریت مالی حسابرس ارشد مالیات

نويسندگان
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱:٠۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

فیلیپ کرازبی در 18 ژوئن 1928 در ویلینگ ویرجینای غربی به دنیا آمد . او در 1952 کار خود را به عنوان متخصص کیفیت در یک خط مونتاژ کروسلی ، پس از حضور در جنگ دوم جهانی و کره آغاز نمود . وی مسئولیت تلاش برای متقاعد کردن مدیریت را پذیرفت که بسیار سودمندتر است تا از مشکلات جلوگیری بعمل آید بجای آنکه بفکر راه حل آنها باشند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱:٠٦ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 منبع:کتاب معماران عصر دیجیتال ، باشگاه اندیشه

خلاصه: فیلیپ کاتلر (PHILIP KOTLER) در سال 1931 در شیکاگو متولد شد. لیسانس را از دانشگاه دی پل، فوق لیسانس را در رشته اقتصاد از دانشگاه شیکاگو، دکتری را در همان رشته از MIT و فوق دکتری ریاضی را از هاروارد و فوق دکتری علم و فناوری را از دانشگاه شیکاگو اخذ کرد. او از سال 1969 استاد رشته بازاریابی بین المللی دانشگاه نورث وسترن است. این دانشگاه از اولین مراکزی بود که در آن بازاریابی تدریس می شد. نام کاتلر با واژه بازاریابی عجین شده است. او را بی هیچ تردید پدر بازاریابی می خوانند

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت

رابرت کیوساکی متولد هاوایی می باشد او نویسنده و سخنرانی با انگیزه است و در امریکا تحصیل کرده است، در جنگ ویتنام به عنوان عضوی از سربازان دریایی جنگیده است .

او در حال حاضر در امریکا زندگی می کند و نویسنده ای با انگیزه و سخنرانی حاذق در حوضه مالی ،سرمایه گذاری و تجارت می باشد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱:٠٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

سیستم دکتر گنیچی تاگوچی در مهندسی کیفیت ، یکی از بزرگترین دستاوردهای مهندسی قرن بیستم محسوب میشود.

او دارای معروفیت بسیاری در زمینۀ رهبری نهضت کیفیت در صنایع آمریکا میباشد. ریشه های شکل گیری فلسفۀ او به دهۀ 1950 باز می گردد، هنگامی که به عنوان سرباز جهت کمک به اصلاح معایب سیستم تلفن ژاپن بعد از جنگ فعالیت می نمود . پس از توجه به معایب به ارث رسیده از نگرش آزمون و خطا در کشف مسأله ، وی به بسط روش جامع خود در طراحی نمونه ها پرداخت .



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱:٠٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

او شاهد دو جنگ جهانی، مبارزات نظامی متعدد، ظهور و افول اختراعات بیشمار، اولین اکتشاف فضایی انسان و 17 رئیس جمهور آمریکا بوده است. وی مخالفت با یهودیان، فقر، مهاجرت، از دست دادن مادر در کودکی و آشفتگی بزرگ جنگ جهانی دوم را پشت سر گذاشته است. 100 سال زندگی در چنین تغییرات و اتفاقات عمیقی به حد کافی قابل توجه است ولی جوزف جوران بسیار بیشتر از یک نظاره گر معمولی بوده است. او در رشد صنعت، جامعه و شاید مهمتر از همه کیفیت دخالت زیادی داشته و به طور گسترده ای در این زمینه مشارکت نموده است



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱:٠٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

مصاحبه با موفقترین چهره اقتصادی در ایران
 حق الناس را دست نزن . مصمم باش . عاشق تصمیمت باش . آن وقت است که محال پا به فرار می گذارد..



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱:٠۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 

جنریچ آلتشولر (آلتوف)

اولین نوآوری در سن چهارده سالگی

سالهای 1946 تا 1948:

بررسی 200 هزار سند ثبت اختراع.

انتخاب 40 هزار سند ثبت اختراع که بهترین راه حل ها را ارائه داده بودند.

درک این که تکامل یک سیستم تصادفی نیست و با قوانینی مشخص کنترل می شود.

درک این که خلاقیت و نوآوری قابل تدریس اند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱:٠٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

مدیر قدرتمند جنرال الکتریک را معرفی می کنیم

جک ولش Jack Welch روش نوینی در نحوه اداره شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ ابداع کرد که امروزه بسیاری از مدیران بزرگ فارغ‌ از اصول فرسوده و سنتی پیشین، به راحتی کنترل امور مرزهای تجاری خود را در دست گرفته و با سرعتی باورنکردنی به سوی پیشرفت و توسعه پیش می‌روند. تکنیک‌های افسانه‌ای مدیریت «Welch» به گونه‌ای است که هر مدیری را در هر قلمرویی به اوج می‌رساند. او خود نمونه بارز و موفق تکنیک‌های «Welch» است که در سن 44 سالگی کنترل تمامی امور کمپانی بزرگ و نامداری چون جنرال الکتریک آمریکا را در اختیار گرفت و عنوان جوان‌ترین مدیر یکی از بزرگترین شرکت‌های ایالات متحده را از آن خود نمود.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

امروزه از «George Eastman» موسس کمپانی بزرگ «Eastman Kodak» به عنوان پدر صنعت عکاسی مدرن و نوین یاد می‌شود. او در سال ۱۸۵۴ در یکی از روستاهای «نیویورک» دیده به جهان گشود. پدرش «George Washington Eastman» در همان سال دانشکده اقتصاد «Eastman» را در «Rochester» بنا کرد و چند سال بعد خانواده را برای زندگی در آن شهر به «Rochester» برد. در سال ۱۸۶۲ درست زمانی که دانشکده در حال شکل‌گیری و رشد خود به سر می‌برد، به ناگاه پدر خانواده از دنیا رفت و اندک سرمایه‌ای را برای آنها به ارث گذاشت.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱٢:٥۱ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 زندگی نامه پیر امیدیار Pierre Omidyar ثروتمندترین ایرانیالاصل و صاحب بزرگترین حراجی آنلاین جهان

پیر امیدیار Pierre Omidyar ثروتمندترین ایرانی اصل و صاحب بزرگترین حراجی آنلاین جهان یعنی .ebay. com است پیر امیدیار در ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در پاریس بدنیا آمد. ۶ ساله بود که با خانواده اش به مریلند آمریکا رفت و در ۱۴ سالگی با نوشتن دومین برنامه رایانه‌ای برای کتابخانه مدرسه پا به دنیای بیتها گذاشت. پیر امیدیار رئیس و موسس سایت ای‌بی (e-bay) اولین و معروفترین وب‌گاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸ ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود به هم زده بود. حالا بعد از گذشت ۸ سال شرکت بزرگی شده است با بیش از ۶۰۰۰ کارمند ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۵. اکنون(تا سال ۲۰۰۳) او دومین ثروتمند زیر چهل سال و بیست و نهمین ثروتمند دنیا با ثروتی بالغ بر ۷ میلیارد دلار است وی را ثروتمندترین ایرانی اصل در جهان عنوان داده اند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

پیتر سنگه (P.SENGE) در سال ۱۹۴۷ در آمریکا به دنیا آمد. مدرک کارشناسی مهندسی را از دانشگـــاه استنفورد، کارشناسی ارشد در مدل سازی سیستم های اجتماعی و دکترای مدیریت را از دانشگاه MIT اخذ کرد. او هم اکنون مدرس ارشد در مدرسه مدیریت SLOAN در دانشگاه MIT است



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱٢:٤٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 امروزه شاهد هستیم که بعضی از جوامع در زمینه های مختلف صنعت و تکنولوژی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند. این جوامع با بهره گیری از عقاید دانشمندان بزرگ کیفیتی همچون دمینگ، جوران، دراکر و... توانسته اند سطح کیفی محصولات خود را شدیداً افزایش دهند. هر کدام از دانشمندان در زمینه به خصوصی تجارب خود را عرضه داشته اند. پیتر اف دراکر که به عنوان پدر علم نوین مدیریت معروف است جایگاه ویژه ای دارد. اروپا و امریکا توانسته اند با بهره گیری از تجارب ایشان رشد قابل ملاحظه ای در زمینه صنعت کسب نمایند. در این مقاله این دانشمند بزرگ علم مدیریت که نام ایشان برای تمام متخصصان علوم کیفیتی آشنا است را معرفی می نماییم. کسی که حتی از جملات قصار ایشان در همه جا استفاده می شود.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱٢:٤٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

ویلیام هنری گیتس سوم مشهور به بیل گیتس (Bill Gates) رئیس و موسس شرکت مایکروسافت.

در حال حاضر مایکروسافت با بیش از چهل هزار کارمند در شصت کشور جهان و با درآمد خالص 25.3 میلیارد دلار در پایان سال مالی 2001 یکی از موفقترین شرکتهای ایالات متحده امریکا و یکی از راهبران صنعت کامپیوتر بوده است



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱٢:٤٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که انسان های فوق العاده پولدار روی زمین، برای خرید لباس، عطر و لوازم آرایشی به کدام مغازه می روند؟ منظورمان افرادی مانند “ملکه انگلیس” یا “سلطان برونئی” ‌یا “پرنس چارلز” و “بیل گیتس” و امثالهم است! به هر حال شاید تعداد پولدارهای روی زمین بسیار کمتر از انسان های عادی و متوسط باشد اما درمقابل ، قدرت خرید و توان پول خرج کردن این افراد را هم نمی توان نادیده گرفت و اگر کسی بتواند نظر این مشتریان رابه سوی خود جلب کند و سفارشات آنها را بگیرد، مسلما ثروت کلانی را به دست خواهد آورد. ثروتی که می تواند فرد را از همه ثروتمندتر سازد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

برایان تریسی در حال حاضر یک سخنران ، مربی ، و مشاور حرفه ای و مدیر شرکت بین المللی برایان تریسی ( Brian Tracy International) است که یک شرکت آموزشی مشاوره ای در سولاتابیچ کالیفرنیاست. در سی سالگی از دانشگاه آلبرا درجه کارشناسی و پس از ادامه تحصیل مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت از دانشگاه کلمبیا پاسفیک دریافت کرد. ازدواج موفقی داشته ودارای 4 فرزند است . وی یکی از معتبرترین مراجع صاحب نظرجهان در زمینه موفقیت و پیشرفت است



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

«اندروگرو» (ANDREW GROVE ) رهبر شرکت اینتل در مجارستان متولد شده است. در سال 1956 تنها با داشتن 20 دلار باتوجه به نابسامانی اوضاع کشورش آنجا را به سمت نیویورک ترک کرد. سه سال بعد با درآمدی که از راه کارگری در رستورانها به دست آورده بود در رشته شیمی فارغ التحصیل شد. با تلاش و پشتکار کم نظیر سه سال بعد، از دانشگاه برکلی دکتری خود را دریافت کرد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱٢:٤٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

    او در پیرانشهر به دنیا آمده و در سن چهارده سالگی،پس از مرگ پدرش به کالیفرنیا رفته است. او مدرک کارشناسی مهندسی برق خود را از دانشگاه ایالتی سن‌خوزه گرفته است.وی همچنین در سال ۱۹۹۱ مدرک کارشناسی‌ارشد خود را در رشتهٔ «مدیریت بازرگانی» (MBA) از دانشگاه استنفورد گرفت.

 

 

 

او دارای سابقه‌ای بیش از ۱۲ سال در زمینه فناوری سطح بالا در شرکت‌های پیشروی اینترنتی مانند نت‌اسکیپ است. او همچنین نائب‌رئیس بخش توسعهٔ کسب و کار و فروش در این شرکت بود و توانست بازده مالی وب‌گاه نت‌اسکیپ را در عرض ۱۸ ماه از ۸۸ میلیون دلار در سال به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در سال برساند.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱٢:۳۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

 الوین تافلر ( آینده نگرترین آینده نگرها )

آلوین تافلر به عنوان یکی از پیشگامان جهانی تغییر و تحول شناخته می‌شود. او با وسواس زیادی همواره از نگارش کلماتی همچون «روند» و «پیش‌بینی» در نوشته‌هایش اجتناب می‌ورزد و بر این نکته اصرار می‌کند که هیچ کس به درستی نمی‌تواند بگوید که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. کار ویژه‌ توفلر ارایه‌ مفهومی از اثرات تغییر است. این امر‌ ریشه در دانایی، فن‌آوری، هنر و توانایی برخورد با نتایجی است که زمانی حاصل می‌شوند که تغییرات پیچیده‌ تکنولوژیکی و اجتماعی بر نگرش‌ها و منافع گسترده تاثیر می‌گذارند.

 



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/٢۱ :: ۱٢:۳٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

نام آنتونی رابینز برای بسیاری از ایرانیان، نامی ناآشناست. اما این شخص در ایالات متحده، کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی دارای شهرت فراوان است. وی که تا چند سال پیش در گمنامی و فقر می زیست، توانست در مدت کوتاهی خود را به ثروت موفقیت و شهرت کم نظیری برساند و منشاء خدمات فرهنگی، آموزشی و درمانی ارزنده ای گردد. انجام فعالیت های روان درمانی سریع و مؤثر، رفع انواع مشکلات فکری و روانی نظیر ترس های واهی و بی دلیل، ارائه سخنرانی های مفید و مؤثر در شهرهای گوناگون، اجرای برنامه های تلویزیونی، تشکیل اردوی تابستانی آموزنده برای دانش آموزان مدارس، تشکیل سمینارهای مرتبط و پر طرفدار بمنظور تقویت روحیه و ایجاد انگیزه تلاش و کوشش های مثبت و سازنده در افراد و بسیاری از فعالیت های خیرخواهانه و مردمی دیگر، گوشه ای از کارهای ثمربخش جوانی است که به تازگی سه دهه از حیات پر بار خود را پشت سر گذاشته است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : معرفی شخصیت
۱۳۸۸/۱٢/۱٩ :: ٤:۳٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

مترجم: حمید توحیدی‌ منبع: 98/2TELCOM- 
‌ ‌خانم‌ ایی- دیسون‌(E-DYSON) دختر فیزیکدان‌ آمریکایی‌ که‌ از او به‌عنوان‌ اولین‌ بانوی‌ امریکایی‌ اینترنت‌ یاد می‌شود، معتقد است‌ که‌ تجارتهای‌ مدرن‌ نیاز به‌ تهیه‌ الگوهایی‌ دارد که‌ انگیزه‌ کارکنان‌ را دوچندان‌ کند. خیلی‌ها براین‌ باورند که‌ خواندن‌ نظرات‌ غیرموسوم‌ وی‌ باید برای‌ مدیران‌ اجباری‌ باشد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸۸/۱٢/۱٩ :: ٤:۳٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

نوشته: جان.س.هاموند، هوارد.ری.فا و رالف.ل.کینی‌ منبع: 1998HARVARD BUSINESS REVIEW SEPTEMBER - OCTOBER مترجم: علیرضا یعسوبی‌ 
یکی‌ از مهمترین‌ و دشوارترین‌ کار هر مدیر تصمیم‌گیری‌ است‌ که‌ گاهی‌ اوقات‌ تصمیم‌های‌ بد می‌توانند صدمات‌ غیرقابل‌ جبرانی‌ به‌ بخش‌ تجارت‌ وارد آورند.

اینکه‌ چرا افراد نمی‌توانند خود را از تصمیم‌های‌ گذشته‌ رها کنند به‌این‌ علت‌ است‌ که‌ تمایل‌ ندارند اشتباه‌ خود را بپذیرند.

مدیران‌ باید تشخیص‌ دهند که‌ در دنیای‌ نامطمئن‌ کنونی‌ گاهی‌ اوقات‌ تصمیم‌های‌ خوب‌ می‌توانند نتایج‌ بد داشته‌ باشد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸۸/۱٢/۱٩ :: ٤:۳٤ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

از: عبدالمحمد مهدوی‌ 
کمبود مواد و منابع‌ مالی‌ باعث‌ وابستگی‌ سازمان‌ به‌ منابع‌ خارجی‌ می‌شود.

وابستگی‌ به‌ منافع‌ مشترک‌ باعث‌ بالارفتن‌ قدرت‌ سازمانهای‌ دیگر می‌گردد.

سازمانها در واکنش‌ به‌ نیازهای‌ خود می‌کوشند تا بین‌ استقلال‌ و داشتن‌ رابطه‌ بین‌ سازمانی‌ نوعی‌ تعادل‌ برقرار کنند.

سازمانها برای‌ ایجاد رابطه‌ سازمانی‌ مطلوب‌ و تامین‌ منابع‌ کمیاب‌ از روشهای‌ گوناگونی‌ استفاده‌ می‌کنند.

سازمانها با بستن‌ قراردادها، مدیریت‌ مشارکتی‌ و به‌ مالکیت‌ درآوردن‌ سازمانهای‌ دیگر از میزان‌ وابستگی‌ خود به‌ محیط‌ می‌کاهند.

شرکتها علاوه‌ بر تامین‌ منابع، ایجاد روابط‌ مطلوب‌ سازمانی‌ تلاش‌ می‌کنند تا محیط‌ را نیز تغییر دهند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸۸/۱٢/۱٩ :: ٤:۳٢ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

از: مهرداد غفاری‌ 
50 میلیون‌ نفر در صنعت‌ خودرو در جهان‌ مشغول‌ به‌ کار هستند و حجم‌ پول‌ در گردش‌ آن‌ 600 میلیارد دلار است.

خودروسازان‌ برای‌ بقا مجبورند خود را با شرایط‌ جدید منطبق‌ سازند و آنهایی‌ از این‌ بحران‌ نجات‌ خواهند یافت‌ که‌ دارای‌ فکر برتر، مدیریت‌ قوی‌تر و قدرت‌ مالی‌ بیشتری‌ باشند.

کاهش‌ مصرف‌ سوخت‌ با استفاده‌ از تکنولوژیهای‌ جدید درحال‌ انجام‌ است.

مازاد تولید نشان‌ می‌دهد که‌ رقابت‌ برای‌ بقا در بین‌ خودروسازان‌ حیاتی‌ است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸۸/۱٢/۱٩ :: ٤:٢۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

از: حسن‌ گیوریان‌ 
طبق‌ آمار سازمان‌ بین‌المللی‌ کار، زنان‌ الجزایر با 8 درصد کمترین‌ و زنان‌ فنلاندی‌ با 47 درصد بیشترین‌ سهم‌ اشتغال‌ را دارند.

جامعه‌پذیری‌ زنان‌ طوری‌ است‌ که‌ آنان‌ را فاقد اعتماد به‌ نفس‌ و تصمیم‌گیری‌ برای‌ رقابت‌ با مردان‌ در فعالیتهای‌ اجتماعی‌ تربیت‌ می‌کند.

یک‌ مانع‌ پیشرفت‌ زنان، فقدان‌ فرصت‌ برای‌ کسب‌ تجربه‌های‌ لازم‌ در محیط‌ کار است.

نگرشهای‌ منفی‌ و قالبی‌ یکی‌ دیگر از موانعی‌ است‌ که‌ زنان‌ را از پیشرفت‌ بازداشته‌ است.

برای‌ بهبود وضع‌ شغلی‌ زنان، استفاده‌ از مشاوران‌ خردمند، بهره‌گیری‌ از مدلهای‌ نقش، ایجاد شبکه‌های‌ ارتباطی‌ و تغییر در سبک‌ رهبری‌ راهگشاست.

امروزه‌ موفقیت‌ سازمانها درگرو استفاده‌ مطلوب‌ از تخصص‌ مردان‌ و زنان‌ به‌ یک‌ اندازه‌ است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸۸/۱٢/۱٩ :: ٤:۱٥ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

مایکل پورتر در سال 1947 در آمریکا بدنیا آمد. مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک را از دانشگاه پرینستون و کارشناسی ارشد مدیریت ام بی ای (MBA) و دکترای اقتصاد کسب و کار را از دانشگاه هاروارد اخذ کرد. او در تمام مراحل تحصیلی شاگرد نمونه و برجسته بود. درسال 1981 در 34 سالگی به درجه استادی در دانشگاه هاروارد نائل شد. او یکی از چهار استاد دانشگاه با این عنوان در سابقه 100 ساله هاروارد بود.

پورتر در زمینه مفاهیم و موضوع هایی همچون راهبرد، راهبرد رقابتی، مزیت رقابتی، زنجیره ارزش، و مزایای رقابتی ملل شهره آفاق است و یک متفکر با نفوذ محسوب می شود. او در این حوزه ها برای کسب و کارها و حکومت های متعددی در سراسر جهان سخن گفته و مشاوره داده است.

او چهار بار به دریافت جایزه مکینزی و نیز جوایز متعدد دیگری دست یافته است. پورتر موسس دوره راهبرد در هاروارد است. او رهبر موسسه راهبرد و رقابت است که با همکاری دانشگاه هاروارد و مدرسه بازرگانی هاروارد تاسیس شده است. 

او تاکنون 16 کتاب و بیش از 100 مقاله منتشر کرده است. اولین کتاب او «راهبرد رقابتی»، درسال 1980 چاپ شد که با استقبال کم نظیر دانشگاهیان و مدیران صنایع مواجه شد. بگونه ای که تاکنون بیش از 60 بار این کتاب به چاپ رسید ه است و به 20 زبان دنیا ترجمه شده است. کتاب های «مزیت رقابتی» و «مزیت رقابتی ملل» او نیز جزو پرفروش ترین کتاب های مدیریتی بوده است. کتاب های او به ویژه کتاب «راهبرد رقابتی» نگرش مدیران عامل را به شرکت و صنعت خود عوض کرد و هنوز متفکر با نگرش راهبردی «انجیل انتخاب» محسوب می شود. بی جهت نیست که او را پیامبر برنامه ریزان راهبردی خوانده اند.



موضوع مطلب : معرفی شخصیت

چکیده: حرفه ای و تعهد سازمانی به مثابه انواع تعهد ، محور بحث و مطالعه پژوهشگران مدیریت و رفتار سازمانی طی چند دهه اخیر است . بخش عمده ای از نظریه پردازان اولیه با فرض دیدگاه تعارض حرفه ای – بوروکراتیک ، متعقدند تعهد حرفه ای و سازمانی در تعارض با هم بوده و رابطه ناسازگاری با یکدیگر دارند. طوری که با افزایش تعهد کارکنان به حرفه خود ، تعهد آنان به سازمان کاهش می یابد . در مقابل ، برخی پژوهش گران از جمله محققان اخیر ، معتقدند که تعهد حرفه ای و سازمانی الزاماً سازه‌های متعارض و ناسازگاری نیستند ، بلکه می توانند همبستگی معنی داری با یکدیگر داشته باشند .به گونه ای که در سازمانها می‌توان شاهد سطح بالای هر دونوع تعهد بود . با عنایت به توضیحات پیش گفته ، هدف مقاله حاضر بررسی دیدگاههای موافق و مخالف در این زمینه و ارائه رویکردی مناسب (با محوریت سازگاری رابطه تعهد حرفه ای و سازمانی‌) در این حوزه مطالعه است .



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

چکیده: در سالهای اخیر، توجه روان‌شناسان به مقوله روان‌شناسی مثبت گرا جلب شده؛ به گونه ای که این جنبش به حوزه مدیریت و رفتار سازمانی هم راه یافته است. امروزه پس از سرمایه انسانی و اجتماعی، سرمایه روان‌شناختی را می توان به عنوان مبنای مزیت رقابتی در سازمان ها در نظر گرفت. در این مقاله، ابتدا به مبحث روان‌شناسی مثبت گرا، به عنوان پایه و اساس رفتار سازمانی مثبت‌گرا، پرداخته شده است. پس از آن مقوله رفتار سازمانی مثبت گرا و در نهایت سرمایه روان‌شناختی مثبت گرا که برگرفته از رفتار سازمانی مثبت گرا است، مورد بحث قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله، چهار مولفه تشکیل‌دهنده سرمایه روان‌شناختی شامل: خود- کارآمدی، امیدواری، خوش بینی و تاب آوری، ارائه شده‌اند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

مقدمه: دو مورد از مهم ترین ویژگی نظامهای جدید صنعتی عبارتند از : اول : فراهم شدن امکان تولید کارآمد در مقیاس های کوچکتر ، توام با افزایش طیف محصولات تولیدی در هر واحد صنعتی که تا حدودی صرفه های مقیاس را به صرفه های ناشی از تنوع محصول تبدیل کرده است . این مطلب موجب شده که در جریان تولید صنعتی ، امکانات گسترده تری برای انطباق با شرایط تقاضا و بازار ایجاد شود و این فرایند با محدودیتهای کشورهای کوچک و بنگاههای کوچک سازگارتر گردد . انتقال به شیوه های نوین تولید صنعتی با توجه به ماهیت آن که اساساً جنبه سازمانی دارد ، لزوماً سرمایه بر نبوده و توسعه منابع و ارتقاء توانمندیهای انسانی از الزامات مهم آن محسوب می شود .
دوم : کاهش متوسط سیکل تولید ، افزایش هزینه های تولید محصول و تحقیقات و مطالعات مربوط به آن ، کاهش فاصله زمانی بین تحقیق و توسعه و عرضه محصول و زمان جایگزینی محصولات ، از جمله ویژگیهای دیگر نظامهای نوین سازماندهی صنعتی است . وجود شرایط رقابت در بازار داخلی و زمینه سازی برای ایجاد شبکه های صنعتی و تقویت همکاری های بین بنگاهی در سطوح داخلی و بین المللی از جمله الزامات توسعه شیوه های نوین سازماندهی صنعتی است .



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

کیده: زیمنس بعنوان یکی از بهترین تجربیات در حوزه بکارگیری مدیریت دانش مطرح می باشد. مدیریت دانش در این شرکت مبتنی بر مدل اجتماع های کاری توسعه یافت. بخش فروش و بازاریابی اولین بخشی بود که مورد توجه قرار گرفت. بعد از آن بخش توسعه و تحقیق و این خط در حال گسترش به کلیه قسمتها است. قلب مدیریت دانش در زیمنس سایت وبی شِیرنت است. این سایت از مجموعه ای از عناصر، مخزن دانش، اتاق های گفتمان، فرم های ورود اطلاعات پیوسته، گروه های بحث، درخواستهای فوری و ... تشکیل شده است. در مقاله حاضر به بررسی جنبه های کاربردی در پیاده سازی پروژه مدیریت دانش در زیمنس می پردازیم. این مقاله برای تمام کسانی که می خواهند در این حیطه به هر نحوی فعالیت نمایند حاوی نکات آموزنده ای می باشد.
کلید واژه ها: زیمنس، نظام مدیریت دانش.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

مقدمه: تجربه، این توانایی منحصر به فرد بشری‌، همان چیزی که ما را انسان می‌سازد، باوجود اهمیت فزاینده آن، در طول تاریخ حیات بشری، کمتر مورد توجه آگاهانه به عنوان منبع یادگیری و دانش آفرینی قرار گرفته است. انتقال تجربه از زمانی که پدران، پسران را با خود به شکار می بردند، وجود داشت. اما این یادگیری تجربه محور اغلب شفاهی، ‌نا آگاهانه و بدون برنامه صورت می گرفت. در سازمانها نیز، استخدام به طور عمده بر مبنای مدرک تحصیلی یا آنچه وبر می‌گفت تخصص، انجام‌ می‌شود. باوجود این باور که فقط اطلاعات بدون تجربه، ارزش کمی به بار می آورد، زندگی کاری آغاز می‌شود و در طی آن، پیوند بین تئوری و عمل صورت می گیرد و یادگیری واقعی جریان می یابد. در این فرایند، موفقیت ها و شکست هایی - از راه آزمایش و خطا - کسب می شوند که جز حافظه مالک آن، این تلاش ها در هیچ جای سازمان ثبت نمی شوند. پس از این دوره کارآموزی و شاگردی که معمولاً سی سال به درازا می‌انجامد، فرد باعنوان بازنشسته از سازمان می رود. او در این گذر زمان از یک متخصص، به یک حرفه ای و باتجربه تبدیل شده که بسیاری از تئوری‌ها را آزموده و خود به مرحله تئوری‌پردازی رسیده است؛ اما طبق قوانین باید از سازمان برود. وقتی فردی با چنین توانایی‌هایی، شغل خاصی یا سازمانی را ترک کند، چه رخ می دهد؟



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

چکیده: دانش، موتور محرکه توسعه دانایی محور بوده، توجه به آن نقش فزاینده‌ای در رشد سازمانها و جوامع خواهد داشت. برای ارائه تصویری از سازمانها و جوامعی که بیشترین استفاده و بهره‌ را از دانش، در چرخه کامل آن می‌برند از اصطلاحات سازمان فراگیر (یادگیرنده) و در مقیاس بزرگتر جامعه فراگیر و ملت فراگیر استفاده می‌شود. سازمان یاد گیرنده یا فراگیر یک الگوی تغییر یافته برای سازمانها و راهی نوین برای اندیشیدن درباره سازمان، در عصر دانش است. یک سازمان یادگیرنده دارای کمترین سلسله مراتب اختیارها، پاداشی برابر در برابر عملکرد یکسان، فرهنگ مشترک و ساختاری انعطاف‌پذیر و سازشکار است که می‌توان بدان وسیله از فرصتها استفاده کرد و بحرانها را از بین برد. سازمان یاد‌گیرنده، الگوی منحصر به فردی ندارد و به واقع نوعی نگرش یا فلسفه جدید درباره سازمانهاست که نقشهای اصلی را به عهده اعضای سازمان می‌گذارد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

چکیده: در دنیای رقابتی امروز مشتریان در کانون اصلی توجه شرکتها قرار دارند و رضایت‌مندی آنها عامل اصلی کسب مزیت رقابتی سازمانها است. لازمه جلب رضایت مشتریان برآورده ساختن کامل نیازهای آنها و شناسایی دقیق خواسته‌ها، انتظارات، تمایلات، تواناییها و محدودیتهای آنها در خرید محصولات است. با دستیابی به چنین اطلاعاتی می‌توان عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرف‌کنندگان را به خوبی تشخیص داد و در اتخاذ تصمیمات بازاریابی شرکتها از آن استفاده کرد. بنابراین محصولات شرکتها باید مطابق با مزایای مورد انتظار مشتریان باشد. در این راستا شناخت ابعاد مختلف گرایش خریدار و تعیین ارتباط بین آنها با عناصر آمیخته بازاریابی ضروری است. بنابراین در این مقاله با مروری بر ادبیات موجود در تئوری‌های مدیریت، مفهوم آمیخته بازاریابی و تحولات آن از آغاز تا کنون به دقت مورد کنکاش قرار گرفته و براساس این مطالعات آمیخته نوین بازاریابی ارائه شد. در ادامه توجه ویژه‌ای به بحث رفتار خرید مصرف‌کننده شده است. در این بخش ابتدا مدل جامعی از رفتار خرید مصرف‌کننده که مورد توافق عموم متخصصان بازاریابی است، ارائه شده است. سپس مفهوم گرایش خریدار و ابعاد پنج‌گانه آن به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه مدلی از ارتباط بین گرایش خریدار و بازاریاب و در انتها نیز مدل مناسبی برای تعیین ارتباط بین رفتار خرید مصرف‌کننده و هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی ارائه شده است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸۸/۱٢/۱٩ :: ٤:٠٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

چکیده: در سالهای اخیر رقابت بر سر جذب و حفظ مشتریان به توسعه استراتژی های بازاریابی رابطه ای منجر شده است . شرکتهای در حال توسعه ، آمیزه ای از ابزارهای بازاریابی رابطه ای ، برای جذب و حفظ مشتریان سودآور هستند . یکی از این ابزارها، باشگاه مشتری است. بر اساس مفهوم بازاریابی رابطه ای ، تمرکزاصلی بر روی جذب مشتریان جدید نبوده است ، بلکه بر روی گسترش روابط با مشتریان فعلی بوده است .اخیرا توجه شرکتها به بازاریابی رابطه ای ، نقطه آغازی برای شرکتها بوده است که باشگاههای مشتری را تاسیس کنند . در این مقاله ضمن ارائه مفاهیم مربوط به باشگاه مشتری وبیان اهداف آن، زنجیره حفظ کنندگی باشگاه مشتری و پیامدهایی که حفظ مشتری به دنبال دارد ، نشان داده شده است . در پایان به تشریح گامهایی در جهت ایجاد یک باشگاه مشتری اثربخش پرداخته شده است



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸۸/۱٢/۱٩ :: ۳:٥٩ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

مقدمه: شروع فعالیتهای تولیدی و سرمایه‌گذاری همیشه با مطالعه و برنامه‌ریزی علمی همراه است. در شرکتهای بزرگ قبل از شروع عملیات تولید، گروه تحقیقات و بازاریابی برای امکان سنجی در مورد مقبولیت کالا و نیاز بازار فعالیتهای خود را آغاز می‌کند. همچنین در شرایطی که کالاهای تولید شده، فروش نمی‌روند و یا در رقابت با کالاهای مشابه، از بازار مناسبی برخوردار نیستند لازم است تا گروه تحقیقات و بازاریابی وارد عمل شده و برنامه ریزیها و مطالعات لازم را برای دستیابی به اطلاعاتی در مورد موقعیت بازار و کالا انجام دهد. تمامی فعالیتهای گروهی و انفرادی برای بازاریابی یک کالا باید حساب شده و در قالبهای مشخصی تدوین شود و فعالیتهای بدون مطالعه و برنامه‌ریزی باید حذف شود. برای این منظور در بازاریابی هر کالا باید برنامه مربوط به آن کالا را با دقت و مطالعه فراوان تهیه کرد و در اختیار مدیران گذاشت تا تصمیم گیریهای لازم را بر اساس آن انجام دهند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸۸/۱٢/۱٩ :: ۳:٥۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

چکیده: در این مقاله با شمردن خصوصیاتی از عصر حاضر به تعریف ارزش و اهمیت نظام بازاریابی برای بقای بنگاه های اقتصادی پرداخته شده است و ضمن تشریح عوامل تشکیل دهنده ارزش که شامل مقایسه بین هزینه های مالی ـ زمان ـ انرژی و روانی از سویی و فایده های چهارگانه اصلی ـ جانبی ـ ارتباطات و تصویر ذهنی در سوی دیگر است، سیستم ارائه ارزش آفرینی را معرفی کرده و رابطه بین استراتژی اثربخش و ارزش و اهمیت مزیت رقابتی و شایستگیهای ممتاز را تاکید می کند و با نتیجه گیری بر مبنای اینکه در عصر رقابتی، شرکتها باید بتوانند ارزش بیشتری (نسبت به رقبا) به مشتریان خود ارائه کنند تا مورد انتخاب ایشان قرار بگیرند، جمع بندی شده است.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

مقدمه: بخش بندی بازار(Market Segmentation)، فرایندی است که بر اساس آن یک بازار به زیربخشهای متمایزی از مشتریانی که نیازها و مشخصاتشان یکسان است تقسیم‌بندی می شود. از آنجاکه مشتریان هر بخش نیازها و خواسته‌های یکسانی دارند، به یک طرح بازاریابی و یک محصول خاص به شیوه‌ای مشابه پاسخ می‌دهند. بخش‌بندی بازار کمک می‌کند با تقسیم یک بازار بزرگ به بخشهای کوچکتر، منابع سازمان به‌طور بهینه صرف مشتریان اصلی شود.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

چکیده: تحقیق حاضر با هدف آشنایی با مبانی و اصول و راهکارهای ارائه شده در دین مبین اسلام در خصوص مفهوم «مشتری مداری» انجام شده است. این مقاله از نوع تحقیقات کاربردی بوده و روش انجام آن پیمایشی و مطالعات کتابخانه ای می باشد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری می باشد. امروزه نقش مشتریان برای سازمانها از حالت پیروی محض از تولیدکننده؛ به هدایت سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و حتی محققان و نوآوران مبدل گشته است. به این ترتیب بسیاری از مفاهیم و تئوری های سازمان و مدیریت بر محور «مشتری مداری» و چگونگی کسب رضایت مشتریان ارائه شده اند. در دنیای رقابتی و بازارهای پیچیده داخلی و بین المللی امروز؛ سمت و سوی کلیه فعالیت های سازمان ها برای تأمین نیازهای مشتریان و مخاطبان و کسب رضایت و اعتماد آنها می باشد. در بازار گسترده امروز موفقیت یا عدم موفقیت هر سازمانی به رفتار مشتری و مخاطب آن بستگی دارد. از طرفی از نگاه اسلام؛ مشتری مداری را نوعی ارزش نهادن به انسان و تامین حوائج و نیازهای او می توان تعریف کرد. لذا با توجه به اینکه انسان موجودی است که در دیدگاه دین مبین اسلام اشرف مخلوقات و خلیف الله می باشد؛ فهم رهنمودها و اصول و مبانی که دین اسلام در زمینه مشتری مداری دارد باید مورد توجه سازمانها در جوامع اسلامی قرار گیرد. مقاله حاضر پس از بیان مفهوم مشتری و نیازهای او و رضایت مشتریان؛ به بررسی آیات و روایات مرتبط با این موضوع در سه سطح کلی زیر می پردازد:
1. مبانی و اصول مشتری مداری در اسلام (مواردی را شامل می شوند که در تمامی معاملات مبنا قرار می گیرند و در صورت تخلف از آنها معامله با مشکل مواجه می شود)؛
2. روش های معامله و احکام برخورد با مشتری (شامل واجبات و محرمات و احکام معاملات می باشد)؛ 
3. رفتار و اخلاق در برخورد با مشتری



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی

چکیده: مهمترین وجه تمایز بین رضایت مشتری در بازارهای صنعتی نسبت به بازارهای مصرفی در این است که عرضه کننده صنعتی برای سنجش رضایت با یک گروه و سیستم خریدار روبه رو می‌شود، نه یک فرد. در حقیقت او با سازمان مشتری (customer organization) طرف است، نه مشتری. بنابراین هر یک از آنها (اعضاء سازمان مشتری) معیارهای متفاوتی برای نشان دادن رضایت یا عدم رضایت خود از یک عرضه کننده دارند و این کار را برای سنجش رضایت مشتری در بازارهای صنعتی مشکل می‌کند. به همین خاطر تا به حال در تحقیقات و مقالات ارائه شده پیرامون موضوع رضایت مشتری موارد کمی می‌توان پیدا کرد که در بازارهای صنعتی رضایت مشتریان را مورد ارزیابی قرار دهند. در این مقاله، کوشش شده تا مدل ها، شاخصها و روشهای سنجش رضایت مشتریان صنعتی که تا به حال توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است گردآوری شود، تا بدین وسیله تفاوت بین مشتریان در دو بازار مصرفی و صنعتی و روشهای ارزیابی رضایت آنها بیش از بیش مورد توجه قرار گیرد.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
۱۳۸۸/۱٢/۱٩ :: ۳:٤۸ ‎ب.ظ ::  نويسنده : عظیم جعفری

چکیده: در کشور ما ، با وجود اینکه تبلیغات مذهبی از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است، اما باید اذعان کرد که در گذشته‌های نه‌چندان دور، نگاه افراد به تبلیغات تجاری، مناسب نبوده، از آن به عنوان یکی از ابزارهای دنیای سرمایه‌داری یاد می‌کردند. اگر این موضوع، یکی از دلایل عدم پیشرفت مناسب صنعت تبلیغات خوانده شود، سخنی به گزاف گفته نشده است. به هر حال گذشت زمان، نیاز صنایع مختلف به تبلیغات را، روز به روز آشکارتر کرده و این امر باعث تغییر ذهنیت جامعه نسبت به تبلیغات شده است. در حال حاضر در جامعه ایران، تبلیغات یکی از نخستین و اساسی‌ترین ابزارهای رشد و توسعه‌ صنایع به‌شمار می‌آید، به گونه ای که بارها مشاهده می‌شود که به هنگام ایجاد یک کسب و کار جدید، پیش از فراهم ساختن ملزومات سخت‌افزاری، برنامه‌های تبلیغاتی آن را تدوین می کنند.



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات مدیریتی
موضوعات
RSS Feed
جزوات کنکور کارشناسي ارشد مديريت